שתף קטע נבחר

משפט גולום-ארדואן: "אין לכם תיק, זה בכלל סמיאגול"

רופא טורקי עומד למשפט אחרי שפרסם תמונות שמשוות בין הנשיא ארדואן והדמות המושמצת מ"שר הטבעות" - אבל כעת הבמאי פיטר ג'קסון נחלץ להגנתו: "רואים שם רק את סמיאגול - דמות מאושרת וחביבה שלא היתה חולמת להשליט את כוחה על חלשים ממנה"

בית המשפט הטורקי ייאלץ להכריע האם השוואה לגולום מ"שר הטבעות" מעליבה את הנשיא ארדואן – וכעת הוא יוכל לעזר בחוות דעת מקצועית: במאי סרטי הטרילוגיה פיטר ג'קסון והאנשים שעבדו איתו על פיתוח הדמות.

 

משפטו של ד"ר בילגין צ'יפצ'י מתנהל כבר תקופה ארוכה, מאז פרסם ברשת השוואה גרפית בין הנשיא הטורקי רג'פ טאיפ ארדואן לדמות האייקונית מסדרת שוברי הקופות. השבוע דווח באתרי החדשות במדינה כי בית משפט במחוז איידין זימן מומחים מכמה תחומים - שני אקדמאים, פסיכולוגים, מומחים למדעי ההתנהגות ומפיק טלוויזיה וקולנוע – במטרה להכריע האם אכן מדובר בעלבון.

 

ה-meme שסיבך את ד"ר צ'יפצ'י (צילום מתוך טוויטר) (צילום מתוך טוויטר)
ה-meme שסיבך את ד"ר צ'יפצ'י(צילום מתוך טוויטר)

אחד הטיעונים המרכזיים של ד"ר צ'יפצ'י ועורכי דינו היה שגולום אינו ממש דמות מרושעת – ועל כן ההשוואה אינה בהכרח מעליבה. כעת הבמאי מחזק טענה זו: בהודעה משותפת לו ולשתי התסריטאיות שעזרו לו לפתח את הדמות, הוא מבהיר כי התמונות שהעלה ד"ר צ'יפצ'י לרשת כלל לא מציגות את גולום – אלא את סמיאגול, יצור חביב שהפך בסופו של דבר לגולום בהשפעתה המשחיתה של טבעת הכוח שעומדת בבסיס העלילה של "שר הטבעות". 

 

"אם התביעה מתבססת על התמונות שראינו – אנו יכולים להצהיר באופן גורף שאף אחת מהן לא מציגה את גולום", נכתב שם. "כולן מציגות את סמיאגול – דמות מאושרת וחביבה. סמיאגול לא משקר או מרמה. הוא לא רע וזדוני – אלה הן תכונות ששייכות לגולום, ואין לבלבל בין השניים".

 

בהודעה, ג'קסון ושותפיו אולי אף הרחיקו לכת עם עקיצות מרומזות כלפי השלטון הטורקי: "סמיאגול לא היה חולם אפילו לשלוט בכוח באלו שחלשים ממנו. למעשה, הוא יצור אהוב – וצופים רבים ברחבי העולם קיבלו אותו בחום".

 

השימוע הבא בתיק ייערך ב-13 בפברואר, בהשתתפות מומחים שאינם פיטר ג'קסון, שינסו לעזור לבית המשפט – שכן לדברי עורך דינו של הנאשם, השופט והתובע לא יכולים לפסוק בעניין כיוון שאינם מכירים את הדמות ולא ראו את הסרטים. אם יורשע, הוא עלול להישלח למאסר של עד שנתיים על העלבת ארדואן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גולום או לא גולום? בית המשפט יכריע
לאתר ההטבות
מומלצים