שתף קטע נבחר

מעצר ראשון בבריטניה: לחמת ב"צוק איתן"? אתה עלול להיחקר באירופה

אלפי חיילים ששירתו ב"צוק איתן" עלולים למצוא את עצמם באותה בעיה שבה מצא עצמו קצין צה"ל במילואים. ל-ynet נודע שהקצין עוכב לחקירה לפני כמה שבועות עם נחיתתו בבריטניה בעקבות תלונה של ארגון פרו-פלסטיני. אבטחה הוצמדה לקצין אחר שטס לחו"ל

 

לוחמים במבצע צוק איתן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לוחמים במבצע צוק איתן(צילום: AFP)

לחמתם בצוק איתן והעליתם תמונה לפייסבוק? ייתכן שגם אתם תסתבכו בחקירה בחו"ל: קצין צה"ל במילואים ששירת במבצע "צוק איתן" בקיץ שעבר עוכב לחקירה עם נחיתתו בבריטניה לפני כמה שבועות, בשל תלונה מוקדמת נגדו לפיה היה מעורב בפשעי מלחמה. כך נודע ל-ynet. כל לוחם שנחשף ותמונותיו פורסמו ברשת עלול למצוא את עצמו ב"רשימה השחורה" של ארגונים פרו-פלסטיניים שהגישו ועדיין מגישים תלונות בתחנות המשטרה באירופה.

 

הישראלי, שהגיע לבריטניה כאזרח בנסיעת עסקים, שוחרר לדרכו כעבור כמה שעות, לאחר התערבות משרד החוץ ובסיוע אגף המבצעים בצה"ל ומחלקת הדין הבינלאומית בפרקליטות הצבאית. בסיומה של התקרית החריגה, בכל הנוגע לחיילים ששירתו במבצע צוק איתן, התנצלו השלטונות הבריטיים בפני ישראל.

  

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

לפי הערכה במערכת הביטחון, שמו של קצין המילואים, ששירת במהלך המבצע בתפקיד שטח בפיקוד העורף, שורבב לרשימות החיילים והקצינים שהכינו ארגונים פרו-פלסטיניים. ארגונים אלה הגישו את השמות למדינות בעולם, בעיקר באירופה, בטענה שאותם חיילים וקצינים היו מעורבים בפשעי מלחמה לכאורה נגד פלסטינים ברצועת עזה. במשרד החוץ אישרו את פרטי האירוע.

 

"כל חייל וקצין ששירת בצוק איתן ושמו ותמונתו פורסמו בתקשורת באופן ממוסד ויזום על-ידי הצבא, אך גם ברשתות החברתיות, חשוף למעשה למקרים מהסוג הזה עם נסיעתו לחו"ל", אמר ל-ynet גורם מהפרקליטות הצבאית, "לרבות כ-60 מקבלי הצל"שים שנלחמו והצטיינו במבצע בעזה, ושהצבא פרסם את שמותיהם ותמונותיהם. עבור הציבור הישראלי זו תעודת כבוד, בשביל ארגונים פרו-פלסטיניים זה לחם וחמאה משפטי במלחמת הדה-לגיטימציה נגד ישראל".

 

עבור אותם חיילים שזהותם פורסמה, הדבר עלול לסבכם בנסיעותיהם לחו"ל, גם אחרי שחרורם מצה"ל. "לא מדובר רק בצווי מעצר או בעיכובים של אלופים או רמטכ"לים לשעבר, דוגמת גבי אשכנזי או עמוס ידלין, אלא ברדיפה של אחרון החיילים ששירתו באירוע מלחמתי וזהותם פורסמה באופן רשמי", אמר אותו גורם בפרקליטות הצבאית.

 

לא רק צוק איתן

הסתבכות, תדמיתית לפחות, של חיילים שהשתתפו באירוע מלחמתי, עלולה להיות לא רק בגלל צוק איתן, אלא גם בשל גל הטרור הנוכחי. לפני כחודש פרסם דובר צה"ל תמונת פנים גלויה של רב"ט ת', לוחם מחטיבת כפיר שחיסל שלושה מחבלים בשני ניסיונות פיגוע בצומת גוש עציון. התמונה הרשמית של הלוחם הפכה למוקד של איומים נגדו וקריאות לפגוע בו, ברשתות החברתיות, מצד פלסטינים.

 

הפרסום ברשתות החברתיות בערבית על החייל שהרג מחבלים  ()
הפרסום ברשתות החברתיות בערבית על החייל שהרג מחבלים
 

יחד עם זאת, בצה"ל מנסים יחד עם משרד החוץ לנקוט פעולות מנע נגד מעצרים של חיילים וקצינים בחו"ל, בין היתר על-ידי תדרוכי יציאה לחו"ל בידי גורמי הפרקליטות הצבאית ואגף המבצעים. כמו כן פועלים

מול מדינות זרות הנוגעות לסוגיה ובמקרים חריגים גם מצמידים אבטחה לקצינים, בעיקר בכירים, שטסים לחו"ל. כך למשל, הוסיפו בצה"ל השנה אבטחה לקצין בדרגת אלוף משנה שטס לחו"ל.

 

במקרים אחרים, מוגבלת נסיעת אנשי צבא לחו"ל בהתאם לכל מקרה ומקרה. בחטיבת המחקר באמ"ן עוקבים בנוסף אחר פעילות ארגוני ה-BDS, בניסיון להשיב "אש" בפורומים ובמפגשים בינלאומיים בחו"ל הנוגעים לסכסוך הישראלי-פלסטיני, ולהיערך מראש להתקפות נגד צה"ל מצד אותם ארגונים.

 

"זאת מלחמה שצה"ל נערך לה ותגבר את כוחותיו מולה אחרי צוק איתן, מכלל האגפים והזרועות הרלבנטיים במטכ"ל", הסביר הקצין, "הקרב הזה לא נגמר בהגשת דו"ח האו"ם שבחן את התנהלות ישראל וחמאס בצוק איתן, ולכן הפעולות שצה"ל נוקט מובילות לסיכול ולמניעת ניצחונות עבור אותם ארגונים".

 

בהכנת הכתבה השתתף אליאור לוי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
לוחמים בצוק איתן
צילום: רויטרס
צילום: גיל יוחנן
כוח תותחנים במהלך מבצע צוק איתן
צילום: גיל יוחנן
מומלצים