שתף קטע נבחר

לקראת חנוכה: להימנע ולטפל בסכנות החג

שמן הטיגון, הדלקת הנרות או השעווה שנוטפת מנרות החג, כל אלה עלולים להיות מסוכנים ולגרום לכוויות. איך לטפל ומה אפשר לעשות כדי להימנע?

בשיתוף סופר- פארם

 

חג החנוכה הוא האחד החגים השמחים והטעימים. אבל למרות כל השמחה הוא בעל פוטנציאל לסכנות לא מעטות ולנזק. שמן טיגון הסופגניות והלביבות, אש הנרות וגם השעווה הנוטפת עלולים לגרום לכוויות ולחבלות. ד"ר מוניקה אלמן מומחית לרפואת עור, מסבירה מהן סוגי הכוויות השונים והדרכים להתמודד עימן.

 

קיראו עוד כתבות במדור פארם נט

 

מה היא כוויה?

כוויה הינה פגיעת חום בעור או ברקמות שמתחתיו, שהנזק ממנה נמשך גם כאשר מקור החום סולק. קיימים מספר סוגים של כוויות,סוג הכווייה וחומרתה תלויים בשטח העור שנפגע ובעומק הפגיעה:

 

כוויה מדרגה ראשונה

פגיעה בשכבת העור החיצונית בלבד, שתתחלף לבד. הסימפטומים הינם כאב, אדמומיות ונפיחות קלה. השיקום עלול להימשך כמה ימים תוך התקלפות קלה של העור.

 

כוויה מדרגה שנייה

הפגיעה הינה ה לעומק בשכבות נוספות של העור, לרבות רקמה חיה. הסימפטומים הינם כאב, אדמימות, נפיחות קלה והופעת שלפוחיות בגדלים שונים. השיקום נמשך 3-2 שבועות במקרה הקל.

 

כוויה מדרגה שלישית

הפגיעה הינה לעומק בכל שכבות העור וגם ברקמות שתחת העור, כגון שרירים, קצות עצבים. העור נראה שחור/אפור וישנה תחושת נימול. לעתים נוצרות סביב אזור הכווייה צלקות נרחבות והעור נוטה להימתח.

 

חשיבות רבה לטיפול ראשוני. כוויות (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חשיבות רבה לטיפול ראשוני. כוויות(צילום: shutterstock)

 

איך מטפלים?

בטיפול בכוויות ישנה חשיבות רבה לטיפול הראשוני. ד"ר אלמן מסבירה כי בכוויות שטחיות הנגרמות ממים רותחים למשל, יש לשטוף את אזור הכוויה במים זורמים בטמפרטורת החדר, למרוח מיד קרם אלוורה או קרם נגד כוויות.

 

יש להמשיך במריחה 3-4 פעמים ביום. בטיפול בכוויה שטחית אין צורך לכסות על ידי גזות. בשלב השני ישנה אפשרות לטפל על ידי משחות מרגיעות, חובה להקפיד על מסנן קרינה גם בשלב הריפוי של הכוויה.

 

בכוויות משמן ומאש בדרך כלל מדובר בכוויה עמוקה יותר ולכן יש צורך מידי בקירור המקום וחובה לפנות לייעוץ רפואי. יש צורך בטיפול תומך, כי אם הכוויה עמוקה מאוד יכולה להישאר צלקת לצמיתות. אפשר גם לתת משכך כאבים במידת הצורך.

 

כשמדובר בכוויה משעווה חשוב לקרר את המקום על ידי רטיות קרות. במידה ונוצרו פצעים כדאי להתייעץ עם רופא בכדי למנוע סימני פיגמנטציה.

 

שירלי קטרון, רוקחת סופר-פארם, מסבירה כי הטיפול היעיל תלוי כאמור בעוצמת הפציעה. "אם מדובר בפגיעה קלה בלבד, ישנם תכשירים ומשחות שיכולים לסייע בהחלמה של העור, כגון בפנטן פלוס של חברת באייר, ויטה-מרפן, טריפלדרם פלוס של לייף, gel skin save, אלוורה ג'ל, ביאפין, ניאוקוטן סילבר, ברנשילד, ועוד.

 

"גם במקרה של חבלות קלות, פציעות או שריטות קלות, חשוב לחטא את העור בפולידין או סביעור לשמור עליו נקי. התכשירים הללו גם מחטאים וגם תורמים להחלמת העור בטווח הרחוק", היא אומרת.

 

אין להשתמש במשחות כלשהן, לרבות לבן, ביצים, משחות שיניים או מרכיבים אחרים שעלולים לזהם את אזור הכוויה, במידה והתרחשה. כמו כן, אסור להסיר או לתלוש בגדים שנדבקו באזור הכוויה. .

 

קטרון מוסיפה כי אם נוצרות שלפוחיות על הכוויות, חשוב מאוד לגשת לבדיקה רפואית כד למנוע נזקים חמורים יותר ולהתאים את הטיפול המתאים ביותר

 

במקרים של כוויות קשות יש לשטוף את המקום, לתת לחולה לשתות, אפשר לתת משכך כאבים במידת הצורך, ויש לפנות מיידית לבית החולים או להזעיק אמבולנס.

 

כללי בטיחות

ד"ר אלמן מפרטת כללים כדי למנוע מצבים של פגיעה בעת הדלקת נרות:

 

מתחת לגיל תשע, מדליקים נרות רק בעזרת מבוגרים.

 אוספים שיער ארוך ולובשים בגדים עם שרוולים צמודים.

 מניחים חנוכייה על משטח חסין ולא על מפה - פעוטות עלולים למשוך אותה.

 מרחיקים חנוכייה מרהיטים ומווילונות שעלולים להתלקח.

מרחיקים נרות וגפרורים מהישג ידם של ילדים.

לא משאירים נרות דולקים ללא השגחה.

לא מתהלכים עם נרות דולקים.

 

בעת טיגון סופגניות ולביבות

 חשוב לטגן רק על להבות הכיריים האחוריות.

 אין לאפשר לילדים לטגן בעצמם, הם יכולים להיות שותפים בהכנת הלביבות והסופגניות.

 יש להרחיק ילדים מהשיש בשעת הטיגון.

 כשמחממים סופגנייה במיקרוגל יש לזכור שהריבה חמה בהרבה מהסופגנייה, והיא עלולה לגרום לכווייה.

 




 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
טיגון סופגניות עלול להיות מסוכן
צילום: ירון ברנר
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים