שתף קטע נבחר

שקד מול הפרקליטים: הקרב על הביקורת נמשך

ועד הפרקליטים לא מכיר בנציבות התלונות נגדם, אך שרת המשפטים תורה להם לשתף עמו פעולה. צמרת משרדה תתכנס כדי להכריע כיצד להתנהל עד החקיקה שתסדיר את הנושא

התחדש הקרב בין צמרת משרד המשפטים לבין ועד פרקליטי המדינה בנושא הביקורת על הפרקליטים : שרת המשפטים איילת שקד תורה לפרקליטי המדינה לשתף פעולה עם נציבת התלונות נגדם, ואילו הם טוענים כי כלל אינם מכירים בנציבות זו.

 

השרה שקד מתכוונת להורות השבוע לפרקליטי המדינה להמשיך ולשתף פעולה עם נציבת התלונות נגד פרקליטים הילה גרסטל במתכונת חלקית עד לחקיקה שתקים את הנציבות מחדש. 

השרה שקד, עו"ד אפי נווה ונשיאת בית המשפט העליון (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
השרה שקד, עו"ד אפי נווה ונשיאת בית המשפט העליון(צילום: מוטי קמחי)
 

לעומת זאת, ועד הפרקליטים אינו מכיר עוד בנציבות התלונות, הפועלת עתה מתוקף החלטת הכנסת. הוועד טוען כי המלצות ועדת גולדברג קובעות שהנציבות פועלת בניגוד לחוק. השבוע תכריע צמרת משרד המשפטים כיצד להתנהל עד החקיקה.

 

ביום חמישי המליץ שופט העליון בדימוס אליעזר גולדברג על הקמת נציבות מכוח חוק, שתעסוק בתלונות פרטניות של אזרחים נגד התנהלות לא ראויה של פרקליטים ונגד היועץ המשפטי לממשלה. כן המליץ על הקמת יחידת ביקורת בפרקליטות שתעסוק בביקורת מערכתית. גם החלטה זו מחייבת חקיקה.

 

צמרת הפרקליטות מאמצת את דו"ח גולדברג, בנימוק שהצעתו תביא לביקורת נאותה עם מנגנון שגם יגן על הפרקליט המבוקר הבודד.

 

לעומת זאת, יו"ר ועד הפרקליטים לימור פלד שיגרה בסוף השבוע איגרת פרקליטים ובה כתבה שהנציבות כפי שהיא היום לא יכולה להמשיך להתקיים. "השופט מתייחס למסמך העקרונות שמכוחו בלבד פועלת הנציבות וקובע כי הוא יצר 'יצור כלאיים' בלתי מוכר בעולם הביקורת, וקבע חד-משמעית כי לא ניתן לאמץ לגישתו 'מודל חדשנ' זה".

 

עוד כתבה כי "לא נשללה לחלוטין האפשרות לקיים ביקורת פרטנית, אך זאת לא במסגרת הנציבות ולחלוטין לא במתכונת השגויה וחסרת הבסיס המשפטי המתקיימת כיום תוך שהובעה ביקורת מרומזת על האופן הרחב שבו פירשה הנציבות את סמכויותיה.

 

"לגישתנו החל מהיום הנציבות איננה יכולה ואיננה מוסמכת להמשיך בעבודתה עוד שכן היא פועלת במתכונת משובשת ובלתי ראויה".

 

שר המשפטים לשעבר חיים רמון, שהעיד בוועדת גולדברג, אמר: "לפני כעשור התחלתי לפעול לחקיקת חוק שיעגן ביקורת מוסדרת על פרקליטים, ממש כפי שפועלים על פי חוק נציבות הקבילות על שופטים והמחלקה לחקירת שוטרים. לצערי, לא הסתייע הדבר בידי. אני מקווה שבעתיד הנראה לעין נוכל לברך על המוגמר. נראה ששרת המשפטים מאמצת את מסקנות השופט גולדברג במלואן, ותפעל לחקיקת חוק מתאים".

 

שרת המשפטים לשעבר ציפי לבני, שיזמה את הקמת גוף הביקורת על הפרקליטות, בירכה על דו"ח גולדברג על כל חלקיו, שמאמץ את העיקרון של הביקורת וביקורת פרטנית בפרט ומציע לעגן זאת בחקיקה: "אני שמחה שהתפישה לביקורת על הפרקליטות והגוף שהקמתי, קונה לה אחיזה ומקבלת גיבוי מהשופט גולדברג. בכוונתי להוביל בכנסת את החקיקה שתשלים את המהלך. דווקא בימים של מתקפות פוליטיות על גורמי אכיפת החוק יש צורך בחיזוק אמון הציבור בגורמי התביעה, וזה יכול לקרות בקיומו של גוף ביקורת עצמאי מקצועי ובלתי תלוי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דור קדמי
שרת המשפטים איילת שקד
צילום: דור קדמי
מומלצים