שתף קטע נבחר

"בלילה, אני עדיין חולם שזורקים אותי מבניין". להיות הומו אצל דאעש

דאעש ידוע בשיטות רצח נוראיות, אבל להומואים הוא שומר אחת אכזרית במיוחד: השלכה מהקומה העשירית ואז סקילה. עכשיו, הומואים שברחו מציפורניו מספרים על ההוצאות להורג בכיכר, הסיוטים שעדיין מטריפים כל לילה, והידיעה הבלתי נתפשת שבחברה כל כך הומופובית, גם אבא ישמח להעלות אותך לגג

סוקלים באבנים הומו שהושלך מהגג על-ידי דאעש בחומס, סוריה (צילום: AP) (צילום: AP)
סוקלים באבנים הומו שהושלך מהגג על-ידי דאעש בחומס, סוריה(צילום: AP)

מול קהל של גברים ברחוב בעיר הסורית העתיקה תדמור, שופט רעול פנים של דאעש מקריא את גזר הדין של שני גברים שהורשעו בהומוסקסואליות: הם יושלכו אל מותם מגג מלון "וואל" הסמוך. השופט שואל את אחד הגברים אם הוא מרוצה מגזר הדין. המוות, הוא מסביר לו, יסייע לטהר אותו מחטאיו.

 

עוד סיפורים מרתקים מהעולם בדף הפייסבוק של דסק החוץ

 

עוד חדשות בעולם :

 

"הייתי מעדיף שתירו לי בראש", אמר חוואס מלאח בן ה-32, אך ללא הועיל. עדי ראייה שצפו באירוע ביום שמשי אחד של חודש יולי סיפרו לסוכנות הידיעות AP כי הבחור השני, מוחמד סלאמה בן ה-21, ביקש אפשרות להביע חרטה והבטיח לא לקיים שוב יחסי מין עם גברים לעולם. "קחו אותם ותזרקו אותם מהגג", הורה השופט.


כמה רעולי פנים אחרים קשרו את ידיהם של השניים מאחורי גבם וכיסו את עיניהם ברצועת בד. הם העלו אותם לגג המלון, בן ארבע קומות, ומשם זרקו אותם אל מותם. עד ראייה שצפה במתרחש סיפר על ההתרחשות כולה לכתבי סוכנות הידיעות AP בעיר הטורקית רייחנלי, לשם הגיע כפליט. הוא הסכים להזדהות רק בשמו הפרטי עומר מחשש לנקמה מצד דאעש.

אנשי דאש עומדים לזרוק מהגג בסוריה צעיר שהורשע ביחסים הומוסקסואליים ()
אנשי דאש עומדים לזרוק מהגג בסוריה צעיר שהורשע ביחסים הומוסקסואליים

דאעש ידוע בשיטות רצח אכזריות, אבל למי שנחשד כהומוסקסואל הוא שומר את אחת השיטות האכזריות ביותר שלו. בסרטוני וידאו שפרסם הארגון בשנה וחצי האחרונות ניתן היה לראות כמה פעמים כיצד חמושי הארגון משליכים מהגגות את קורבנותיהם – בתחילה אוחזים אותם רק מהרגליים, כך שהם מתנופפים באוויר, ואז עוזבים אותם, כך שהם נופלים לקרקע כשראשם נפגע ראשון. 36 בני אדם לפחות הוצאו להורג על-ידי דאעש בסוריה ובעיראק בגין ביצוע מעשי סדום לכאורה, לפי ארגון זכויות האדם OutRight Action International שמושבו בניו יורק.

 

הפחד של גברים הומואים תחת שלטונו של דאעש גדול עוד יותר לנוכח הבידוד שהם חווים בחברה השמרנית כל כך, שבדרך כלל סולדת מהם. מוסלמים רבים רואים בהומוסקסואליות חטא, והומואים חוששים כל העת מהאפשרות שמישהו, אולי אפילו בן משפחה, יסגיר אותם לחמושים קיצונים – בין שכדי לצבור נקודות זכות אצל דאעש ובין שמתוך שנאה כלפיהם בשל הנטייה המינית שלהם.

 

אנשי דאעש מענים לעתים חשודים בהומוסקסואליות כדי שיחשפו את שמות חבריהם ומבצעים חיפושים במחשבים ובטלפונים הסלולריים שלהם. גם בקרב מתנגדיו של דאעש זוכים הומואים למעט מאוד סימפתיה: בחברה המוסלמית שבאזור שלה פועל דאעש אפשר למצוא אנשים שבעודם מביעים זעזוע מזוועות אחרות שמחולל דאעש – הם מביעים תמיכה בהוצאה להורג של הומואים. גם ארגוני מורדים סוריים רצחו הומואים או התעללו בהומואים במהלך מלחמת האזרחים בסוריה.

 

בלילה אני חולם שזורקים אותי מבניין

צעיר סורי הומו בן 26 סיפר לסוכנות AP שאפילו שנתיים אחרי שהוא ברח לטורקיה הוא מתעורר עדיין עם סיוטים שבהם משליכים אותו מבניין. הוא הסכים לשוחח עם כתבי הסוכנות רק אחרי שהובטח לו שהוא יוצג בשם הבדוי דניאל חלבי ושהעיר שבה הוא נמצא כעת בטורקיה לא תיחשף. חלבי אומר שחבר ילדות שלו שהפך קיצוני והצטרף לדאעש סיפר עליו לדאעש בשנת 2013, ובעקבות זאת הוא נאלץ לברוח מעיר מגוריו, חלב. "הוא ידע עליי הכול, כולל שאני חילוני והומו. אני בטוח שהוא זה שנתן את השם שלי לדאעש".

דניאל חלבי. גילה ששמו ברשימת המבוקשים של דאעש (צילום: AP) (צילום: AP)
דניאל חלבי. גילה ששמו ברשימת המבוקשים של דאעש(צילום: AP)

באותה העת, באמצע 2013, דאעש רק החל להתפשט מעיראק לתוך סוריה. הוא עדיין לא החזיק בשטחים נרחבים בשתי המדינות כמו השטחים האדירים שכבש בשנה שלאחר מכן. במקום זאת, לוחמי דאעש התקדמו לתוך אזורים שבשליטת המורדים בסוריה וניסו לגבור על ארגונים אחרים שנלחמו אז נגד המשטר הסורי של בשאר אסד. לעתים קרובות הם התעמתו איתם בניסיון להשליט ולכפות את חוקי השריעה האיסלאמית הקיצוניים ביותר.

 

בספטמבר 2013 צרו לוחמי דאעש על שכונה בחלב שבה חי "דניאל חלבי" עם משפחתו, וניסה לכבוש אותה מידי ארגון הגג של המורדים הסורים, "צבא סוריה החופשי". שני הצדדים ניהלו משא ומתן כדי לסיים את המצור, ובמהלך השיחות העביר דאעש למורדים רשימה של אנשים שהוא דרש שיוסגרו לידיו. חלבי מספר כי גילה ששמו נמצא ברשימה. הוא מיהר לברוח לטורקיה.

 

שם, מיטתו מקושטת בדגל של האופוזיציה הסורית ובכרזה שעליה מצוירת קשת ושמכסה את כל הקיר. הוריו, שחיים עדיין בחלב, מסרבים לדבר איתו בגלל נטייתו המינית. הוא מספר שכשהוא צופה בסרטוני הוצאה להורג של גברים הומואים מה ששובר את לבו יותר מכול הוא חוסר האונים שהוא חש.

"יצאתי להפגין נגד אסד, חשבתי שתבוא דמוקרטיה. ההפך הגמור קרה". חלבי בטורקיה (צילום: AP) (צילום: AP)
"יצאתי להפגין נגד אסד, חשבתי שתבוא דמוקרטיה. ההפך הגמור קרה". חלבי בטורקיה(צילום: AP)

חייהם של הומואים בחלב, העיר הגדולה ביותר בסוריה, תמיד התנהלו בחשאי לדברי חלבי. כשהפגנות המחאה השקטות נגד הנשיא אסד החלו שם ב-2011 הוא מיהר להצטרף והיה בטוח שהן יובילו לכינונה של ממשלה דמוקרטית שעד מהרה תכבד את כולם בלי קשר לדת, למוצא אתני, לעדה או לנטייה מינית. "היינו נאיביים מאוד", הוא אומר, "מה שקרה אחר כך היה בדיוק ההפך".

 

נטהר את העיר מהומואים

סובחי נחאס, צעיר סורי הומו בן 28, חי כיום בסן פרנסיסקו. הוא אומר כי הוא ברח מחשש שאביו יסגיר אותו ל"ג'בהת א-נוסרה", הזרוע הסורית של אל-קאעידה, הרודפת גם היא הומואים. הוא מספר שכשאביו גילה שהוא הומו הוא אמר לו שהוא בושה למשפחה והיכה אותו. בערך באותו הזמן בשלהי 2013, לוחמי "ג'בהת א-נוסרה" פתחו במבצע נגד מי שנחשדו כהומואים בעיר שבה חי נחאס, מערת א-נומן, ועצרו 25 גברים. הם הודיעו באמצעות הרמקולים במסגדים שהם יטהרו את העיר מהומואים.

 

"בגלל הבעיות ביני לבין אבא שלי, לא שללתי את האפשרות שהוא יסגיר אותי", סיפר נחאס ל-AP. הוא נמלט – בתחילה ללבנון, ואחר כך לטורקיה. אבל בטורקיה לדבריו הוא החל לקבל איומים ברצח מחבר לשעבר לספסל הלימודים בבית הספר שהצטרף לדאעש. הוא פחד שאפילו בטורקיה הוא לא יהיה בטוח, והיגר כחוק לארה"ב ביוני האחרון. בחודש אוגוסט, נחאס וגבר הומו מעיראק דיברו על הסבל של הומואים בארצותיהם בישיבה הראשונה אי פעם של מועצת הביטחון של האו"ם בעניין האלימות והאפליה נגד לסביות, הומואים, ביסקסואלים וטרנסג'נדרים.

יש מי שמזדעזע מזוועות דאעש - אבל חושב שבמקרה של הומואים זה מוצדק. צופים בהוצאה להורג ()
יש מי שמזדעזע מזוועות דאעש - אבל חושב שבמקרה של הומואים זה מוצדק. צופים בהוצאה להורג

לדברי ארגוני זכויות אדם, הסטיגמה שמודבקת להומואים במדינות האיסלאם מקשה את התיעוד של רציחות הומואים על-ידי דאעש ואת זיהוי הקורבנות. משפחותיהם וחבריהם של הומואים מסרבים לדבר על הקורבנות, וההומואים עצמם תחת שלטון דאעש פוחדים לדבר. רוב אלה שבורחים לחו"ל יורדים למחתרת. הכרזות דאעש עצמו הן מקור המידע העיקרי בכל הנוגע למעשיו, אבל לעתים קרובות הארגון כלל אינו מוסר את שמות הנרצחים, אולי כדי לא "לבייש" את משפחותיהם ולעורר את חמתן עליו.

 

עוינות ציבורית נרחבת שבה נתקלים ההומואים הופכת אותם לפגיעים עוד יותר. "הם מפרים את מצוותיו של אללה ועושים משהו שאסור באיסלאם, אז זה עונש לגיטימי", אומר חאג' מוחמד, תושב העיר מוסול שבצפון עיראק, עיר ענקית שאותה כבש דאעש. בעיר הזו השליך דאעש אל מותם גברים שנחשדו כהומואים מ"בניין הביטוח" – בניין גבוה בן עשר קומות.

 

על-ידי שימוש בשיטה האכזרית הזו של הוצאה להורג רוצה דאעש להראות לקיצונים שהוא מקיים ללא מורא את הסוג הקיצוני ביותר של איסלאם, מעין "טוהרה אידיאולוגית" שמבדילה אותו מכל הארגונים האיסלאמיסטיים האחרים. במגזין שלו בשפה האנגלית "דאביק", מתגאה דאעש שהעונש "יגן על המוסלמים מהליכה בדרך הרקובה שבה בחר את המערב".

 

מה אומר הקוראן?

לפי הקוראן, גברים שמקיימים יחסי מין זה עם זה צריכים להיענש, אבל בקוראן לא נאמר כיצד, והוא אף מצהיר על כך שיש להניח להם לנפשם אם הם מביעים חרטה. לעומת זאת עונש המוות להומואים בא מהחדית', המבוסס על דבריו של הנביא מוחמד. התיאורים השונים המופיעים בחדית'ים נבדלים זה מזה בשיטות ההריגה שהם מציגים, ומתוארים בחדית' גם מקרים שבהם העונש יכול להיות מופחת. דאעש מבסס את העונש שלו להומואים על סיפור שלפיו מוחמד אמר שהומואים יש "להשליך מגובה רב ואז לסקול באבנים".

צופים בהוצאה להורג בעיר העתיקה תדמור בסוריה, שנפלה לידי דאעש ()
צופים בהוצאה להורג בעיר העתיקה תדמור בסוריה, שנפלה לידי דאעש

הוצאה להורג של מתנגדי דאעש בתדמור ()
הוצאה להורג של מתנגדי דאעש בתדמור

לפני בואו של דאעש, השימוש בשיטה הזו כמעט לא נעשה, אף שגם ארגונים איסלאמיסטיים אחרים פעלו לרצוח הומואים. במהלך שלטון הטליבאן באפגניסטן בשנות ה-90 השתמשו אנשי הטליבאן בשיטה משלהם: הקורבן היה מוכנס לבור, וקיר אבנים היה מופל עליו.

 

רוב אנשי הדת המוסלמים המתונים מתעלמים מהאזכורים של עונש מוות במסורת האיסלאמית, אף שהם מתנגדים בחריפות להומוסקסואליות. ברחבי העולם הערבי הומואים נעצרו בעבר במקרים שונים ונידונו לעונשי מאסר באשמת "הוללות". בסעודיה ובאיראן ספגו הומואים מלקות.

 

עומר, שצפה בהוצאה להורג של הומואים בתדמור, סיפר כי הוא עדיין מזועזע. זה התחיל כשאנשי דאעש קראו ברמקולים לגברים להתאסף כדי לצפות בהוצאה להורג. לאחר מכן הגיע רכב ואן שחור, ואז מלאח וסלמאן הוצאו ממנו. הראשון שהושלך מהגג היה

מלאח. הוא נקשר לכיסא כדי שלא יוכל להתנגד ואז נדחף אל מותו. הוא נפל על הגב, שבור אבל עדיין זז. לוחם דאעש ירה בראשו.

 

תורו של סלמאן בא אחריו: הוא נפל על הראש ונהרג מיד. למרות זאת אנשי דאעש הוסיפו וסקלו באבנים את גופתו. אחר כך נתלו שתי הגופות ב"כיכר החירות" בתדמור למשך יומיים. לכל אחד מהם הוצמד לחזה שלט: "הוא קיבל את העונש כי ביצע את החטא של אנשיו של לוט". שם הגנאי להומו בערבית, "לוּטי", נגזר בדיוק משמה של הדמות התנ"כית הזו - לוט.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
סוקלים באבנים גופתו של הומו שהושלך מהגג בחומס
צילום: AP
מומלצים