שתף קטע נבחר

"ממש כמו לגו". כך נבנה מכ"ם הענק הישראלי

עשרות אלפי מודולים יוצרו במכונות ו-400 עובדים הקימו תוך 3 שנים את מכ"ם "טרה", במשקל 410 טונות. אחראי הפיתוח חושף את הפרטים הקטנים, בדרך למערכת העצומה

 

"התחלנו ממש מאפס, כי לא הייתה בכלל מערכת מכ"ם דומה לה פה בארץ", מספר הערב (א') ל-ynet משה דהוקרקר, ראש תחום פיתוח עסקי באלתא, איך אנשי החברה בנו את ה"טרה". מדובר במכ"ם מפלצתי בגודל של בניין. 400 מהנדסים, תכניתנים, מרכיבים ועובדים עמלו במשך שלוש שנים על תכנון, פיתוח וייצור המכ"ם הגדול ביותר שיוצר אי פעם בישראל, ונחשב היום לאחד הגדולים בעולם. המכ"ם נחשף היום לראשונה על ידי היצרנית אלתא של התעשייה האווירית.

 

"כלל הגופים הרלבנטיים נרתמו לפרויקט ותהליך התכנון והייצור נמשך שלוש שנים", אומר דהוקרקר. "הכול היה 'אינהאוס', תוצרת ישראל, כל הרכיבים האלקטרוניים הוכנו במפעלים שלנו ועל ידי קבלני משנה, מבאר שבע ועד קריית שמונה. הכול מתחיל מתכנון על שולחן השרטוטים וממשיך בניהול מאוד מבוקר לכל קבלן משנה".


מכ"ם ה"טרה". נמכר בינתיים רק לצבאות זרים, לא לצה"ל (צילום: תעשייה אווירית) (צילום: תעשייה אווירית)
מכ"ם ה"טרה". נמכר בינתיים רק לצבאות זרים, לא לצה"ל(צילום: תעשייה אווירית)
 

האתגר הגדול ביותר של המפתחים היה באופן טבעי גודלו העצום של המכ"ם - 30 מטר רוחבו ו-10 מטרים גובהו, שמורכב מרבבות של מכ"מים קטנים. "התפיסה שלנו הייתה שלא להביא אמצעים מיוחדים כמו רובוטים לשלב הייצור וההרכבה, לכן המכ"ם נבנה בצורה מודולרית", מסביר דהוקרקר. "כל אבן בניין קטנה נבחנה, הוכחה מבצעית והורכבה תוך כדי הפיתוח, וכך הגענו לייצור ההמוני שלקח שנה. את עשרות אלפי המודולים עצמם, שמשדרים וקולטים, ייצרנו במכונות ללא מגע יד אדם, הכול אוטומטי". הוא אומר שמלאכת הרכבת חלקי המכ"ם נעשתה ממש "כמו לגו. יש לנו קבוצה גדולה של מרכיבים, לאחר מכן נכנס צוות אינטגרציה שתפקידו לחבר ולהפעיל את המערכת".

 

410 טונות שוקל המכ"ם האסטרטגי שמורכב למעשה משני מכ"מים נפרדים - האולטרא, שפועל על תדרים נמוכים ומיועד לזיהוי הראשוני של המטרה - דוגמת מטוס, מל"ט, טיל בליסטי ואפילו לווין של האויב - והספקטרה, ש"רוכש" ממנו את המטרה, פועל ברזולוציות גבוהות יותר ומוסר במהירות נתונים על סוג המטרה, משקלה, נקודת שיגורה, מסלולה והמקום שבו היא עתידה לפגוע. 

דהוקרקר. "ניהול מאוד מבוקר לכל קבלן משנה" (צילום : רועי עידן) (צילום : רועי עידן)
דהוקרקר. "ניהול מאוד מבוקר לכל קבלן משנה"(צילום : רועי עידן)

בניגוד לאמצעי לחימה אחרים, שנבנים כמוצרי מדף וניתנים לרכישה מפסי הייצור, המכ"ם הענק נולד לפי דרישה מסוימת שהגיעה מצבא זר. ישראל עדיין לא רכשה את ה"טרה" עבור צה"ל, אך מערכת ראשונה של ה"טרה" כבר מבצעית במשך שנתיים אצל צבא זר, ובקרוב תימסר מערכת נוספת לצבא זר אחר. העלות לכל מערכת: מאות מיליוני דולרים. בדומה ליצור "אישי" עבור צבא זר, גם הפעם נציגי הלקוח היו בארץ והשתתפו בתהליך לכל אורכו, לרבות סקרי התוכן הראשוני והמתקדם של המערכת, ועד לשלב ההרכבות והבדיקות.

 

מזה עשרות שנים מפעל אלתא, שמרכזו באשדוד, הוא למעשה "בית המכ"ם" של ישראל. הוא אחראי על ייצור כלל המכ"מים תוצרת כחול-לבן, דוגמת המכ"מים לכיפת ברזל ולחץ. כעת מתגאים במפעל בפרויקט הדגל ובמכ"ם הגדול ביותר שיוצר בחברה

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: תעשייה אווירית
וזה רק חצי ממכ"ם ה"טרה"
צילום: תעשייה אווירית
מומלצים