שתף קטע נבחר

עסקת ענק בקלן והקשר שבין נדל"ן לתקשורת

קרן BlueRock היהודית-שוויצרית להשקעות נדל"ן באירופה, רכשה את מבנה המטה המרכזי של אמפריית התקשורת הגרמנית דומונט-שאוברג שבעיר קלן בגרמניה תמורת 60 מיליון אירו. הצצה למבנה העצום שימשיך לשמש עיתונאים גרמנים גם אחרי המכירה, והקשר שלו לעיתונות הישראלית

עסקת ענק בין קרן בלו רוק (BlueRock) היהודית-שוויצרית להשקעות נדל"ן באירופה, לבין אמפריית התקשורת הגרמנית דומונט-שאוברג, שמחזיקה ב-20% מעיתון "הארץ" בישראל. ל-ynet נודע כי מייסד הקרן היהודי-שוויצרי, רוני פיפקו, חתם היום (ב') על עסקה לרכישת מטה קבוצת התקשורת בעיר קלן שבגרמניה בהיקף 60 מיליון אירו.

 

במסגרת העסקה, רוכשת בלו רוק את בניין Neven DuMont Haus, המשמש כמטה המרכזי של קבוצת התקשורת המוציאה לאור מספר עיתונים מובילים ברחבי גרמניה. בסיור עיתונאים מקדים שערכה הקרן בעיר קלן לקראת החתימה, הבהיר פיפקו כי מדובר בעסקת הדגל של הקרן ומהגדולות ביותר שלה, עם הכנסות של כ-4 מיליון אירו בשנה.

 

על פי נתוני העסקה, הקרן תרכוש את הבניין מידי הקבוצה - ותשכיר לה אותו במסגרת של חוזה ארוך טווח ל-15 שנים לפחות. "הסיכוי שחוזה השכירות יחודש לאחר התקופה שנקבעה בהסכם הוא גדול, הודות למבנה הבניין ולעובדה כי בסמוך אליו נמצא בית הדפוס המיתולוגי של קבוצת דומונט-שאוברג", מסביר פיפקו, "מדובר בחברה פרטית-משפחתית המנוהלת באופן מסורתי, ולכן יש לה אינטרס ארוך טווח להמשיך ולפעול מהבניין עוד שנים ארוכות".

 

בניין Neven DuMont Haus נבנה בשנת 1998 על ידי חברת הארכיטקטים Hentrich-Petschnigg & Partner והפך למושא הערצה בכל הנוגע לעיצוב מודרני בגרמניה. הבניין מוקף בזכוכית הנתמכת על ידי מוטות פלדת אל-חלד מסיביים שנבנו כדי לבודד אותו מרעשי הסביבה, והוא מאופיין בחללים גדולים ומוארים. קבוצת דומונט-שאוברג שיושבת בו מיקדה באחרונה חלק ניכר מפעילותה בניו-מדיה, והכנסותיה נובעות גם מערוצי טלוויזיה ושירותי תקשורת אונליין.

בניין Neven DuMont Haus בקלן. מושא הערצה בכל הנוגע לעיצוב מודרני בגרמניה ()
בניין Neven DuMont Haus בקלן. מושא הערצה בכל הנוגע לעיצוב מודרני בגרמניה


קרן בלו רוק הוקמה לפני כשנתיים ועוסקת בהשקעות בנדל"ן מניב באירופה. ההשקעה בקרן דומה להחזקה ישירה בנכסי נדל"ן, כאשר כל נכס מהווה תא נפרד ובלתי תלוי בתא האחר, כך שהמשקיע בקרן יכול לבחון בעצמו כל עסקת נדל"ן לגופה, לפי מאפייניה. הקרן רכשה עד היום 7 נכסים מסחריים ברחבי אירופה, 6 בגרמניה ו-1 בשוויץ. המשקיע הגדול ביותר שלה כיום הוא אורי קראוס, מנכ"ל ובעלים של הפמילי אופיס השוויצרי Toledo Capital AG.

 

"לקוחות הקרן רוכשים דרכה זכויות בנכסי נדל"ן, והם הופכים להיות בעליהם לפי החלק היחסי של השקעתם", מסביר פיפקו. "בכל רבעון מחלקת הקרן את דמי השכירות שקיבלה בניכוי דמי הניהול, ועבור כל אחד מהנכסים שמנהלת הקרן נדרשת השקעת משאבים שונה. לכן דמי הניהול הנגבים על ידיה משתנים בין נכס לנכס".

 

פיפקו מתייחס לעסקה מול קבוצת התקשורת הגרמנית. "בניגוד לברלין, שגם בה אנו מבצעים עסקאות של נדל"ן מניב לצד עסקאות של נדל"ן למגורים, בקלן כמעט ואין גידול בשטח בנייני המשרדים - והיא אחת הערים עם שיעורי התפוסה הגבוהים ביותר בתחום הנדל"ן המסחרי בכל רחבי גרמניה", הוא אומר. ובאמת, עם למעלה ממיליון תושבים ותעשייה המבוססת בעיקר על בנקאות, ביטוח, ספנות וכאמור תעשיית המדיה - העיר קלן משגשגת ומתפתחת מבחינה כלכלית.

 

שוק המשרדים בקלן נחשב לאחד המבוקשים בגרמניה, ומאז שנת 2009 נמצאים שיעורי התפוסה של הנכסים המסחריים בעיר במגמת עלייה. בהתאמה, שיעור שטחי המשרדים שאינם מושכרים הוא הנמוך מבין 6 הערים הגדולות במדינה, ועומד על 6.3%. למעשה, ברבעון הראשון של 2015 ירד היקף המלאי המלא מושכר ברחבי קלן מ-555 אלף מ"ר ל-509 אלף מטר מ"ר.

 

על פי נתוני מחלקת המחקר של בנק ההשקעות הבינלאומי BNP PARIBAS, התחלות הבנייה של משרדים בעיר נותרו על כנן, ובמהלך השנה האחרונה היקף הנבייה היה נמוך מאוד ולא הדביק את הביקושים. כתוצאה מכך, מסביר פיפקו, מחירי השכירות למ"ר עלו, כמו גם ב-7 הערים הגדולות בגרמניה, שעל פי תחזיות של פירמת המחקר האמריקאית JLL צפויות להציג עלייה ממוצעת של 1.8%.

 

יצוין כי במהלך חודש ינואר יגיעו נציגי הקרן לישראל ויערכו "רוד-שואו" בפני משקיעים מוסדיים, במסגרתו יציגו את תוכניותיה לרכישת נכסים מסחריים נוספים ברחבי גרמניה והשקעות נוספות גם בנדל"ן למגורים בברלין.

 

הכותבת הייתה אורחת של קרן BlueRock בקלן

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בניין Neven DuMont Haus בקלן
רוני פיפקו מייסד קרן BlueRock
מומלצים