שתף קטע נבחר

"הקריאה לשאת נשק - סכנת אלימות במשפחה"

הישראלים נוהרים לחנויות לרכוש אמצעים להגנה עצמית וכלי נשק, אך יש מי שחושב שקריאת גורמים ברשויות לאזרחים לשאת נשק חמורה ולא אחראית. "כלי נשק שיושגו ברישיון ישמשו לאירועים פליליים ובמקרי אלימות במשפחה"

 

 

בעקבות המצב הביטחוני הקשה נוהרים ישראלים רבים לחנויות ומצטיידים באמצעים להגנה עצמית, בהם אלות, תרסיסי פלפל, גז מדמיע, נונצ'קות ונשק חם. תחושת הביטחון האישי אולי משתפרת עם השגת אמצעי הנשק, אולם יש מי שחושבים שיותר מדי נשק ברחובות רק יחמיר את המצב ויביא למותם של חפים מפשע. בארגון "קואליציית האקדח על שולחן המטבח", למשל, טוענים כי באווירה המתוחה ששוררת כיום הסכנה לפגיעה בחיים גדולה יותר עם העלייה במספר נושאי כלי הנשק במדינה.

 

גל טרור - כתבות אחרונות:

בהלת שווא ברכבת: צעקו "מחבל" והפעילו בלם חירום, קצין ירה באוויר

 

ד"ר שרי אהרוני מ"קואליציית האקדח על שולחן המטבח" התייחסה בראיון לאולפן ynet להקלות האחרונות בקבלת רישיון נשק ואמרה כי החלטתו של השר לביטחון פנים גלעד ארדן "חמורה מאוד". בתגובה לקריאה של גורמים בשלטונות לאזרחים לשאת נשק אישי כדי לסייע בנטרול מחבלים, היא אמרה ש"בישראל יש 150 אלף כלי נשק ברישיון אצל אזרחים שומרי חוק שבדרך כלל לא משתמשים בזה. לקרוא לשימוש בנשק זה כמו להוציא שד מבקבוק שאי אפשר לדעת איך נחזיר אותו חזרה".  

נוסעים עצרו רכבת בחיפה בגלל נוסע חשוד וקצין ירה באוויר. "לא היה מיומן בירי" ()
נוסעים עצרו רכבת בחיפה בגלל נוסע חשוד וקצין ירה באוויר. "לא היה מיומן בירי"

ד"ר אהרוני אמרה כי חייבים לדרוש מהמשרד לביטחון פנים לוודא שלא נעשה בכלי הנשק שימוש לא חוקי, "בייחוד במקרים שאינם קשורים למצב הביטחוני הרגיש כמו ירי לעבר שכנים, ירי על רקע פלילי ובמיוחד אלימות במשפחה, בין היתר נגד נשים, כפי שראינו בעת האינתיפאדה השנייה".

 

"הקצין היורה קיבל נשק רק אתמול"

דבריה של יו"ר הארגון הישראלי שתומך בהגבלת השימוש בנשק נאמרו זמן קצר לאחר שנוסעים ברכבת בחיפה חשדו באדם, הפעילו את בלם החירום של הרכבת וקצין צבא אף ירה כדור באוויר. חמישה נוסעים נחבלו באורח קל מהבלימה וכמה נוספים הוגדרו נפגעי חרדה. נוסעי הרכבת ירדו ממנה, ובחקירת הקצין התברר שהוא קיבל את הנשק, מסוג M-16, רק אתמול בעקבות המצב הביטחוני.

 

ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) התייחס לאירוע החמור בחיפה ולקריאה לאזרחים לשאת נשק: "מה שראינו היום בבוקר זה קצין שרק אתמול קיבל נשק. אני מעריכה שהוא לא היה מיומן. הוא ירה באוויר, אבל זה היה יכול להסתיים אחרת. אני מודע לכך שמדובר בנסיבות לא פשוטות. יחד עם זאת, הסכנות שעלולת לנבוע מהעובדה שכל אחד יוכל להתחמש באקדח עלולות להיות חמורות יותר".  

כל אחד יכול לרכוש נשק בארה"ב (צילום: MCT) (צילום: MCT)
כל אחד יכול לרכוש נשק בארה"ב(צילום: MCT)

פרשן ynet לענייני ביטחון, רון בן ישי, סיפר כי במערכת הביטחון אומרים בגלוי שתפוצה רחבה של נשק בידי אזרחים ברישיון עלולה להביא כלי נשק למגזר הפלילי - ובסוף גם לטרוריסטים. "השימוש בנשק חם הוא דבר קשה מאוד. לא מדובר בתרסיס פלפל. אם השתמשת בנשק חם לא תוכל להחזיר את הגלגל לאחור. ראו למשל מה קורה בארצות הברית".

 

ואכן, ארה"ב מוצפת בכלי נשק בזכות החוקה שמתירה זאת - והיא משלמת על כך ביוקר. מאז תחילת שנת 2015 נרשמו 294 אירועי ירי המוני ב-274 ימים. כך עולה מבדיקה שערך ה"וושינגטון פוסט" בתחילת החודש. הבדיקה נערכה על רקע הטבח בקולג' אומפקאווה באורגון, שבו נרצחו תשעה בני אדם בידי כריס הארפר-מרסר שנורה לבסוף למוות. הבדיקה הגדירה אירועי ירי המוני כאירוע שבו נהרגו או נפצעו לפחות ארבעה בני אדם. מבדיקת לוח השנה התברר כי לפחות פעם בשמונה ימים התרחש אירוע ירי. בחודש ספטמבר היו בשישה ימים שלושה אירועי רצח המוניים.

 

אחרי כל אירוע של ירי המוני בארה"ב חוזרים לדון בחוקי הנשק, אבל זהו נושא פוליטי טעון. הנשיא ברק אובמה, שניסיונותיו לקדם חקיקה מגבילה של נשק מאז הטבח בבית הספר היסודי סנדי הוק בקונטיקט לפני שלוש שנים, נבלמו על ידי הרוב הרפובליקני בקונגרס. הסיבה? אחזקת נשק היא זכות של כל אזרח על פי התיקון השני לחוקה. לובי הנשק NRA הוא הלובי החזק ביותר בוושינגטון וחברי הקונגרס חוששים ממנו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ישראלים במטווח
צילום: AFP
שרי אהרוני
מומלצים