שתף קטע נבחר

צילום: ירון ברנר

28 ק"ג חומר נפץ: גשר מעריב יקרוס כדומינו

הבוקר ב-6:00, ההצגה הכי טובה בעיר: אחרי שבועות של הכנות, שר התחבורה ילחץ על הכפתור - ועמודי הגשר אמורים לקרוס בזה אחר זה. אלפים הבטיחו להגיע: "נצא למסיבה ונמשיך לפיצוץ". ynet יעביר שידור חי

 
 
ב-6:00 בבוקר, תוך כמה שניות, יקיץ הקץ על גשר מעריב. אחרי שבועות של הכנות, דיונים והריסות מקדימות, יפוצץ הבוקר (יום ו') גשר מעריב ויפנה את הדרך לטובת הרכבת הקלה של גוש דן. 28 קילוגרמים יביאו להרס הגשר, שיקרוס עמוד אחר עמוד, בדומה לדומינו. ynet יעביר בשידור חי את רגע הפיצוץ.
 
לפני הפיצוץ: בחנו את עצמכם בחידון הגשרים  
 

הפיצוץ, שישים סוף לגשר שנבנה לפני 39 שנה, מסמן גם את תחילתן של העבודות על הקו האדום שיימשכו שנים ויגרמו לא מעט חוסר נוחות לדיירי האזור, פקקי תנועה והפסד הכנסה לבעלי העסקים בו. בנת"ע, החברה האחראית על פרויקט הרכבת הקלה, נימקו את פירוק הגשר בכך שלא ניתן לחפור תחנה תת קרקעית ברוחב של כ-30 מטר, אורך של 100 מטר ועומק של 35 מטר מבלי להסיר בראש ובראשונה את הגשר. לגבי מיקום התחנה ציינו כי תוואי הציר עובר מתחת לצירי התנועה כמקובל בכל העולם.  

 

גשר מעריב. לא לעולם חוסן (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
גשר מעריב. לא לעולם חוסן(צילום: מוטי קמחי )
 

 (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

 (צילום: מוטי קמחי ) (צילום: מוטי קמחי )
(צילום: מוטי קמחי )

שר התחבורה ישראל כץ ילחץ על "הכפתור" ובכך יקרוס בפיצוץ עדין גשר מעריב ששמו הרשמי הוא גשר הנשרים. בשבועיים האחרונים דנו ארוכות הגורמים הנוגעים בדבר ביניהם נת"ע, משטרת ישראל, דניה סיבוס שזכתה במכרז לבניית התחנה ותמר גרופ, החברה שמבצעת את פיצוץ הגשר. המטרה הראשית הייתה לשמור על ביטחון המבקרים באתר שיגיעו כדי לחזות בפיצוץ. לבסוף הוחלט על פיצוץ "עדין", תוך שימוש ב-28 קילוגרמים בלבד של חומר נפץ. 

 

הגשר החל לפעול ב 1976 ונקרא על שם חיילי צה"ל שחילצו את בני הערובה במבצע אנטבה: אורכו 358 מטרים ורוחבו 8, גובה הגשר מעל הרחוב (במרכז הצומת) - 4.60 מטר. הגשר נשען על 14 נציבים מקבילים מבטון בגבהים משתנים.

 

החרבת הגשר תתבצע באמצעות הריסה מבוקרת של שמונה ניצבים מתוך ה-14, רק אלו שגבוהים משני מטרים. במרכז כל ניצב המיועד להקרסה נוסר חלון על מנת לייצר החלשה מקדימה שמאפשרת הקטנה של כמויות חומרי הנפץ. הקרסת הניצבים תתבצע ברצף, אחד אחר השני, מכיוון צפון לדרום בהפרש של חצי שנייה. פירוק כל שאר הגשר יבוצע אחר כך על פני הקרקע עם ציוד מכני מתאים.

 

 

 

 

מיקי פז, אחראי פרויקט "קרליבך" מטעם דניה סיבוס, ציין כי תוך 48 שעות מהפיצוץ כל ההריסות יפונו: "הפועלים יחלו את העבודה תוך חמש דקות מפיצוץ הגשר, כך שביום ראשון האזור חוזר לקדמותו".

 

"אצא לבר, ואמשיך לפיצוץ הגשר"

הפרסומים על פיצוץ הגשר עוררו סקרנים שביקשו לצפות באירוע מקרוב. במשטרה חששו מהמונים שיפריעו למהלך העבודות ועד לרגע האחרון לא אישרו את מועד הפיצוץ שהיה אמור להתרחש תחילה בשעה 02:00 לפנות בוקר. לסקרנים יועדו מתחמים שאליהם יוכל הציבור להגיע ולצפות בהקרסת הגשר. הם נמצאים ברחובות קרליבך, לינקולן ויצחק שדה. פיצוץ הגשר ישודר על מסכים באזור.

 

כ-400 שוטרים יקחו חלק באירוע לצד סדרנים ואנשי אבטחה. העובדים במשרדים בסמוך לגשר התבקשו לפנותם החל מהשעה 22:00 בלילה כדי למנוע פגיעה במקרים קיצוניים. אספקת החשמל בכמה בניינים באזור תנותק כשעה לפני הפיצוץ מטעמי ביטחון, גם אספקת המים באזור הופסקה ותחודש לאחר מכן.


 

דניאל (29) מתגוררת בתל אביב ומתכוונת להגיע לצפות בפיצוץ הגשר: "6 בבוקר זו לא השעה הכי נוחה בעולם, התכנון הוא לצאת לבר בסביבה או למסיבה, למשוך עד הבוקר ולהגיע לפיצוץ של הגשר. אני מתכוונת להגיע עם חברים, עדיין לא יודעת אם תהיה מסיבה אבל הבנתי שמתאספים הרבה אנשים". מבחינתה, "כל הטררם הזה וכל ההסתכלות הרומנטית והנוסטלגית על הגשר קצת מוגזמת ופטתית, אין לי נוסטלגיה אליו וזה לא אזור שאני אוהבת להגיע אליו למרות שעבדתי בבניין ליד". אז מה בכל זאת מושך אותה לאירוע? "בדרך כלל פיצוצים של גשרים ומבנים שרואים בטלוווזיה - זה נראה יפה. אני מניחה שזה פחות גרנדיוזי כי אנחנו בישראל, אבל עדיין זה מראה שלא רואים כל יום וזה מעניין".  

 

"מחללים שבת"

הרב הראשי של תל אביב יצא נגד ביצוע העבודות בשבת: הצהרתה של דניה סיבוס על פינוי ההריסות תוך 48 שעות, והמשמעות כי חברה קבלנית תעבוד במהלך שישי ושבת. מהחברה נמסר כי בתאום עם משרד הכלכלה יועסקו עובדים לא יהודים מחברת כראדי הממונה על פינוי הפסולת. אך הרב הראשי של תל אביב, הרב ישראל מאיר לאו, הבהיר כי כיוון ש"אין שום פיקוח נפש בפינוי הריסות של הגשר, כי ממילא האזור סגור להולכי רגל ולנוסעים והעניין הוא כספי - אין הצדקה להעסיק בשבת את כל כלי הרכב, הטרקטורים והמשאיות לפינוי העפר".

 

הרב טוען כי "מפעל שצריך לעבוד שש שנים, שום דבר לא יקרה לו אם יום השבת יישמר. קדושת השבת היא מעבר לרווח הכספי הקטן של פינוי הריסות בשבת שאין לו שום הצדקה". עוד אמר הרב: "ברגע שאין הצדקה, אי אפשר לעבוד בלי היתר עבודה מיוחד ממשרד הכלכלה, החוזה של דניה סיבוס חתום עם נת"ע, חברה ממשלתית-ציבורית שלא יכולה לחלל שבת". 


פורסם לראשונה 20/08/2015 22:19

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
גשר מעריב. פרידה
צילום: מוטי קמחי
מומלצים