שתף קטע נבחר

לראשונה בעולם החרדי: פשקוויל הקורא להיבדק לסרטן השד

בקרב הקהילות החרדיות המושג סרטן השד נשמע לא צנוע, ולכן קוראים לו סרטן נשים או שלא מדברים עליו בכלל. קמפיין חדש ביוזמת נשים חרדיות, קורא לנשות הקהילה להיבדק. מכיוון שהעיתונות החרדית לא תפרסם מודעות אלה, הפרסום נעשה באמצעות פשקוויל

חודש המודעות לסרטן השד מגיע גם לרחוב החרדי: השבוע יושק קמפיין של ארגון "ובזכותן" בקרב נשים במגזר החרדי שקורא לנשות המגזר לבוא ולעשות בדיקות לגילוי מוקדם של סרטן השד. במסגרת הקמפיין יודבקו אלפי פשקוולים - כרזות קיר - בערים בהם ריכוז התושבים החרדים גבוה במיוחד, בהן ירושלים, בית"ר עלית, אלעד, בני ברק ובית שמש.

 

קראו עוד על סרטן השד:

דו"ח מעודד: ירידה בשיעורי סרטן השד בנשים בישראל

לא לדחות: חשיבות אבחון מוקדם סרטן השד

חלית בסרטן השד? 11 החלטות קשות שצריך לקבל

 

לפי נתוני האגודה למלחמה בסרטן נשים חרדיות מתות יותר מסרטן השד, בגלל הגילוי המאוחר של המחלה. "פשוט לא מדברים על המחלה במגזר כי כביכול זה לא צנוע", אומרת רות קוליאן, יו"ר הארגון, "זה לא נתפס בעיניי איך יכול להיות ששיקול של הצניעות מגיע על חשבון השיקול של הצלת חיים".

 

הפשקווילים שייתלו בערים החרדיות
הפשקווילים שייתלו בערים החרדיות

 

הפשקווילים נתלו במהלך הלילה

"הבנו שהרבנים וחברי הכנסת החרדים לא מקדמים את הנושא של נשים חרדיות אז החלטנו לקחת את הנושא על עצמנו", מסבירה קוליאן, "לפני שנה וחצי היה דיון בוועדה לקידום מעמד האישה על בריאות האישה החרדית ואף חבר כנסת חרדי לא הגיע. זה רק מראה עד כמה לא אכפת להם ממעמד הנשים".

  

הפשקווילים יתלו במהלך השבוע בחסות הלילה כדי לא לעורר פרובוקציות מיותרות. הנשים שיזמו את הרעיון בטוחות שבעיתונות החרדית יסרבו לפרסם את המודעה ולכן הן החליטו לפרסם זאת על גבי כרזות שיופצו בערים החרדיות על מנת להגיע לחשיפה הרבה יותר רחבה.

 

"יש נשים במגזר החרדי שחיות את חייהן בשלווה ובנחת והן פשוט לא יודעות שמקונן בגופן סרטן וכשהן יגלו את זה, זה יהיה מאוחר מדי", אומרת קוליאן, "ואת המצב הזה אנחנו רוצים למנוע. יש היום קצת יותר מודעות, אבל אין מספיק".

 

לדברי נשים בארגון "ובזכותן" הרבנים במגזר החרדי לא עושים שום צעד לעודד את הבדיקות האלו כדי לא לדבר על נושאים שעל פי תפיסתם אינם צנועים. "לא ביקשנו רשות מהרבנים. במגזר החרדי לא אומרים סרטן השד, סרטן צוואר הרחם או לא עלינו- סרטן השחלות , אומרים - סרטן הנשים" אומרת קוליאן. "יש לנו יתרון כי אנחנו מדברים את השפה של החרדים. אני יודעת שאולי חלק מהאנשים לא יאהבו את זה אבל אם זה יכול להציל חיים של נשים- זה שווה את כל המאמץ".





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יהודה א. מילר "הביצועיסטים"
לא אומרים סרטן השד, אלא סרטן נשים
צילום: יהודה א. מילר "הביצועיסטים"
רות קוליאן. "לא ייתכון ששיקול הצניעות חשוב יותר מהצלת חיים"
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים