שתף קטע נבחר

717 הרוגים, סעודיה: עולי הרגל אשמים

מספר ההרוגים באסון במכה ממשיך לעלות: עוד קרוב לאלף נפצעו. השלטונות הסעודיים שמשקיעים משאבים עצומים באבטחת החג': "עולי הרגל לא ממושמעים, דוחפים ולא מקשיבים להוראות, זו הסיבה לאסון". עשרות איראנים נהרגו, טהרן: "סעודיה אחראית". זה האסון הגדול ביותר זה 25 שנה

 

שר הבריאות של סעודיה הטיל אחר הצהריים (יום ה') על עולי הרגל את האחריות לאסון הכבד במכה, שם נמחצו למוות לפחות 717 עולי רגל שהגיעו לקיים את מצוות החג', ועוד יותר מ-800 נפצעו. סעודיה טוענת כי האסון אירע בגלל היעדר משמעת מצד עולי הרגל, וכי הם התעלמו מההנחיות שפרסמו שלטונות סעודיה לקראת החג' בדיוק כדי למנוע אסונות מהסוג הזה.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

עוד חדשות בעולם :

 

"יכולנו להימנע מהאסון הזה", אמר השר חאלד אל-פאלח לרשת הטלוויזיה "אל-איחבארייה" כשהגיע למקום האסון. "הרבה עולים לרגל מתחילים לנוע מבלי להתחשב בלוחות הזמנים שקבעו המנהלים במקום, וזו הסיבה העיקרית לאסון". הוא הבטיח חקירה מהירה ושקופה. לוחות הזמנים וההוראות שקבעו שלטונות סעודיה נועדו להסדיר את תנועת המבקרים ולמנוע ממאות האלפים להסתער בו זמנית על יעד מסוים, דבר שעלול לגרום אסונות כמו זה שאירע היום.

כוחות ההצלה בזירת האסון (צילום: AFP) (צילום: AFP)
כוחות ההצלה בזירת האסון(צילום: AFP)

שעות אחרי, מספר ההרוגים עוד המשיך לעלות (צילום: AP) (צילום: AP)
שעות אחרי, מספר ההרוגים עוד המשיך לעלות(צילום: AP)

 (צילום: AP) (צילום: AP)
(צילום: AP)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

האסון בצהריים במכה אירע במהלך חג הקורבן (עיד אל-אדחא), באתר שמהווה את התחנה הסופית של טקסי העלייה לרגל המסורתיים, ושבו נערך טקס השלכת האבנים הסמלי על "השטן".

 

זה האסון הכבד ביותר שאירע בעלייה לרגל במכה זה 25 שנה, והוא התרחש למרות הכנות נרחבות שערכו כוחות הביטחון של סעודיה כמדי שנה לקראת האירוע. האסון הכבד ביותר אירע ביולי 1990, כש-1,426 עולי רגל נמחצו למוות במנהרה ליד מכה. גם אז אירע האסון בחג הקורבן. ב-2006 נהרגו לפחות 346 עולי רגל באותו אזור, ב-2004 נהרגו 244 איש, ב-1998 180 איש וב-1997 כ-340 בני אדם.

 

כשני מיליון מוסלמים עולים לרגל למכה מדי שנה בעונת החג'. סעודיה חשה גאווה גדולה על כך שהיא משמשת "שומרת המקומות הקדושים" של האתרים הקדושים לאיסלאם, אבל אבטחת אירועי החג' מהווה עבורה בעיה ביטחונית, פוליטית ודיפלומטית גדולה זה שנים. יותר מ-100 אלף שוטרים ואלפי מצלמות אבטחה פרוסים באזור העלייה לרגל כדי למנוע אסונות מהסוג שאירע היום. גם היום נשמעו שוטרים כורזים לעולי הרגל בבקשה שלא ידחפו זה את זה, אך ללא הועיל.

חמ"ל האבטחה במכה. גם אלפי מצלמות לא עזרו (צילום: AP) (צילום: AP)
חמ"ל האבטחה במכה. גם אלפי מצלמות לא עזרו(צילום: AP)

העלייה לרגל הגדולה בסעודיה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
העלייה לרגל הגדולה בסעודיה(צילום: רויטרס)

 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

איראן, שלפחות 43 עולי רגל שהגיעו ממנה לסעודיה נמנו בין ההרוגים, הטילה את האחריות על שירותי הביטחון של סעודיה.

לטענתה, מסיבה לא ברורה אחת הדרכים למקום זריקת האבנים הייתה סגורה.

 

רק לפני שבועיים אירע בסעודיה אסון גדול כשמנוף קרס והוביל למותם של לפחות 107 בני אדם ולפציעתם של יותר מ-180 מתפללים במבנה הכעבה במכה. לפי הדיווחים, המנוף הוצב במקום כחלק מפרויקט להרחבת האתר הקדוש והוא התמוטט ככל הנראה כתוצאה ממזג האוויר הסוער. העלייה לרגל למכה החלה ביום שלישי, והיא נמשכת שבוע. חג הקורבן מציין את אחד משיאיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
נפגעים בזירת האסון
צילום: AP
מומלצים