שתף קטע נבחר

הדרך לחיים מאושרים ובריאים לפי המקורות

הרבה לפני מחקרים ומומחים נכתב בספר הספרים איך נוכל להתמודד נכון עם מחלות והתבגרות הגוף. למה השכלה מונעת אלצהיימר, עד כמה פעילות גופנית חשובה ואיך יחסי אישות שומרים מפני הזדקנות. ד"ר אפרים יאול מהמרכז הרפואי הרצוג בירושלים פותח צוהר חדש ישן ומראה בכתובים מה היא הדרך

רבים מחפשים חיזוק מחקרי ומומחה ייעודי מתאים שיראו את הדרך היעילה והנכונה לחיים בריאים, ארוכים ומאושרים. אולם מה שלא רבים יודעים הוא שהמלצות ניצחיות לחיים בריאים ניתנו כבר לפני מאות שנים, ללא תאריך תפוגה וכתובות בספר הנמכר ביום בעולם, התורה. צריך רק לקרוא וליישם.  

 

כמו שנכתב, "וְכִי תִשְׁגּוּ וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל הַמִּצְו‍ֹת הָאֵלֶּה אֲשֶׁר דִּבֶּר ה' אֶל מֹשֶׁה.מִן הַיּוֹם אֲשֶׁר צִוָּה ה' וָהָלְאָה לְדֹרֹתֵיכֶם." (במדבר טו כב).

פעילות גופנית תעזור בהתמודדות בשמירה על מסת שריר בגיל מבוגר (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
פעילות גופנית תעזור בהתמודדות בשמירה על מסת שריר בגיל מבוגר(צילום: shutterstock)
 

לפניכם שבע המלצות שפותחות צוהר לעולם שלם דרך מראה המקום שלהם בתורה ומקבלות גם חיזוק של המחקר של ימינו.

 

החשיבות של פעילות גופנית

"בזעת אפיך תאכל לחם" (בראשית ג', י"ט), פרשני המקרא סבורים כי קודם האכילה ראוי לעסוק במלאכה המחממת את בעליה. למרות הירידה במסת השריר ובעיות בריאות שמלוות אותך, ככל שתכנס עמוק יותר בשערי הזקנה, חשוב שתקיים פעילות גופנית בכל גיל ותחת כל מצב רפואי.

 

"כל מה שהאדם עושה בזריזות ודאי הוא שמח בעשייתו". דבוק בתכונותיו של אהרון הכהן ועשה את מעשיך בזריזות. במחקר שעקב אחרי אוכלוסייה מעל גיל 65 במשך 14 שנה נמצא קשר בין מהירות ההליכה ושיעור ההשרדות בחיים.

 

עוד בנושא: מחקר מצא: מהי הדרך למחוק 25 שנה בגיל מבוגר

 

מניעת אלצהיימר

"זקני תלמידי חכמים מוסיפים חוכמה". בשנים האחרונות חלה עלייה ניכרת בהיקף חולי האלצהיימר, המספרים מדברים על קרוב ל-40 מיליון חולים בעולם. אך חרף זאת, ככל שאדם מחכים ומגביר ידע במהלך כל ימי חייו, כך שכלו יכול להמשיך וללמוד.

 

מחקרים רבים תומכים בכך ומראים כי הסיכוי לאלצהיימר נמוך ב-27% בקרב בעלי השכלה של מעל ל-13 שנות לימוד לעומת בעלי השכלה שלמדו 4-12 שנות לימוד.

 

עוד: 20  שאלות: כך תאבחנו בעצמכם חשד לאלצהיימר

 

התורה מגדירה תקופת אבל בכדי להמשיך בחיים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
התורה מגדירה תקופת אבל בכדי להמשיך בחיים(צילום: shutterstock)
 

התמודדות עם אובדן 

"בכל מת האבל הולך ומתמעט". אין זה נדיר לראות מבוגרים המאבדים את בני זוגם. עליהם נאמר כי "כל מי שמתה אישתו הראשונה כאילו חרב בית המקדש בימיו" (סנהדרין כב, א'). ובכל זאת, חשוב שתבכה ותפנים בלבך כי זו דרך העולם. מבוגרים רבים ממשיכים באבלם וחייהם אינם חיים ועל-כן קבעו חכמים תקופות אבל מוגדרות שהולכות ומתמעטות יחד עם האבל: שבעה, שלושים ושנת אבל.

 

דיכאון בגיל מבוגר

"החשוב כמת מחמת חיי צער – דומה כאילו בכל יום הוא מת". עליך לברוח ככל האפשר מן הדכאון, העצבות המתח, הכעס והצער. אלו מדרדרים את הבריאות הגופנית והוכחו כמשפיעים לרעה על המערכת החיסונית.

 

עוד בנושא: ההבדל המפתיע בין דיכאון בגיל מבוגר לצעיר

 

איך להשיג אושר

"אין הגשמים נעצרים כי אם על פוסקי צדקה ברבים ואינן נותנים" (תענית ח',ב'). הנתינה חשובה בראש ובראשונה לנותן עצמו ומביאה לו ברכה. מחקרים פסיכולוגיים מראים כי נתינה והתנדבות כלפי הזולת היא בעלת השפעה משמעותית על האושר.

אהבה וזוגיות תשמור עלכם צעירים (shutterstock) (shutterstock)
אהבה וזוגיות תשמור עלכם צעירים(shutterstock)
    

שמירה על הנעורים

" וכימיך דבאך' (דברים לג',כה') וכמו שפירש רש"י שבא להשוות ימי הזקנה לימי הנעורים". הגיל אינו מהווה מחסום לקיום יחסי אישות. יחסי אישות הם חלק מהאינטימיות בין בני זוג המתבטאת במגע גופני ובקשר רגשי ואלו חשובים למילוי הצרכים הגופניים והנפשיים.

 

אל תפחדו משינוי: הוא נדרש

"עושין סייג וגדר להתרחק מן האיסור". גם בדברים המותרים לנו חשוב להציב גבולות שהגעה או קרבה אליהם עלולה להביא אותנו למדרון של איסורים.

 

מכאן ניתן ללמוד כי במיוחד בגיל מבוגר אנשים מסכנים את עצמם וממשיכים באותם הרגלים ופעילויות שעסקו בהם כל חייהם מבלי לשאול את עצמם האם היכולות של הגוף ותנאי הסביבה השתנו.  

 

 

הערה: ההמלצות נכתבו בלשון זכר אך מתייחסות לזכר ונקבה כאחד.

  

הכותב הינו ראש המחלקה הגריאטרית לסיעוד מורכב במרכז הרפואי הרצוג בירושלים וכותב הספר החדש 'היבטי בריאות וזקנה בפירוש כלי יקר לתורה'

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מגדלי הים התיכון
צילום: וויל טיזארד
עוד לפני המומחים: התורה
צילום: וויל טיזארד
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים