שתף קטע נבחר

המתנה בחום, טעות בפיזור: ליקויים בהסעות ילדי החינוך המיוחד בירושלים

ילדים שהוסעו על רצפת הרכב, המתנה ארוכה להסעה - אלה ועוד עשרות תקלות נרשמו בהסעת ילדים עם צרכים מיוחדים מפתיחת שנת הלימודים. הורים מתריעים: "זו בעיה כלל-ארצית, נדרשת הסדרה בחקיקה"

פתיחת שנת הלימודים של ילדי החינוך המיוחד בירושלים הייתה קשה במיוחד: ילדים חיכו במשך שעה בחום להסעה, ילדים שהגיעו בטעות למוסד הלא נכון, הסעה שנמשכה שעתיים בחום הכבד. אלו חלק מהבעיות במערך ההסעות שהורים לילדים עם מוגבלויות נאלצו להתמודד עמן בשבוע האחרון, לנוכח השינויים שביצעה עיריית ירושלים במערך ההסעות. היום (ב') תדון ועדת הפנים של הכנסת בהסדרת התקנות להסעות של ילדים עם צרכים מיוחדים.

 

עד לשנה שעברה היו אחראיות על ההסעות ועל המלווים בהסעות כמה חברות. הפיצול בין ההסעות למלווים גרם לבעיות כבר בסוף שנת הלימודים הקודמת, ובחודש מאי החלה העירייה בהעסקה ישירה של המלווים דרך עמותת רנה קאסן, והוציאה מכרז חדש להסעות. בעירייה קיוו לשפר את ההסעות, והסבירו: "במקום שהחתול ישמור על השמנת, כלומר - המלווה יהיה מטעם חברת ההסעה ויראה את טובתה לנגד עיניו - עכשיו הוא אמור לראות את טובת הילדים".

 

אך כוונות לחוד ותוצאות לחוד. אסתר, אם לילדה עם צרכים מיוחדים, מספרת כי בהסעה של בתה השבוע נסעו בכל יום עד כה שני ילדים מעל המותר, והם נאלצו לשבת על רצפת המכונית. כמתנדבת בארגון קשר היא ריכזה בימים האחרונים יותר מ-30 תלונות, בין היתר על ילדים עם תסמונת דאון ושיתוק מוחין שלא נמצא להם מלווה, ולפיכך ההסעה סירבה לקחתם. ההורים נאלצו להסיעם בעצמם ואיחרו לעבודה. היא סיפרה על מקרים רבים שבהם ההסעה נמשכה שעה וחצי ואף שעתיים. "מדובר בילדים שלא יכולים לשבת כל כך הרבה זמן", הדגישה.

 

"הבעיה בהסעות של החינוך המיוחד אינה ייחודית לירושלים, זו בעיה כלל-ארצית", אמרה עו"ד ולארי זילכה מבית איזי שפירא, רכזת פורום ארגונים והורים לילדים עם מוגבלויות. "אנחנו רוצים לקדם הסדרה בחקיקה של התקנות בנוגע להסעות של ילדי החינוך המיוחד. יש חוק שמזכה בהסעות אבל אין תקנות לגבי הביצוע - מספר הילדים שמותר להסיע, משך זמן ההסעה, איסוף והבאה בתחילת הפעילות ובסיומה, מה ההכשרה של המלווה. ברגע שיהיו תקנות והדברים יהיו ברורים גם המימון יהיה ברור".

 

מעיריית ירושלים נמסר: "באופן מפתיע ובלי התראה הודיעו שלוש חברות ההסעות ביום פתיחת שנת הלימודים כי אינן יכולות לעמוד בכל ההתחייבויות במסגרת מכרז ההסעות. על כן, העירייה נקטה כמה צעדים, כולל הסעות מיוחדות בעשרות מוניות כדי לספק פתרון זמני ומהיר.

 

"יותר מ-92% ממערך ההסעות העירוני בירושלים פעל באופן סדיר ומקצועי כבר מן היום הראשון ללימודים (יותר מ-5,500 תלמידים). אף שכמה חברות הסעות לא עמדו בהתחייבותן על פי חוזה עם העירייה, עיריית ירושלים מחויבת באופן מלא לתלמידים ולכן פעלה באופן מהיר ועל פי נהלים מזורזים להבטחת חזרתם הבטוחה והנאותה של כל התלמידים ממוסדות החינוך". עוד הבהירו בעירייה כי אנשיה מטפלים במקרים פרטניים כבכל שנה בשלבי ההסתגלות ופועלת לשיפור מערך ההסעות. "העירייה מנהלת משא ומתן עם חברות הסעה חלופיות כדי לתת מענה קבוע, התהליך יושלם בימים הקרובים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריק אבולוף כבאות והצלה ירושלים
(ארכיון)
צילום: אריק אבולוף כבאות והצלה ירושלים
מומלצים