שתף קטע נבחר

מטרד בבית: איך נלחמים בפשפש המיטה

בשנים האחרונות, אומרים המדבירים, חזר פשפש המיטה לארץ לאחר היעדרות של כמה עשורים. אז איך מזהים שהוא נמצא אצלכם בחדר השינה ואיך נפטרים ממנו? המקצוענים עם התשובות

סובלים מפשפש המיטה? אתם לא לבד. בשנים האחרונות הבעיה התפשטה בישראל. אז כיצד תמנעו את כניסתם הביתה, איך תדעו אם מדובר בעקיצה של פרעוש או של פשפש, מדוע המלכודות הביתיות לא יפתרו את הבעיה וכמה יעלה טיפול יסודי במטרד.

 

עוד בנושא:

עבודת נמלים: איך מסלקים אותן מהבית

מחירון עבודות הדברה

מה כדאי לדעת לפני שמזמינים הדברה

 

"בשנים האחרונות יש כניסה מחודשת של פשפש המיטה לארץ. זאת, לאחר שבשנות ה-60' הצליחו להכחיד את המטרד", אומר חיים קשאני מקשאני הדברות. "בשלוש-ארבע שנים האחרונות זו ממש מכה", מוסיף ירון שלום ממדבירון. "זה התחיל בירושלים, וזה כבר התפשט לאזור המרכז. אחת ההשערות היא שהם הגיעו דרך בגדים ומזוודות של ישראלים שהיו באוקראינה".

 

קשאני: "כיום פשפש המיטה נפוץ בעיקר במקומות שבהם ההיגיינה אינה ברמה הכי גבוהה כמו בתי-סוהר, מחנות צבאיים ולבתים פרטיים פעמים רבות הפשפש מגיע בעקבות חיילים שמגיעים מהשטח.

 בנוסף, אנשים שמכניסים הביתה מזרונים או ספות ישנות מהרחוב, יכולים אולי לחסוך על עלות הרהיט, אבל להוציא בסופו של דבר הרבה יותר כסף על הדברה של פשפש שנכנס. לכן, כדאי מאוד להיזהר עם העניין. בכל מקרה, ברגע שזורקים את המוצר הנגוע מהבית, ב-90% מהמקרים ניתן לפתור את הבעיה בביקור אחד של בעל מקצוע, ואין צורך לחזור ולהדביר מספר פעמים".

 

באילו עונות פשפש המיטה פעיל? קשאני: "לאורך כל השנה. זהו טפיל שצמוד לבני-אדם. גם בחורף, למרות שקר בחוץ, יש לו עדיין את כל התנאים להתפתח בבית, והוא לרוב מתקיים בחדר מיטות. הוא פעיל בתנאים של 18 מעלות ומעלה. לרוב, הוא לא מתרחק יותר מ-7 מטרים מחדר המיטות. הוא מתחבא בתוך המזרון, בין קפלי המזרון, אפילו בתוך שקעי חשמל".

 

שלום מוסיף: "לעתים הוא נמצא גם בתוך סדקים בקירות או באזור המשקופים. לרוב, הוא עוקץ בשעות הערב".

 

כיצד נדע שמדובר בפשפש או בפרעוש?

ישנם שלושה סימנים שמעידים על הימצאות פשפשים בבית. שלום: "הסימן הראשון הוא כתמי דם על המיטה.

 הסימן השני הוא עקיצות על הגוף, כאשר לרוב עקיצות של פשפשים יהיו יותר חדות והנפיחות יותר גדולה. אזור העקיצה יהיה בכל הגוף, לעומת עקיצות של פרעושים שהם בעיקר בגפיים התחתונות". קשאני: "הסימן השלישי להימצאות פשפש הוא נשלים בצבע חלודה על גבי המזרון".

 

לעומת פשפשים, פרעושים מגיעים בעיקר באמצעות בעלי-חיים. קשאני: "לרוב לאחר המלטה של חתולים יכולה להיות מכת פרעושים, בגלל השיליה של החתולה".

 

האם ניתן להיפטר מהפשפש באמצעים ביתיים?

שלום: "בחנויות ישנן מלכודות של פשפש המיטה, ממקמים אותן ליד רגלי המיטה והפשפשים נתפסים במלכודת. הבעיה עם המלכודות הביתיות היא שהן לא נותנות מענה ברוב המקרים שבהם הפשפשים כבר התמקמו בתשתית הבית, כמו בתוך שקעי חשמל למשל. במקרה כזה רק הדברה יסודית תאפשר להיפטר מהם".

 

קשאני: "הבעיה עם המלכודות הביתיות היא שהן מלכודות co2 והן נועדו רק לבדיקה ולאיתור האם יש בבית פשפשים. הן לא גורמות להעלמת המטרד".

 

מהו הטיפול המקצועי?

שלום: "ההדברה של פשפשים היא מאוד סיזיפית, ומכאן מחירה הגבוה יחסית. לעתים ניתן להדביר את הפשפשים בביקור אחד, ולפעמים נדרשים שלושה ביקורים. הטיפול העיקרי הוא באמצעות מכונת קיטור. עוברים על הרצפה, הקירות, המשקופים וכדומה ומחדירים את הקיטור לכל הסדקים".

 

קשאני: "בעבר היו מנסים לטפל בבעיה באמצעות שאיבה, אבל זה לא עוזר מפני שהביצה של פשפש המיטה מאוד דביקה והיא נשארת על המזרון ולכן פעולת הקיטור גם מסירה אותה מהמזרון וגם קוטלת אותה. הקיטור עצמו אינו רעיל, כי מדובר פשוט באדים של מים. לאחר פעולת הקיטור משאירים בבית מלכודות ומגיעים כעבור שמונה ימים לראות אם נותרו פשפשים. אם הבעיה לא נפתרה עוברים לשימוש בחומרי הדברה, אשר אותם לא שמים על המזרון. בכל מקרה, בכל ביקור בני הבית נדרשים לצאת מהבית ל-24 שעות".

 

כמה זה עולה והאם ניתנת אחריות להדברה

?

קשאני: "עלות הדברה של חדר היא 600-500 שקל באמצעות קיטור, כשלרוב אין צורך להדביר יותר מאשר את חדר המיטות שבו התגלתה הבעיה.

אם לעומת זאת משתמשים בגופי חימום תעשייתיים, ומשתמשים בהדברה בשיטת חימום זה יכול גם להגיע ל-4,000 עד 6,000 שקל להדברת כל הבית".

 

האם ניתנת אחריות להדברה זו? שלום: "להדברה מסוג זה אין אחריות מפני שזהו לא טיפול מונע, אלא רק טיפול בבעיה שכבר קיימת בבית. האחריות היא רק עד לגמר הבעיה. כלומר, ברגע שמוסר המטרד אין ערבות שהוא לא יחזור שוב לאחר כמה חודשים".

 

במוקד השירות של המקצוענים מזכירים כי תחום ההדברה הוא תחום מורכב ונעשה בו שימוש בחומרים מסוכנים ולכן חשוב להקפיד אך ורק מדבירים בעלי רישיון בתוקף לסוג ההדברה המבוקש.

 

מחפשים מדביר מוסמך? לרשימה המלאה

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: mct
פשפש מיטה. ארכיון
צילום: mct
מומלצים