שתף קטע נבחר

חורף שיא: 333 מ"מ בשפיים, בכינרת רק 56

השיא הישראלי לכמות שעתית של גשם והצפות הענק אתמול באשקלון הביאו את העיר למקום השני בכמות המשקעים מתחילת העונה. אבל החזאים לא ממהרים להתרגש: "אין לדעת איך ייראה החורף". מה צפוי בהמשך השבוע?

 

עונת הגשמים נפתחה עם כמה סערות ובכמה מקומות בארץ כבר ירדו יותר ממחצית מכמות הגשמים השנתית. המקום שבו ירד הכי הרבה גשם הוא קיבוץ שפיים שמצפון להרצליה, שם נמדדו לא פחות מ-333 מ"מ של גשם. את המקום השני תופסת אשקלון, שבה הוצפו רחובות אתמול (ב'), עם 248 מ"מ של גשם.

 

במעלה הרשימה נמצאות גם כפר שמריהו עם 236 מ"מ, תל-אביב עם 210 מ"מ וכפר הס שם ירדו 182 מ"מ של גשם. מנגד, בתחתית הרשימה נמצאת צמח שבדרום הכינרת – שם נמדדו 56 מ"מ בלבד. גם חיפה עם 93 מ"מ ומרום גולן עם 37 מ"מ נמצאות בתחתית הרשימה. מסקירה של ד"ר עמוס פורת, מנהל גף אקלים בשירות המטאורולוגי, עולה כי בחלקים גדולים בארץ כמויות הגשם המצטברות מתחילת העונה עולות במידה ניכרת על הממוצע לתקופה המקבילה.

 

באזור השרון ירדו למעלה מ-200 מ"מ ובשפיים אף נמדדו 333 מ"מ (למעלה מ-60% מהממוצע לכל עונת הגשמים). באשקלון ירדו מתחילת העונה 248 מ"מ. בהרי המרכז ירדו 100-50 מ"מ. בחלקים מהשומרון 140-120 מ"מ, שהם פי 3-2 מהממוצע. גם בנגב, שם ירדו 50-25 מ"מ, הכמויות עולות בהרבה על הממוצע לתקופה המקבילה. במישור החוף הצפוני ירדו 100-50 מ"מ שהם כ-150% מהממוצע עד היום, אולם בהרי הצפון ובעמק יזרעאל הכמויות והאחוזים קטנים יותר.

 

לגבי פרק הגשם האחרון עולה כי במישור החוף המרכזי ובחלקים מהשרון נמדדו במהלך האירוע 100-50 מ"מ. במישור החוף הדרומי ירדו 60-30 מ"מ, אולם באשקלון ירדו נקודתית למעלה מ-150 מ"מ, רובם אתמול. כפי שפורסם אתמול, בתוך שעה אחת ירדו 92 מ"מ וזוהי כמות הגשם השעתית הגדולה ביותר מתחילת המדידות.

 

אשקלון פינת ונציה (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
אשקלון פינת ונציה(צילום: אבי רוקח)

קריסת כביש באשקלון בשל הגשם הכבד (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
קריסת כביש באשקלון בשל הגשם הכבד(צילום: אבי רוקח)

נרטבים בתל אביב (צילום: מוטי קמחי) (צילום: מוטי קמחי)
נרטבים בתל אביב(צילום: מוטי קמחי)
מצוידים בנתניה (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
מצוידים בנתניה(צילום: עידו ארז)
ממטרים גם בשוק בירושלים (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
ממטרים גם בשוק בירושלים(צילום: גיל יוחנן)
 

נחום מליק חזאי חברת "מטאו-טק", נחום מליק, הסביר כי למרות הגשמים הרבים, אף בהשוואה לממוצע לעונה, לא מדובר במזג אוויר חריג. "יש חודשי נובמבר שהם גשומים מאוד, באזור מישור החוף במיוחד וכל זה בגלל הטמפרטורה של הים", אמר. עם זאת הבהיר החזאי כי "הגשמים הרבים עדיין לא מעידים על עתידו של החורף הצפוי. אין לזה שום קשר".

 

"הסיבה לכמויות הגשמים הגדולות שאנו חווים היא שלמי הים התיכון לוקח זמן להתקרר בתחילת העונה מטמפרטורת האוויר. בתחילת עונת הגשמים המים עם טמפרטורה גבוהה יחסית. השנה מי הים התיכון אפילו יותר חמים ממה שאנחנו רגילים וזה כתוצאה מסוף קיץ ותחילת הסתיו חמים מהממוצע. כשהטמפרטורה גבוהה מהרגיל נוצרת אי יציבות גבוהה יותר העננים מכילים כמויות מים גדולות יותר ומכאן העוצמות הגבוהות של הגשמים שלהם אנו עדים".

 


 

מליק הוסיף כי "מזג אוויר הופך להיות קיצוני יותר כתוצאה מהתחממות כדור הארץ. מערכות מזג אוויר שנעות סביב כדור הארץ והאטמוספרה מושפעות ישירות מהטמפרטורה של הסביבה שלהם ולכן המערכות נעשות קיצוניות יותר".

 

הלילה צפויים לרדת גשמים מקומיים מהצפון ועד לנגב. מחברת "מטאו-טק" נמסר בנוס כי במרכז הארץ ובדרומה ייתכנו ממטרים בודדים מלווים בסופות רעמים. קיים חשש לשיטפונות בנחלי המזרח והדרום. הטמפרטורות החזויות להלילה ולמחר: קריית שמונה 12-22, קצרין 9-18, צפת 9-16, טבריה 13-25, נצרת 13-19, חיפה 16-23, תל אביב 15-23, ירושלים 11-16, אשקלון 15-23, עין גדי 20-26, באר שבע 14-22, ערד 13-18, מצפה רמון 11-18, אילת 19-27.

 

מחר, יום רביעי, צפוי להיות מעונן חלקית ובבוקר ייתכן גשם מקומי קל. תחול ירידה קלה בטמפרטורות בלילה יעשה בהיר וקר. בחמישי ובשישי צפוי להיות נאה ותחול עלייה קלה בטמפרטורות וירידה בלחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אבי רוקח
אשקלון מתחת למים, אתמול
צילום: אבי רוקח
מומלצים