שתף קטע נבחר

"70 שנה" לבאג המחשבים הראשון

אחת מחלוצות המחשוב הראשונות עבדה במעבדות הארוורד על פיתוח מחשב. כשהוא הפסיק להגיב היא מצאה בתוכו עש שגרם ל"באג" הראשון שתועד

אי פעם תהיתם מאיפה הגיע המונח "באג במחשב"? אז קצת שיעור בהיסטוריה: ב-9 לספטמבר 1945, גרייס הופר, קצינה משוחררת, גילתה עש בין ממסרי המחשב עליו היא עבדה, שעצר את שטף העבודה. 

 

 

מדובר היה במחשב ישן מסוג הארוורד סימן 2 שגודלו כגודל מספר מקררים צמודים ונכון לאותם זמנים היה פלא טכנולוגי שאין כמותו. הופר, שנחשבת לאחת מגיקיות המחשבים האשונות, עבדה על פיתוח אותו מחשב במעבדות של אוניברסיטת הארוורד ונתקלה בתקלה - המחשב הפסיק לתפקד. לאחר שהיא והצוות שעבד יחד איתה על פיתוחו, פירקו אותו בשביל לראות מה גרם לתקלה, הם גילו עש דבוק לאחד הממסרים והסירו אותו וכך התקלה נפתרה.

 

מה באמת קרה

הכל טוב ויפה - אבל דפי ההיסטוריה טעו, הכל עניין של מיתוג. הנה מה שקרה בפועל: ב-9 לספטמבר 1947 כאשר המחשב מסוג הארוורד סימן 2 הפסיק לעבוד - חוקרים שעבדו עליו זיהו כי אחד הממסרים לא עובד וכשפירקו את המחשב על מנת להבין מה קרה, הם ראו עש שמצא את בוראו על אותו ממסר. החוקרים הסירו אותו - וכאן נקבע המונח ניפוי (debugg) של תקלה (bugg). אמנם גרייס הופר נכחה באותו מקום בזמן גילוי התקלה, אך היא עצמה הודתה שהגילוי לא היה רק שלה.

 

התיעוד של הבאג ביומנה של גרייס הופר (צילום: מתוך יוטיוב) (צילום: מתוך יוטיוב)
התיעוד של הבאג ביומנה של גרייס הופר(צילום: מתוך יוטיוב)

 

בנוסף - המונח "באג במחשב" כבר היה בשימוש לפני כן, אך בגלל שגרייס כתבה ביומנה "המקרה הראשון של באג (תקלה) נתגלה" והמקרה קוטלג בטעות בקטלוג התקלות של אותו יום - אבל של שנת 1945, רבים טעו ושייכו את הגילוי לאותה שנה.

 

אמייזינג גרייס

גרייס הופר נחשבת לחלוצה בתחום מדעי המחשב. יש לה תואר דוקטור במתמטיקה מאוניברסיטת ייל, וב-1943 עזבה את האקדמיה לטובת קריירה בחיל הים שם עבדה על פיתוח המחשבים הראשונים, ונשארה בצי האמריקאי עד פרישתה בשנת 1985 בדרגת תת אלוף. בסוף מלחמת העולם השנייה היא הצטרפה לצוות המדענים שעבד במעבדות של אוניברסיטת הארוורד על פיתוח ההארוורד סימן 2 ו-3 ששימשו את הצי האמריקאי.

 

גרייס הופר במעבדות הארוורד  (צילום: מתוך יוטיוב) (צילום: מתוך יוטיוב)
גרייס הופר במעבדות הארוורד (צילום: מתוך יוטיוב)

 

בעולם שבזמנו נשלט על ידי גברים, גרייס הובילה מהלכים והייתה זו שפיתחה את המהדר

 הראשון לשפת תכנות (תוכנית מחשב המתרגמת בין שפת מחשב אחת לשפת מחשב אחרת). כמו כן היא ממפתחיה של שפת הקובול (COBOL) - שפת תכנות מהראשונות שהומצאו ומיועדת לניהול ועיבוד נתונים וגם אחרי 50 שנה עדיין נפוצה מאוד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מתוך יוטיוב
הבאג הראשון שתועד
צילום: מתוך יוטיוב
מומלצים