שתף קטע נבחר

לראשונה: ארה"ב תצביע באו"ם נגד ארה"ב?

בשנה שעברה הצביעו באו"ם 188 מדינות בעד ההחלטה הקובנית שגינתה את האמברגו האמריקני וקראה להסרתו. רק שתי מדינות הצביעו נגד ההחלטה - ארה"ב וישראל - וכעת נודע לסוכנות הידיעות AP שממשל אובמה שוקל להימנע בהצבעה השנה ובכך לעמוד לצד העולם ונגד הקונגרס האמריקני

האם ייתכן שארצות הברית תסכים לראשונה "לבלוע" גינוי באו"ם נגד אמברגו הסחר שהיא מטילה על קובה זה 54 שנים? כך לפחות מספרים היום (יום ב') גורמים אמריקניים לסוכנות הידיעות AP.

 

עוד סיפורים מרתקים בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

הגורמים אמרו שממשלו של ברק אובמה שוקל להימנע מההצבעה השנתית בעצרת הכללית של האו"ם, ככל הנראה בחודש הבא, על ההחלטה שדורשת להסיר את האמברגו מעל קובה. ארבעה פקידים אמריקניים אמרו כי שום החלטה בנושא עדיין לא התקבלה.

 

האפיפיור מילא תפקיד מרכזי בהתקרבות בין ארה"ב לקובה. פרנסיסקוס עם ראול קסטרו (צילום: AP) (צילום: AP)
האפיפיור מילא תפקיד מרכזי בהתקרבות בין ארה"ב לקובה. פרנסיסקוס עם ראול קסטרו(צילום: AP)
אם ארה"ב אכן תימנע מההצבעה הרי שמדובר בצעד חסר תקדים שיעורר הדים בבניין האו"ם בניו יורק ובקונגרס האמריקני בוושינגטון. הסיבה לכך היא שלא נהוג שמדינה שחברה באו"ם לא מתנגדת להחלטה שנוגדת את החוקים שלה.

 

אובמה נגד קונגרס עם רוב רפובליקני

אי התנגדות פעילה נגד ההחלטה באו"ם משמעותה שממשלו של אובמה עומד לצד הגוף העולמי ונגד הקונגרס שלו, שסירב לבטל את האמברגו על קובה למרות בקשות הנשיא לעשות כן.

 

אובמה דחק בקונגרס, שבשני בתיו רוב רפובליקני, לבטל את אמברגו הסחר על האי הקומוניסטי מאז חודש דצמבר, אז הכריז על נרמול היחסים הדיפלומטיים בין ארה"ב לבין קובה. בחודש שעבר פתחו שתי המדינות מחדש את השגרירויות שלהן, ואובמה כרסם במגבלות הסחר והנסיעה לקובה על ידי שימוש בסמכויותיו הנשיאותיות. אלא שהאמברגו עדיין עומד על כנו.

 

אם יבחר להימנע בהצבעה יעורר את זעם הרפובליקנים בקונגרס. אובמה, ביידן ויו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ביינר (צילום: AP) (צילום: AP)
אם יבחר להימנע בהצבעה יעורר את זעם הרפובליקנים בקונגרס. אובמה, ביידן ויו"ר בית הנבחרים הרפובליקני ביינר(צילום: AP)
ההקלה הנוספת בסנקציות האמריקנית נרשמה ביום שישי האחרון לאחר שיחת טלפון נדירה שערכו הנשיא הקובני ראול קסטרו ואובמה. האפיפיור פרנסיסקוס, שמילא תפקיד מרכזי בהתקרבות בין שתי המדינות, הגיע למחרת להוואנה ובהמשך השבוע יגיע לביקור גם בארה"ב.

 

במשך 23 שנה התנגדה ארה"ב להחלטה הקובנית באו"ם

הבית הלבן מסר שאובמה וקסטרו דנו ב"צעדים שארה"ב וקובה יכולות לנקוט, ביחד ובנפרד, כדי לקדם שיתוף פעולה בילטרלי". ממשלת קובה מסרה מצדה שקסטרו "הדגיש את הצורך להרחיב את היקף היחסים ולבטל אחת ולתמיד את מדיניות החרם למען טובת שני העמים".

 

אף אחת משתי ההודעות לא התייחסה להצבעה באו"ם. בכל מקרה, קובה, כפי שעשתה ב-23 השנים האחרונות, תעלה את הצעת ההחלטה במושב הקרוב של האסיפה הכללית של האו"ם שמותחת ביקורת על האמברגו עליה ודורשת את סיומו.

 

ארה"ב הפסידה ברוב מוחץ בכל הצבעה על ההחלטה הקובנית באסיפה הכללית. לשם דוגמה, בשנה שעברה נרשמו 188 קולות בעד ההחלטה ונגד האמברגו לעומת שני קולות בלבד נגד ההחלטה ובעד האמברגו. שני הקולות, אגב, היו של ארה"ב ושל בעלת בריתה ישראל. השנה תיערך ההצבעה לראשונה מאז שינוי המדיניות האמריקנית כלפי קובה.

 

להחלטות העצרת הכללית יש בעיקר משמעות סמלית והן אינן נאכפות (צילום: AFP) (צילום: AFP)
להחלטות העצרת הכללית יש בעיקר משמעות סמלית והן אינן נאכפות(צילום: AFP)

החלטות העצרת הכללית של האו"ם לא נאכפות בפועל ויש להן בעיקר משמעות סמלית ולכן דאגה קובה מדי שנה להעלות את ההחלטה להצבעה ולהציג בפני העולם את הבידוד שבו נמצאת ארה"ב בסוגיית האמברגו על הוואנה ואת טענתה שהסנקציות האמריקניות עליה אינן לגיטימיות.

 

שינוי נוסח ההחלטה עשוי להוביל להימנעות אמריקנית

לפי גורמים אמריקניים, כאמור, הממשל בוושינגטון עדיין לא החליט כיצד יצביע ונכון לעכשיו יותר סביר שהממשל יתנגד להחלטה מאשר יימנע בהצבעה. אולם, הגורמים אמרו שארה"ב תשקול להימנע בהצבעה אם הנוסח של ההחלטה הקובנית ישתנה משמעותית מזה שהיה בשנים האחרונות. הם הוסיפו שהממשל פתוח לדון על השינויים בנוסח ההחלטה עם הקובנים ואחרים - דבר שדיפלומטים אמריקנים לא עשו מעולם בעבר.

 

"ההצבעה שלנו תהיה בסופו של דבר תלויה במה שיהיה בתוך ההחלטה", אמר אחד הגורמים האמריקניים.

 

להימנעות אמריקנית תהיה השלכה פוליטית גדולה בארה"ב, ואין ספק שהמועמדים הרפובליקנים לנשיאות שתומכים בהשארת האמברגו על כנו ינצלו אותה לטובת הקמפיין שלהם.

 

בקונגרס עצמו, שם סירבו המחוקקים הרפובליקנים הבכירים לקדם חקיקה שתשים סוף לאמברגו על קובה, כל פעולה של הממשל שתיתפש כאימוץ ביקורת של האו"ם על ארה"ב תעורר ודאי זעם רב - אפילו בקרב תומכי הממשל.

 

דובר הבית הלבן ג'וש ארנסט ציין בשבוע שעבר שהאמברגו עודנו "משפט הארץ". "אנחנו עדיין רוצים שהקונגרס יפעל להסרת האמברגו", הוא אמר. הגורמים האמריקניים אמרו כי בממשל אובמה מאמינים שהימנעות אמריקנית בהצבעה באו"ם תשלח מסר חזק לקונגרס ולעולם לגבי המחויבות של הנשיא האמריקני לשים סוף לאמברגו. אובמה טוען כי במשך חמישים השנים האחרונות כשלה מדיניות החרם האמריקנית, לא הצליחה להביא לשינויים דמוקרטיים ורק הותירה את ארה"ב מבודדת בין שכנותיה הלטיניות ביבשת אמריקה.

 

כתבנו איתמר אייכנר מעריך כי רוב הסיכויים שישראל תנהג כמו הממשל אמריקני. לדבריו, ישראל צריכה עכשיו את הממשל לקראת האתגרים שיהיו באו"ם עם הפלסטינים וראש הממשלה צריך להיות חסר אחריות להצביע נגד אובמה, לבקשת הרפובליקנים, ולהישאר המדינה היחידה בעולם שתצביע בעד השארת האמברגו על קובה.

 

איתמר אייכנר השתתף בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, רויטרס
הנשיא האמריקני רוצה להראות את מחויבותו לביטול האמברגו. אובמה וקסטרו
צילום: AFP, רויטרס
מומלצים