שתף קטע נבחר

לא פתחתם בשבת? שלמו אלפי שקלים קנס

3,500 שקלים - זה גובה הקנס שנדרש לשלם הזכיין של סניף "הנריס" בשרונה מרקט בתל אביב, משום שסירב לפתוח את בית הקפה בשבת. שרונה מרקט: העסק חתום על חוזה המחייב אותו לפתוח את שעריו שבעה ימים בשבוע. הזכיינית: "לא מעניין אותי כמה כסף זה יכניס לי, אני לא עובדת בשבת. נקודה"

 (צילום פייסבוק: מעיין כהן אדיב) (צילום פייסבוק: מעיין כהן אדיב)
(צילום פייסבוק: מעיין כהן אדיב)

 

בעלי מתחם "שרונה מרקט" בתל אביב קנסו את בעל הזיכיון של סניף Henri's המקומי, עופר לייפרמן, משום שסירב לפתוח את בית הקפה המחזיק בתעודת כשרות, בשבת. ב"שרונה מרקט" טוענים מנגד כי העסק חתום על חוזה המחייב אותו לפתוח את שעריו שבעה ימים בשבוע.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו  >>   

 

בשיחה עם ynet אישרו בעלי העסק את הפרטים, ומסרו כי הם זכיינים של רשת Henri's במתחם הבילוי הפופולארי, וכי "שרונה מארקט" קנסו אותם משום שהם כשרים, ועל כן סגורים בשבתות ובחגים. לטענתם, בתחילה חברת "גינדי החזקות", בעלת המתחם, שלחה להם מכתבים שבהם ציינה כי "הם לא עומדים בזמנים".  

 

כל מה שחדש ומעניין - בערוץ היהדות :

 

"הם לא ציינו שאנחנו לא פותחים בשבת", אומרת אשתו של הזכיין. "אבל אחר כך טענו כלפינו שלא פתחנו בשבת, ויש על זה קנס של 3,540 שקלים, פלוס מע"מ. הכסף ירד אוטומטית מהוראת קבע שלי, של תשלום השכירות השוטפת".

 

"לא נעבוד בשבת. נקודה"

לדברי הזכיינים, הם מקפידים לפתוח את העסק במוצאי השבת, ובכך לשמר את השירות ללקוחות שבעה ימים בשבוע - אך לא בשבת עצמה.

 

עוד הם טוענים, כי אינם מעוניינים לבטל את הוראת הקבע כדי למנוע בעיות משפטיות, אך מנגד, לדבריהם, בעלי המתחם קיבלו גישה ישירה להשתת קנסות עליהם, מבלי שיש להם יכולת להתגונן או למנוע זאת.

 

עוד הם טוענים, כי כאשר בעלי הרשת חתמו על החוזה מול מתחם שרונה, עלתה סוגיית השבת, ושם הובהר כי מדובר בחוזה סטנדרטי ואין מקום לדאגה. "מסתבר שהוא לא היינו היחידים שנאמר להם הדבר הזה", אומרת אשתו של הזכיין. "החוזה שלנו נעשה אל מול בעלי הרשת, כשאנחנו יודעים מראש שאנחנו לא נעבוד בשבת. זה לא מעניין אותי כמה כסף זה יכניס לי, אני לא עובדת בשבת. נקודה". 

 

שרונה מרקט: יש חוזה

בינתיים, גורמים במתחם ציינו כי בעלי הרשת חתומים על חוזה המחייב פתיחה במשך שבעה ימים בשבוע -

כולל בשבתות. הם ציינו כי במתחם ישנם מספר בתי עסק הסגורים בשבת, אך במקרה הזה מדובר בהחלטה שסוכמה מראש בין הצדדים.

 

משרונה מרקט נמסר בתגובה: "אנו מכבדים כל בית עסק שבוחר לשמור על השבת. עם זאת, המתחם הוקם מתוך חזון להוות מוקד בילוי והסעדה ייחודי, ששעריו פתוחים שבעה ימים בשבוע לנוחות והנאת הציבור - על כל גווניו.

 

"כדי להבטיח זאת לעשרות-אלפי המבקרים במתחם, נקבעו במסגרת החוזים שנחתמו עם בעלי העסקים גם שעות הפתיחה וימי הפעילות. יצוין, כי מרקם העסקים במתחם נבחר בקפידה תוך יצירת איזון עדין בין עסקים כשרים שאינם פועלים בשבת, ובין עסקים שפועלים בשבת. הנהלת רשת 'הנרי׳ס', אשר למיטב ידיעתנו מפעילה סניפים אחרים בשבת, התחייבה מראש ומרצונה החופשי לפתוח את שעריה בשבת גם בסניף אשר בשרונה מרקט. מכאן, שהתנהלותה מהווה הפרה יסודית של החוזה וניהול משא ומתן בחוסר תום לב".

 

"זו כפייה אנטי-דתית"

אלדד מזרחי, ראש המועצה הדתית תל אביב-יפו, סיפר ל-ynet כי הוא פועל בעניין זה כבר שלושה שבועות - ולשווא. לדבריו, אנשי "גינדי החזרות" מתבצרים בעמדתם ולא מוכנים לשום הסדר.

 

"מבלי להכביר במילים על ערך שמירת השבת, לא יעלה על הדעת מצב שבו מאלצים בעל עסק ועובדיו לעבוד ביום מנוחה זה בניגוד לרצונם, השקפתם ומצפונם", כתב במכתב שהעביר אתמול (יום ג') לגינדי החזקות. "בנוסף, באופן המנוגד לוק שעות עבודה ומנוחה, אילוץ המהווה כפייה אנטי-דתית לכל דבר, ומקומו לא יכירנו".

 

שר החקלאות, אורי אריאל, פנה היום (ד') במכתב דחוף לשר הכלכלה, אריה דרעי: "אבקשך לפעול מיידית לקבוע כי כל חוזה ובו תנאי הדורש כפיית עבודה בשבת שלא למטרות חירום וביטחון - הינו תנאי מפלה הבטל מעיקרו". הוא גם ביקש כי דרעי יפעל לביטול פרטני של הקנס על בעלי "הנרי'ס".

 

"מתחם לחילונים בלבד?"

הזכיינים אומנם ניסו להמשיך להיאבק בהחלטה באופן פרטני, אך לקוחה שביקרה בעסק ושמעה על

המקרה, העלתה סטטוס בנושא ברשת החברתית, וכך הפכה את הסיפור – להפתעתם של בעלי העסק - לוויראלי.

 

"אתמול לקחתי את משפחתי פעם ראשונה למתחם שרונה. כיוון וכבר הייתי שם בעבר, אכלנו קודם ארוחת ערב במקום אחר, כי הרי למצוא משהו כשר בשרונה זה כמו למצוא מחט בערמת שחט", כתבה מעיין כהן אדיב בסטטוס שהעלתה לקבוצת "מאמאזון". "במהלך הטיול בשרונה מרקט, נתקלנו לפתע בחנות של הנרי'ס, אחת מהבודדות במתחם שתעודת הכשרות מעטרת אותה. מופתעת מאוד, אני מרימה את קולי בעודי חולפת על פני החנות ואומרת לבעל המקום המשרת את הלקוחות 'צדיק בסדום!'

 

"בעל המקום מחייך, אומר תודה - אבל ממלמל משהו על קנס שאני לא ממש מבינה... אני מתקרבת,

ונוצרה שיחה ביני ובינו כאשר במהלך השיחה אני מבינה שכיוון והוא כשר, ולא פותח בשישי שבת את המקום, מידי שבוע הוא חוטף קנס של קרוב ל3,500 ש"ח... בגרון חנוק הוא אמר שהוא שוקל לסגור את המקום חודש הבא".

 

בסטטוס שזכה לאלפי לייקים, תוהה כהן אדיב: "האם צריך להעניש אדם כיוון שבחר לנוח ביום המנוחה של הדת שלו? ... האם גינדי מייעד את המתחם לחילונים בלבד?!"

 

חברי מועצת העיר יתערבו

מיקי גיצין, חבר מועצת העיר ת"א-יפו ומנכ"ל "ישראל חופשית", אומר בתגובה כי חברי מועצה מכל סיעות העיר יפעלו להפסקת הכפייה: "המציאות שבה גורם מסחרי מנצל את כוחו, ומכריח אדם להפעיל עסק בשבת בניגוד לתפיסת עולמו ואמונתו - היא שערורייתית".

 

לדבריו, "לא יעלה על הדעת שיכפו אפילו על אדם אחד לעבוד ביום המנוחה בניגוד לרצונו. הדבר אינו הוגן,

לא מבחינת עקרונות חופש הדת ולא מבחינת עקרונות חופש העיסוק. בכוונתנו, חברי מועצה מכל סיעות מועצת העיר, לפנות לגינדי החזקות ולבקש ממנו להפסיק את הדבר המגונה".

 

פרופ' הרב אביעד הכהן, דיקן ביה"ס למשפטים והמרכז האקדמי שערי מדע ומשפט, קובע כי "עקרון חופש החוזים אינו מאפשר לשני צדדים לכרות חוזה שתוכנו הוא בלתי חוקי, בלתי מוסרי או נוגד את תקנת הציבור", כדבריו. "חוק החוזים קובע שחוזה כזה בטל".

 

"מצער לחשוב שבעיר העברית הראשונה, שמייסדיה הקפידו על שמירת השבת כערך לאומי ולא רק דתי, מנסה חברה מסחרית לחייב בעל עסק לפתוח את עסקו בשבת, וקונסת אותו בשל אי רצונו לחלל שבת וליהנות מיום המנוחה השבועי. זאת, בנוסף לפגיעה הקשה בחופש הדת ובחופש העיסוק שהם ערכים חוקתיים ראשונים במעלה ובוודאי מהווים סיבה טובה להגבלת חופש החוזים בסוגיה זו.

  

מתנועת "תנועת נאמני תורה ועבודה" נמסר כי "כשם שכפיית שבת דתית במלואה מסבה נזק, כך גם כפייה חילונית". התנועה "מצרה על כך שיש גורמים עסקיים שאינם רואים בשבת ערך מלבד השווי הכספי של רווח מיום בילוי במתחם שלהם. ניסיון להדיר בעל עסק מסורתי הרואה בשבת ערך של מנוחה לו ולעובדיו הוא רע מאד לחברה הישראלית כולה".

 

הם הזהירו כי "ההימנעות מהסדרת מעמד השבת בחברה הישראלית בימינו מביאה לפגיעה בשבת, בשומריה ובצביון היהודי של מדינת ישראל. המצב כיום בו כל רשות מקומית או יזם פרטי עושים ככל העולה על רוחם אינו יכול להמשך עוד ויש לשאוף להגיע להסכמה רחבה ככל שניתן לגבי מעמד השבת בישראל ולהסדירה מחדש".

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום פייסבוק: מעיין כהן אדיב
"הנריס" בשרונה
צילום פייסבוק: מעיין כהן אדיב
מומלצים