שתף קטע נבחר

"ארה"ב לא מספיק אגרסיבית מול הטרור"

הוא היה השר הראשון לביטחון המולדת, המשרד שהקים בוש אחרי 11 בספטמבר. 14 שנים אחרי פיגוע הטרור הגדול בהיסטוריה, טום רידג' מספר בראיון לאולפן ynet מה למדה ארה"ב מישראל ומעריך שטיסות נותרו יעד לפיגועים

 

"זאת הייתה התקרית הגדולה הראשונה שבה ארה"ב הבינה את הקרב נגד הטרור הגלובאלי, שהיא הפכה לאחד משדות הקרב החדשים", נזכר טום רידג' בימים שאחרי 11 בספטמבר 2001. האיש שהפך אז ליועצו של הנשיא ג'ורג' בוש לענייני ביטחון המולדת, ובהמשך לשר הראשון לביטחון המולדת, ביקר השבוע בארץ לרגל בואו לכנס השנתי של המכון למדיניות נגד טרור (ICT) במרכז הבינתחומי בהרצליה. בראיון לאולפן ynet הוא מתח ביקורת מרומזת על מדיניות ממשל אובמה, והזכיר את התרומה של ישראל למאבק הגלובלי.

 

"זמן רב לפני שהייתי חלק מהממשל הייתי עורך דין והממשל בוושינגטון נהג להתייחס לטרוריסטים כפושעים. אני לא חושב שטרוריסטים הם פושעים, הם טרוריסטים", הוא קובע. "למרות שמגיעות להם הגנות מסוימות שהן בחוק, אני כן חושב שזה חשוב ודחוף ביותר - בכל העולם. אני לא חושב שהתגובה שלנו לצמיחת הטרור העולמי - לבוקו חראם, לאיראן, לדאעש, לאל-קאעידה - אגרסיבית כמו שהיא צריכה להיות". 

 

- מה המצב הביטחוני היום בטיסות אמריקניות? אני צריכה להרגיש בטוחה כשאני עולה על מטוס בארה"ב?

"אני רוצה שתרגישי בטוחה ושתטוסי לארה"ב. הרבה פעמים אנחנו מסתכלים על חברינו בישראל כי השיטות הביטחוניות שפיתחתם בטיסות מסחריות, אימצנו רבות מהן. כמובן שיש לנו 429 מטוסים וכמה יותר נוסעים על בסיס יומי אבל אני חושב שהאתגר בנוגע לטיסות מסחריות, לא רק בארה"ב אלא מסביב לעולם, ממשיך להיות אתגר. על פי גורמי מודיעין טיסות מסחריות ממשיכות להיות יעד לאיומים פוטנציאליים. אני חושב שמאוד לא סביר שקבוצת טרוריסטים תהפוך טיסה לטיל כמו שעשו ב-11 בספטמבר אבל אני כן חושב שהטרוריסטים כן רואים את זה כמטרה ולכן אנחנו תמיד חייבים להיות על המשמר ולהגן על הציבור".

 

- כמה המחלקה לביטחון פנים למדה מישראל? מהניסיון שלנו?

"למדנו הרבה דברים מהניסיון ההיסטורי של הממשלה ואזרחי ישראל בנוגע למאמצים לאורך עשרות השנים למלחמה בטרור. יש טכנולוגיה, אסטרטגיה. הייתי אומר שאנחנו משתפים פעולה אפילו בצורה יותר אינטנסיבית מאז 2001. בגלל שיתוף הפעולה עם ישראל לקחנו חלק מהטכניקות שלכם והמאמצים שלכם ויישמנו אותם על עצמנו. בגלל המערכת היחסים אנחנו בטח יותר בטוחים ממה שהיינו".  

 

- אם היית חבר בקונגרס היום, היית מצביע בעד או נגד הסכם הגרעין עם איראן?

 "הייתי מצביע נגד. אני לא רואה בזה שום דבר חיובי לטווח הקצר או הארוך בשביל ארה"ב, ישראל והעולם המערבי. אני חושב שרוב האמריקנים מתנגדים להסכם, רוב חברי בית הנבחרים והסנאט מתנגדים, אבל בגלל איך שהחוקה שלנו עובדת זה לא סביר שנצליח להתנגד לווטו של הנשיא וזה יהפוך לחוק. בגלל ההסכם אנחנו צריכים להעריך מחדש ולהרחיב את מערכת היחסים עם ממשלת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Department of Homeland Security
טום רידג'
צילום: Department of Homeland Security
מומלצים