שתף קטע נבחר

סרטן שד גרורתי: התסמינים, האבחון והטיפולים היעילים

מדובר במחלה הממארת השכיחה ביותר בעולם המערבי, כשמדי שנה מאובחנות בארץ כ-4,500 נשים. מהם תסמיני המחלה, איזה טיפולים קיימים ומי נמצאת בקבוצת הסיכון? אונקולוגית בכירה מסבירה

בשיתוף פייזר

 

סרטן שד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר בנשים בעולם המערבי, ועם 4,500 מאובחנות חדשות מדי שנה, זוהי גם המחלה הממארת השכיחה ביותר בישראל.

 

המודעות הגבוהה בארצנו לחשיבות האבחון המוקדם של המחלה לצד הנגישות הגבוהה לבדיקות ולטיפולים מתקדמים, הביאו לעלייה בשיעור הנשים המחלימות מהמחלה. אבל כרבע מהחולות בסרטן שד צפויות לפתח גרורות, דבר המקשה על המאבק במחלה.

 

קיראו עוד

לא לדחות: חשיבות אבחון מוקדם סרטן השד

סרטן שד גרורתי: אתגר מציאת טיפולים חדשים

סרטן שד גרורתי: לתת סיכוי שווה לחולות

 

הנה כמה עובדות חשובות על סרטן שד גרורתי:

 

מהו סרטן שד גרורתי

סרטן שד גרורתי הוא סרטן שד שהתפשט מעבר לשד ובלוטות הלימפה בבית השחי. מרבית גידולי השד מתגלים בשלב מוקדם, כאשר הם מוגבלים לשד או לבלוטת הלימפה בבית השחי.

 

בחלק מהמקרים הגידול עלול להתפשט מעבר למיקומו הראשוני ולשלוח גרורות לאיברים ורקמות נוספים בגוף. באמצעות מערכת כלי הדם או מערכת הלימפה. אתרי הגרורות השכיחים של סרטן שד הם עצמות, כבד, ריאות, עור, בלוטות לימפה ובמקרים מסויימים מערכת העצבים המרכזית.

 

בשל המודעות הגבוהה הקיימת בישראל לגילוי מוקדם של סרטן השד, רק כ-4% מכלל החולות בסרטן שד, יאובחנו כבעלות סרטן שד גרורתי כבר באבחון הראשון שלהן. כ-20% מהחולות בסרטן שד יפתחו גרורות לאחר שאובחנו בשלב מוקדם יותר בתור חולות בסרטן שד מקומי.

 

מי בקבוצת הסיכון לחלות במחלה?

הגורמים לסרטן השד עדיין אינם ברורים לחלוטין וידועים לאשורם. עם זאת, ידוע כי קיים סיכון מוגבר לחלות במחלה בקרב נשים להן קרובת משפחה מדרגה ראשונה עם היסטוריה של המחלה, נשים הנושאות מוטציה בגנים BRCA1, BRCA2, PTEN או P53, נשים מעל גיל 50 ונשים שחוו היריון ראשון בגיל מאוחר.

 

הגורמים המגבירים את הסיכון של הגידול בשד לפתח גרורות נוגעים למאפיינים הביולוגיים שלו. בין גורמים אלו, חוסר רגישות של הגידול לטיפולים הורמונאליים וביטוי יתר של קולטנים מסוג HER/2 בגידול, דבר המגביר את התנהגותו האלימה.

 

כיצד מאבחנים סרטן שד גרורתי?

קיימות כיום מגוון בדיקות שמאפשרות לצוות הרפואי לאבחן באופן מדויק אם סרטן שד התפשט, לאילו מקומות ובאיזו עוצמה. ניתן לזהות גרורות באמצעות בדיקות הדמיה אם בעבר בצענו צילומי חזה וצילומי עצמות, אולטרה סאונד של הבטן ואולטרה סאונד של הכבד.

 

בנוסף. כיום אנו מבצעים סריקת C.T ובדיקת פט/סיטי שמאפשרות מתן תמונה מפורטת יותר ומדויקת יותר. בשנים האחרונות, הבדיקות השתכללו והפכו לרגישות יותר, ואפשר כיום לזהות באמצעותן גרורות שבעבר היה קשה לאבחן.

 

מהם התסמינים של סרטן שד גרורתי?

התסמינים הנלווים לסרטן שד גרורתי משתנים מחולה לחולה ותלויים במיקום הגרורות בגוף ובמידת התפשטותן. ישנן חולות שכמעט ולא חשות בתסמינים, בעוד שאצל אחרות הן יופיעו בעוצמה רבה יותר.

 

כך למשל, גרורות בעצמות עלולות לגרום לכאבים, לחולשת העצם או שבירתה ולחדירת סידן לתוך מערכת הדם כתוצאה משינוי במבנה העצם, תופעה שעלולה לגרום לבחילות והקאות, גרורות בכבד יכולות לגרום לבחילות ותשישות, גרורות בריאות עלולות לגרום לקוצר נשימה, כאבים ומועקה בחזה, עייפות ושיעול יבש, וגרורות במוח עשויות לגרום לכאבי ראש כמו גם לפגיעה בראייה ותופעות של חוסר שיווי משקל.

 

מה מטרת הטיפול בסרטן שד גרורתי?

הטיפולים השונים לסרטן שד גרורתי פועלים במטרה לעצור את התקדמות המחלה ואף להביא לנסיגת הגידול. טיפולים אלו נועדו לשפר את איכות חייהן של המטופלות באמצעות הקלה על תסמיני המחלה וכן להאריך את תוחלת חיי המטופלות טרם נמצא טיפול המאפשר החלמה מלאה מהמחלה.

 

בשנים האחרונות אנו עדים להתקדמות חשובה במלחמה במחלה עם פיתוחן של מספר תרופות חדשות שמצליחות לעצור לפרקי זמן ארוכים יותר את התקדמות המחלה, מבלי לגרום לתופעות לוואי קשות. טיפולים אלו מאפשרים לחלק גדול מאוד מהחולות להמשיך ולנהל שגרת חיים טובה בצל המחלה.

 

מהם הטיפולים הקיימים למחלה?

קיימים מגוון טיפולים למחלה, כאשר הבחירה בטיפול המועדף נעשית בהתייעצות עם הרופא המטפל ובהתאם לעוצמת המחלה ותסמיניה. בין הטיפולים, תרופות כימותרפיות המשמידות את תאי הסרטן, תרופות הורמונאליות הפועלות על ההורמונים הנקביים שבגוף כדי לבלום את התפשטות הסרטן, תרופות ביולוגיות ועוד.

 

מכיוון שסרטן שד גרורתי אינו מוגבל לשד אלא מפושט למקומות נוספים, לא נהוג לבצע ניתוח לכריתת שד כחלק מהטיפול במחלה, וזאת בניגוד לסרטן שד מקומי.

 

האם בעתיד ניתן יהיה לרפא סרטן שד גרורתי?

עוד מוקדם לדעת אם ניתן יהיה לרפא בעתיד סרטן שד גרורתי. עם זאת, בעולם הרפואה מושקעים כיום מאמצים רבים להבין באופן מעמיק יותר הביולוגיה של סרטן השד, וזאת על מנת להביא לפיתוח טיפולים אישיים, מותאמים וממוקדים לכל חולה.

 

הכותבת היא מנהלת המכון האונקולוגי במרכז הרפואי קפלן





 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
סרטן השד. המחלה השכיחה בעולם המערבי
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים