שתף קטע נבחר

גאווה יהודית: מגן דוד בהוליווד

סת' רוגן לובש בקומדיה "הלילה שלפני" סוודר ועליו סרוג מגן דוד גדול, קייט ווינסלט היא מאפיונרית אכזרית שעונדת גם כן מגן דוד במותחן "טריפל 9". ויש גם את וין דיזל, כריסטיאן בייל, מיקי רורק ואפילו מיילי סיירוס. כך הפך הסמל היהודי לאקססורי בהוליווד

מגן דוד הוא הסמל שלנו היהודים. הוא ליווה את בני עמנו במשך עידן ועידנים, ומעטר גם את דגל מדינת ישראל. כשאנחנו רואים אותו הוא מעורר בנו תחושת הזדהות. במגרש הביתי שלנו פה בארץ אבותנו, מגן דוד הוא דבר שבשגרה. אפשר לראות אותו בכל מקום - מתנופף ברוח מעל מגדלים בכחול-לבן, צרוב על גבי אמבולנס בצבע אדום או תלוי על שרשרת זהב. לא משהו להתרגש ממנו, אבל כשהוא פתאם מופיע בתוך סרט אמריקני על מסך גדול, הלב מתמלא בגאווה ובדרך כלל חיוך גדול נמרח על הפנים. מפתיע לגלות שהנוכחות ההוליוודית של הסמל לא עד כדי כך נדירה. 

 

השבוע עלתה בבתי הקולנוע בישראל הקומדיה הפרועה "הלילה שלפני" המשתעשעת על חשבון חג המולד. מדובר כמובן בחג נוצרי שמציין את לידתו של ישו, אולם סת' רוגן שמככב בו הוא יהודי כשר (כמו הבמאי ג'ונתן לוין, וחבריו השחקנים ג'וזף גורדון-לוויט, ג'יימס פרנקו, ליזי קפלן ואחרים) והוא דואג להדגיש זאת גם בדמותו של אייזק שהוא מגלם. לאורך רוב שלבי הסרט הוא לובש סוודר ועליו מגן דוד גדול. הוא מסתובב איתו ברחוב המושלג בניו יורק, במסעדה, במסיבת החג הנוצצת ואפילו בכנסייה. שם - באחת הסצנות המצחיקות בסרט - הוא זועק כשהוא מסומם: "לא הרגנו את ישו, לא הרגנו את ישו".  

 

זוהי לא הפעם הראשונה שרוגן עוטה על עצמו מגן דוד בקולנוע. זה קרה גם בדרמה הקומית "אנשים מצחיקים", בה עלה לבמה כסטנדאפיסט שלובש חולצת Super-Jew ועליה מגן דוד משולב בסמלו של סופרמן. ממש פריט אופנתי, שבוודאי החניף גם לאדם סנדלר, ג'ונה היל, ג'ייסון שוורצמן והבמאי ג'אד אפטאו - כולם כמובן בעלי מקורות עבריים.

 

סת' רוגן הוא סופר-ג'ו ב"אנשים מצחיקים" ()
סת' רוגן הוא סופר-ג'ו ב"אנשים מצחיקים"

אגב, המגן דוד לא מחמיא רק ליהודים. הזמרת ואייקון האופנה מיילי סיירוס הופיעה לאחרונה ב"בר מצווה של ג'יימס פרנקו" - אירוע צדקה בהנחיית רוגן ובהשתתפות פרנקו וחברים יהודים ולא יהודים, שנועד לעורר מודעות לחקר האלצהיימר וגם לסרט החדש. סיירוס, שצצה בהופעת אורח מפתיעה ב"הלילה שלפני", עשתה זאת שוב במופע החגיגי, כשהתייצבה על הבמה עם מגן דוד ענק - וזה בערך כל מה שהיא לבשה.

 

מיילי סיירוס והמגן דוד שלה במופע הבר מצווה של ג'יימס פרנקו (צילום: GettyImages) (צילום: GettyImages)
מיילי סיירוס והמגן דוד שלה במופע הבר מצווה של ג'יימס פרנקו(צילום: GettyImages)

ספק אם המגן דוד הוא הדבר הבא של עונת החורף, אבל בכל הנוגע לקולנוע האמריקני, נראה שמדובר בטרנד אופנתי. עובדה: גם קייט ווינסלט מתפארת באחד כזה במותחן האקשן "טריפל 9" שייצא בפברואר הבא. קייסי אפלק, וודי הארלסון, אנתוני מקי (שמשחק במקרה גם ב"לילה שלפני") ואחרים מככבים, וכך גם גל גדות. אבל ווינסלט בולטת מעל כולם. בגלל הנוכחות המרשימה שלה בתפקיד מאפיונרית אכזרית, וגם בגלל תליון המגן דוד המוזהב על צווארה שמסגיר את הרקע של דמותה: יהודייה ממוצא ישראלי-רוסי.

 

קייט ווינסלט עם המגן והמגן דוד ב"טריפל 9" ()
קייט ווינסלט עם המגן והמגן דוד ב"טריפל 9"
   

ב"חלום אמריקאי" של דיוויד או. ראסל -2013, מופיע כריסטיאן בייל כשהוא רופס וחלקלק. השחקן המבריק שידוע דווקא בחיטובו שהעלה משמעותית במשקלו לצורך התפקיד של הנוכל אירווינג רוזנפלד. כולם בהוליווד התרשמו מהבטן העצומה שצצה פתאום, אבל קצת התעלמו משרשרת הזהב והמגן דוד שעליה - שהעידו, למי שלא הבין את הברור מאליו - מה הוא מוצאו של הגיבור.

 

המגן דוד הזה הוא עושה לנו משהו, אבל ייתכן שגם אתם מרגישים שיש בהצגתו הקולנוענית טעם לפגם - יש מי שיראה בו אות קלון גזענית, ויש מאחורי זה משהו. בעוד שאירווינג רוזנפלד הוא נוכל מקסים שמוביל את העלילה כגיבור חיובי, דמותו של ויקטור קרשאו היא בלתי נסבלת ב"רווח והפסד". טוני שלהוב מגלם את המיליונר הבלתי נסבל שנחטף על ידי חבורת השרירנים המגודלים ואם במקרה לא ידעתם, אז הוא מסומן כיהודי עם תליון המגן דוד שעל חזהו, ואיתו גם תאוות הבצע, התככנות, הנבזיות והצעקניות. מישהו אמר אנטישמיות? הבמאי מייקל ביי בהחלט הואשם שהוא נגוע בה.

 

טוני שלהוב עם המגן דוד וכל שאר התכונות הרעות ()
טוני שלהוב עם המגן דוד וכל שאר התכונות הרעות

 

עיסוק קצת יותר מורכב באנטישמיות יש בדרמה המטלטלת "המאמין" של הנרי בין מ-2001, בה מגללם ראיין גוסלינג צעיר יהודי בעל זהות מעורערת על הרצף הסימבולי שבין מגן דוד לצלב קרס. בסרט לא פשוט זה, הסממנים הנאו-נאצי אטרקטיביים יותר מבחינת הגיבור (שנראה גם כשהוא עוטה טלית וחובש כיפה), אבל הסמל היהודי נוכח שם ברקע, וגם בפוסטר.

 

הפוסטר של "המאמין". ראיין גוסלינג בין מגן דוד לצלב קרס ()
הפוסטר של "המאמין". ראיין גוסלינג בין מגן דוד לצלב קרס

מול גוסלינג ב"המאמין" ניצב באותה שנה וין דיזל בקומדיית הפשע "מאפיה: דור ההמשך" כהוכחה לכך שיש יהודים חסונים גלוחי ראש, קשוחים ואפילו אלימים. בגופייה קטנה ושרירים גדולים הוא משחק את הבריון טיילור ריס שחושף כתובת קעקע של מגן דוד על זרוע ימין (מגובה בתליון קטן מאותו הזן), איתה הוא מחטיף ליריביו. "יהדות השרירים" הוא מונח המזוהה עם מקס נורדאו מנאומו מ-1898, והבמאים בריאן קופלמן ודיוויד לויאן מימשו אותו בסיוע דיזל. 

 

לא כדאי להתעסק עם בריונים יהודים, במיוחד כשהם מגולמים על ידי כוכבים הוליוודים. לצורך כך משמש הקעקוע של דיזל כתמרור אזהרה, ממש כמו תליון המגן דוד שעל צווארו של מיקי רורק בדרמת האקשן "בולט" מ-1996. כאסיר המשוחרר ברוס סטיין, הוא חוזר לג'ונגל האורבני של ברוקלין ומתעמת עם סוחר סמים אפרו-אמריקני (טופאק שאקור עליו השלום). מאבק בין גזעי? לא נספר ידו של מי על העליונה בסופו, אבל נרמוז שהמגן דוד לא תמיד מגן כמו שצריך.

 

מיקי רורק ב"בולט". קשה לטעות ()
מיקי רורק ב"בולט". קשה לטעות

עוד דוגמה לשרירן יהודי חשוד יש בדרמה "הזאב מוול סטריט" של מרטין סקורסזה מ-2013. בעוד שדמויות הברוקרים הנכלוליים סביב ליאונרדו דיקפריו חשודים טבעיים כיהודים על פי שמם ועיסוקם, בראד בודניק אותו מגלם ג'ון ברנטל הוא בסך הכל עבריין צעצוע עם ערוץ פתוח לחומרי הזיה. על הדרך אנחנו מגלים שיש לו גם ערוץ פתוח ליושב במרומים, או לפחות כך הוא מקווה, כשהוא עונד תליון ועליו "חי" - סוג של תחליף למגן דוד הקלאסי.

 

חי טוב. ג'ון ברנתל עם מרגו רובי ב"הזאב מוול סטריט" ()
חי טוב. ג'ון ברנתל עם מרגו רובי ב"הזאב מוול סטריט"

בפארודיית גיבורי העל "נקמת הפטיש העברי" (2003) צייד הבמאי ג'ונתן קסלמן את דמותו של מורדכי ג'פרסון קארבר (בגילומו של אדם גולדברג) גם בתליון חי וגם בטבעת מגן דוד. כל אלה מקנים לו כוחות מיוחדים בתוספת ברכת הדרך, עזרת השם וסיעתא דשמייא כשהוא יוצא למלחמה על חנוכה מול יורשו המרושע של סנטה קלאוס (הקומיקאי אנדי דיק), שרוצה בלעדיות על חג המולד. זהו Super-Jew אמיתי ומקור גאווה לקהילה היהודית, לא סתם פריט אפנתי כמו בחולצה של רוגן מ"אנשים מצחיקים".   

 

אז האם המגן דוד שלנו הפך לפריט אופנה טרנדי בהוליווד של היום? לא בטוח. בעבר ראינו אותו בעיקר על המסך בגרסת התלאי הצהוב בסרטי השואה. ואף שעכשיו הוא צץ בקומדיות, דרמות ומותחנים עדכניים, יש לו עדיין שימוש דומה. יש גאווה מצד אחד, וצחוקים מצד שני, אבל המגן דוד עדיין מהווה דרך לסמן דמויות של יהודים בקולנוע, שכן ספק אם היינו מזהים את קייט ווינסלט, כריסטיאן בייל, וין דיזל או אפילו רורק ככאלה - לולא היה מופיע על החזה או הזרוע.

 

ככה הם היהודים הנודדים, נטמעים בסביבה. בניגוד לערבים למשל, שמיוצגים בסרטים בדרך כלל כבעלי מראה מזרחי, עם מבטא כבד, ובדרך כלל עם כוונות זדון, היהודים נראים כמו כל אמריקני ממוצע - קשה להצביע עליהם ככאלה. במדיום ויזואלי כמו הקולנוע, המגן דוד או החי לצורך העניין הם תחבולה כדי לאבחן את מוצאם. ועדיין קצת קשה לוודא שזה המצב במקרה של קאלה מתוך סרט המדע בדיוני "פלאש גורדון" שחוגג בימים אלה 35 שנה. הדמות שגילמה מריאנג'לה מלאטו האיטלקיה נמנית על חצר הקיסר מינג. אבל למרות המגן דוד שבכובעה, קשה להצהיר עליה כנציגת יהדות הכוכב מונגו.

 

זו לא כוהנת מבית המקדש, זו גנרלית בשירות הקיסר מינג. קאלה מ"פלאש גורדון" ()
זו לא כוהנת מבית המקדש, זו גנרלית בשירות הקיסר מינג. קאלה מ"פלאש גורדון"

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סת' רוגן עם מגן דוד וחברים
לאתר ההטבות
מומלצים