שתף קטע נבחר

גורמים בישראל על ארדואן: "שלא יבלבל בשכל על מצור"

נשיא טורקיה אמר ש"נרמול היחסים עם ישראל יעשה טוב למזרח התיכון", אך הבהיר כי הוא עדיין מחכה לפיצוי על המרמרה ולהסרת "הסגר הישראלי" על עזה. בכירים בירושלים לא התרגשו והבהירו כי ארדואן יכול לשכוח מזה. מנכ"ל משרד החוץ גולד: "מאז ומתמיד שואפת ישראל ליחסים יציבים עם טורקיה"

 

נתניהו וארדואן (צילום: AP, קובי גדעון, לע"מ) (צילום: AP, קובי גדעון, לע
נתניהו וארדואן(צילום: AP, קובי גדעון, לע"מ)

ישראל הרשמית נמנעה מלהגיב על האיתותים שהשמיע היום (ב') נשיא טורקיה רג'יפ טאיפ ארדואן. בירושלים לא יודו בכך באופן רשמי, אבל די נהנים לראות את ארדואן והטורקים מזיעים. "הכדור נמצא במגרש הטורקי. אנחנו התנצלנו ואנחנו מוכנים לשלם כסף. שלא יבלבל בשכל על הסרת המצור מעזה כי טורקיה יודעת שאין דבר כזה ואנחנו לא מתכוונים לשלם עוד על נרמול היחסים", אמרו גורמים בירושלים.  

 

גורמים מדיניים אומרים כי מאז המשבר בין רוסיה לטורקיה סביב הפלת מטוס הקרב הרוסי על ידי הטורקים, נראה שאנקרה רוצה לנרמל את היחסים שלה עם ישראל ומעוניינת במיוחד לחתום עם ישראל על עסקת גז שלפיה יוקם צינור ממאגרי הגז מול ישראל עד לטורקיה וממנה למקומות נוספים בעולם.

 

טורקיה, כמו לא מעט גורמים בישראל, חושבת שנוצרה כעת שעת כושר נדירה להביא לסיום המשבר בין המדינות ולפתיחת דף חדש ביחסים. הטורקים נותרו לבד: הם הצליחו להסתכסך עם אסד, עם פוטין ואפילו עם נשיא מצרים א-סיסי.

 

במקביל, הטורקים קוראים בדאגה את הדיווחים על ההתקרבות בין ישראל לבין הציר היווני (יוון וקפריסין) סביב עניין הגז. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להיפגש בחודש הבא לפגישת פסגה עם מקבילו היווני אלכסיס ציפראס ונשיא קפריסין ניקוס אנסטסיאדיס  שתעסוק בנושא הגז והאפשרות של התקנת צינור גז מישראל לקפריסין וליוון וממנה לאירופה.

קידוח "תמר". הטורקים מעוניינים לקבל גז מישראל ()
קידוח "תמר". הטורקים מעוניינים לקבל גז מישראל

הטורקים מבינים, כך סבורים גורמים מדיניים בירושלים, שאם לא יפעלו במהירות הם יאבדו גם את הגז הישראלי אבל גם את האפשרות לחידוש הברית האסטרטגית עם ישראל.

 

אבל כמו בבזאר טורקי, הטורקים לא אוהבים לתת מתנות בחינם וחושבים שיוכלו לסחוט מנתניהו הישגים: אחרי שקיבלו במרס 2013 התנצלות מישראל על אירועי המרמרה ועשויים לקבל פיצוי כספי בהיקף של כמעט 20 מיליון דולר על קורבנות המרמרה, הם מנסים לסחוט גם הצהרה ישראלית על הסרת המצור על עזה. בירושלים אומרים בכירים שהטורקים יכולים לשכוח מזה.

 

בלשכת נתניהו לא ממהרים להרים את הכפפה

בימים האחרונים נפוצו שמועות רבות על כך שנציג מטעמו של נתניהו כבר הגיע לטורקיה והחל שם במגעים על נרמול היחסים. ביום שישי אף הופצו ידיעות שמנכ"ל משרד החוץ דורי גולד נועד באנקרה בחשאי עם שר החוץ הטורקי, אך התברר שבאותה השעה גולד עשה קניות לשבת בירושלים.

 

בלשכת רה"מ ובמשרד החוץ הכחישו שכבר הגיע נציג, אך נתניהו בעצמו אמר בשבוע שעבר בשימוע בפני ועדת הכלכלה כי בכוונתו לשלוח בקרוב נציג מטעמו גם לטורקיה וגם למצרים כדי לדון בסוגיית הגז.

 

חברות האנרגיה הישראליות והטורקיות דוחפות את הדרג המדיני בשתי המדינות לנצל את ההזדמנות ולהודיע על נרמול יחסים. בשני הצדדים מבינים שאחד הביטויים המרכזיים של המשבר בין טורקיה לבין רוסיה הוא בתחום האנרגיה. רוסיה היא ספקית הגז הגדולה ביותר לטורקיה ומאיימת לסגור את הברז, וטורקיה רואה בישראל מקור אנרגיה זמין ובעיקר אמין וזו הוא הזדמנות חד-פעמית לסיים את המשבר הזה אחת ולתמיד.

הפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה טרפה את הקלפים ()
הפלת המטוס הרוסי ע"י טורקיה טרפה את הקלפים

בלשכת ראש הממשלה לא ממהרים להרים את הכפפה. בכיר ישראלי שנשאל על כך אמר ש"צריך לעשות כאן ניתוח אסטרטגי מעמיק מאוד מכיוון שמדובר כאן במשוואה עם שש מדינות: ישראל, טורקיה, קפריסין, יוון, מצרים ורוסיה. לא צריך לקפוץ. יש פנים לכאן ולכאן".

 

אנשי עסקים ישראליים בכירים המעורבים בנושא אומרים כי "הטורקים להוטים לסיים את המשבר עם ישראל ולהתקדם עם עניין הגז". גם הממשל האמריקני מזהה את הפוטנציאל ומאיץ בנתניהו ובארדואן להתקדם להסדר דיפלומטי וגם לבחון שיתופי פעולה בתחום הגז שיתרמו לחיזוק היחסים בין המדינות.

 

בנוסף, התברר כי ארה"ב לחצה מאוד ששר האנרגיה הישראלי יובל שטייניץ יגיע לוועידת האנרגיה באיסטנבול בחודש שעבר, שבה היה אמור להשתתף גם ארדואן. עם זאת, שטייניץ, שאמר שהוא אינו פוסל אפשרות שישראל תמכור גז לטורקים, דחה בסופו של דבר את ההזמנה כנראה בהתייעצות עם נתניהו.

 

שטייניץ: דברי ארדואן נובעים ממתווה הגז

מי שמחפש עוד סממן להתקרבות בין ירושלים לאנקרה יכול היה לראות אותה לפני כשבועיים, בביקור של סמנכ"ל מערב אירופה במשרד החוץ אביב שיראון בטורקיה, ביקור מטה ראשון של בכיר ממשרד החוץ מאז משבר המרמרה. שיראון הגיע לביקור מטה בשגרירות ישראל באנקרה ובקונסוליה הכללית באיסטנבול, אך ניצל את הביקור לפגישות עבודה עם בכירים במשרד החוץ, חברי פרלמנט טורקיים ואחד מראשי הערים של איסטנבול. "ישראל רוצה למצוא פתרון לבעיות קיימות במערכת היחסים שלנו, ואני מקווה שתהיה התקדמות בכיוון הנכון בעתיד הקרוב", אמר שיראון לכתבים טורקיים.

 

המפגש האחרון בין בכירים מישראל ומטורקיה בנוגע ליישוב הסכסוך הדיפלומטי היה בחודש יוני השנה ברומא, במפגש בין מנכ"ל משרד החוץ דורי גולד לבין מנכ"ל משרד החוץ הטורקי פרידון סניאורלו. המהלך בקיץ נכשל גם משום שטורקיה נכנסה לבחירות ובשל העובדה שנתניהו מתייחס בחשדנות רבה לארדואן ולא מאמין שהוא באמת רוצה להתפייס עם ישראל.

 

יש הסכמה בין המדינות על היקף הפיצויים שישראל תשלם לקורבנות המרמרה. ישראל כאמור כבר התנצלה בפני הטורקים. הוויכוח נוגע לשתי סוגיות: הטורקים דורשים את הסרת המצור על עזה. ישראל מנגד דורשת התחייבות טורקית לכך שבכיר חמאס סלאח אל עארורי יפסיק להכווין פיגועי טרור נגד ישראל מאדמת טורקיה. הטורקים מתעקשים שעארורי עזב את איסטנבול ומתגורר עם משפחתו בקטאר. ישראל טוענת שהוא ממשיך לנוע על הקו קטאר-איסטנבול וממשיך להיות מעורב בהכוונת פיגועים.

 

מנכ"ל משרד החוץ ד"ר דורי גולד: "מאז ומתמיד שואפת ישראל ליחסים יציבים עם טורקיה, והיא בוחנת כל הזמן את הדרכים להגיע לכך".

 

שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, אמר היום על דברי ארדואן: אין לי ספק שההצהרה של נשיא טורקיה בדבר רצונו בשיפור היחסים עם ישראל נובעת, בין שאר הגורמים, גם מההתקדמות בחודשים האחרונים במתווה הגז, ומההכרה במדינות האזור, שתוך כמה שנים ניתן יהיה לרכוש גז טבעי מהמאגרים שיפותחו בישראל. בצד האיתותים והמסרים שהתקבלו בחודשים האחרונים ממדינות האזור, מדובר בדוגמה נוספת לתרומתם החיובית של מאגרי הגז למעמדה המדיני של ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: MCT
שלא יצפה ליותר מדי. ארדואן
צילום: MCT
מומלצים