שתף קטע נבחר

"אין לי מושג איך הגעתי לאתר הזה"

משפטים כמו: "אין לי מושג איך הגעתי הנה" או "אני לא אמורה בכלל להיות כאן" מדגימים היטב שגם בשנת 2015, רווקים ורווקות עדיין חשים בושה על העובדה שהם מעזים לחפש אהבה. מה אומרים על כך המחקרים וכיצד ניתן להיפטר מהסטיגמה?

מבט מהיר על פרופילים באתרי היכרויות, חושף שחלק גדול מאד מהאנשים הרשומים בוחר להתחיל לספר על עצמו דווקא דרך נימה של התנצלות. משפטים כמו: "אין לי מושג איך הגעתי הנה" או "אני לא אמורה בכלל להיות כאן" מדגימים היטב שגם בשנת 2015, רווקים ורווקות עדיין חשים בושה על העובדה שהם 'מעזים' לחפש אהבה.

חוץ מזה, ששורת ההתנצלות הזאת פוגעת למעשה בכל מי שקורא אותם. שהרי גם הוא נרשם לאתר היכרויות, אז מה זה אומר עליו בעצם?

 

תחושת הבושה השוררת בקרב רווקים הרשומים לאתרי היכרויות, היא ביטוי של פחד פנימי עמוק הרבה יותר - הפחד להיות לבד, אשר משקף חרדה ודאגה שלעולם לא נמצא שותף רומנטי, שכולם יסתדרו להם בזוגות ושרק אנחנו נישאר לבדנו בעולם הזה.

 

תחושת הבושה - מקורה בפחד עמוק הרבה יותר, הפחד להיות לבד (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
תחושת הבושה - מקורה בפחד עמוק הרבה יותר, הפחד להיות לבד(צילום: Shutterstock)

 

 

להיפטר מהסטיגמה

בתרבות המערבית, לא רק שאנחנו מקדמים את הרעיון שמערכות יחסים רומנטיות הן הבסיס של הקיום האנושי, אלא שאנחנו גם עסוקים בלהדביק סטיגמות על רווקים, שטוענות שאם אתה רווק – ובייחוד בגילאים מתקדמים, סימן שיש לך איזושהי בעיה באישיות (מי לא שמע פעם דיבור בסגנון: "הבוסית הרעה הזאת? סתם רווקה זקנה").

 

הפסיכולוג שפילמן טוען כי במהלך החיפושים אחר אהבה, לפחד להיות לבד יש השפעה מכרעת על החלטות שאנשים עושים. מחקר שהתבסס על "ספיד דייט", הראה שאנשים עם פחד להיות לבד הביעו עניין במספר גדול יותר של רווקים שהשתתפו באותו האירוע. שפילמן מסביר שהחשש מלהיות לבד גורם למעשה לאנשים להתפשר על פרטנרים פחות אידיאליים למערכות יחסים, ולבחור באנשים שבמצב רגיל הם לא היו בוחרים בהם.

 

העניין הוא שכך נוצר למעשה פרדוקס די מטריד: אלו שהכי מקשרים בין אושר למערכות יחסים, עשויים מתוך החשש להיות לבד - דווקא להתפשר על האהבה שלהם, ובשל כך להיות הכי רחוקים שיש מהאושר הנכסף, זה שגרם להם לחפש אהבה מלכתחילה. שפילמן טוען שנשים למשל, שחוששות להיות לבד, עשויות לפתח תלות כלפי מערכות יחסים רומנטיות שאינן טובות להן, בניגוד לנשים שלא חוששות לחזור לעולם הרווקות. כמו כן, הפחד להיות לבד עשוי להשאיר אנשים בתוך מערכות יחסים חסרות כל סיכוי, ושבמצב אחר כלל לא היו נמשכות.

 

 

הצילו! אנחנו רשומות באתר בדיוק כמו כולם! (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
הצילו! אנחנו רשומות באתר בדיוק כמו כולם!(צילום: Shutterstock)

 

הפחד להיות לבד מצטרף לסטיגמות שעדיין קיימות כלפי אתרי היכרויות, גם בשנת 2015 – סיבה נוספת שמביאה רווקים ורווקות רבים לחוש בושה על כך שהם רשומים באתר. הדוקטורנטית לפילוסופיה, היילי היגלנד, ניסתה לעסוק בדיוק בזה כשביקשה לבדוק כיצד ביישנות ותחושת אשמה כמו גם הסטיגמה שעדיין מרחפת על אתרי ההיכרויות למיניהם, עוזרות לחוסר הרצון להשלים עם מערכת יחסים שהתחילה אונליין. בעבודתה, הראתה היגלנד כיצד אנשים שהכירו באתר היכרויות אך עדיין מושפעים מהסטיגמה, נוטים לשקר יותר בקשר למקום בו נוצרה מערכת היחסים שלהם, ולהסתיר את האמת.

 

 

העניין המפתיע הוא שעם כל הבושה והסטיגמות, כולנו מכירים חברים ובני משפחה הרשומים לאתרי היכרויות, ולא מתביישים להודות בכך. התופעה הזאת כל כך נפוצה עד כי מכון הסטטיסטיקה "Statistic brain", מצא כי מתוך 54 מיליון הרווקים שחיים כעת בארצות הברית, 49 מיליון נרשמו לפחות פעם אחת בחייהם, לאתר היכרויות, מספר גבוה לכל הדעות. 

 

עדיין מתביישים? הפסיכולוגית עמית רז מאתר 'אלפא' ממליצה לרווקים להימנע מלהירשם למספר אתרים במקביל ולהעדיף אתר היכרויות אחד, שרק בו יושקעו מירב המאמצים. "רצוי להמעיט את השימוש בכמה אתרים במקביל", היא אומרת, "שכן כדאי שבחירת אתר ההיכרויות תהיה מושתתת על חיבור ותחושת שייכות ונוחות, כך שכל רווק ורווקה ימצאו את הסביבה המתאימה להם, וכך יוכלו לחוש בנוח לבטא את מי שהם".

 

החלטתם להתגבר על הבושה ולהתמקד באתר אחד בלבד? הינה טיפ קטן: מחקר שבחן  1.2 מיליון פרופילים של רווקים ברחבי הרשת, מצא כי לרווקים ורווקות שרשמו את המילה "אהבה" בפרופילים האישיים שלהם, היה סיכוי גדול יותר באמת למצוא אהבה.

 

בהצלחה!

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
אמאל'ה. מפחיד פה
צילום: Shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים