שתף קטע נבחר

בא מהשקט: השחקן שלא נכנע לחירשות

למרות ניתוח שעבר כשהיה בן 7, מאור בן זאב עדיין מוגדר כחירש. זה לא מונע ממנו לשחק כדורסל בליגה ב' עם קבוצה שבה כולם שומעים – ולהמשיך ליהנות מהמשחק. בראיון הוא מספר למה לא הייתה לו בעיה עם זה ("בכדורסל לא צריך לדבר הרבה אם מבינים את שפת הכדורסל") ומגלה ממה חשש ("חשבתי שלא יסמכו עלי"). סיפורו של ספורטאי מזן אחר

מאור בן זאב בן ה-22 נולד חירש. השמיעה שלו הידרדרה ובגיל 7 הוא עבר ניתוח שבו הושתל לו שתל השבלול (אביזר אלקטרוני המאפשר לבעלי ליקוי שמיעה לשמוע). מאז הוא החליט לא לוותר לעצמו. כשקיבל פטור אוטומטי מהצבא הוא החליט להתנדב במשך שנתיים לתפקיד מאמן כושר קרבי. עוד לפני כן, בגיל 6, התחיל לשחק כדורסל. החיבור למשחק נמשך עד היום ובימים אלה הוא משחק בשתי קבוצות – אחת המורכבת מאנשים שומעים (מכבי תל כביר מליגה ב') וקבוצה שנייה, של חירשים ("לב תל אביב"). בחודש האחרון לקח איתה חלק ביורוקאפ החירשים, שהתקיים באיטליה.

 

"הבנתי שזה משהו שאני אוהב כבר בגיל 6, אבל בגיל 12 ניסיתי לעבור לטניס", הוא מודה בראיון שאנחנו מקיימים עימו. "לאחר מכן הבנתי שאני מחובר מאוד לכדורסל. זה מרגיע אותי. העניין התחיל להיות מקצועי כשבגיל 16, כששיחקתי בהפועל ת"א, הזמינו אותי לנבחרת העתודה לכבדי שמיעה. בנוסף התחילו לזמן אותי לתחרויות בינלאומיות".

 

מאור בן זאב (צילום: פרטי)
מאור בן זאב(צילום: פרטי)

"בכדורסל לא צריך לדבר הרבה", הוא מוסיף. "אם אתה מבין את שפת הכדורסל אפשר להבין אחד את השני. אני לא שומע את הקהל, אבל מספיק לי לראות אותו כדי לקבל אנרגיות.

נכון לעכשיו אנחנו במקום ראשון בליגה. כל השחקנים שומעים מלבד ארבעה חירשים וכבדי שמיעה. המאמן בעצמו חירש".

 

איך אתה מסתדר עם השילוב בין שתי הקבוצות?

"תמיד היה לי פחד לשחק עם קבוצה של אנשים שומעים. חשבתי שאולי לא יסמכו עליי. אבל עצם העובדה שהמאמן גם חירש השפיעה על ההחלטה שלי. רציתי מאוד להתקדם בעולם השומעים. בהתחלה הקבוצה הייתה קצת בהלם, אבל פתאום ניצחנו כמה משחקים ברציפות וכרגע אנחנו מאמינים שאנחנו יכולים לעלות ליגה".

 

תספר קצת על הטורניר שהיית בו לאחרונה, באיטליה.

"יש שש קבוצות ישראליות שמשחקות אחת נגד השנייה. הקבוצה שלי בשנה שעברה הייתה האלופה אז היא קיבלה אישור אוטומטי להיכנס ליורוקאפ. בטורניר יש 11 קבוצות, כולן לקחו אליפות במדינות שלהן. בהגרלת הבתים קיבלנו את ספרד ורוסיה. הצלחנו לעלות לרבע הגמר ושם ניצחנו את ליטא, אבל לאחר מכן בחצי הגמר מול אוקראינה הפסדנו. סיימנו במקום הרביעי".

 

 (צילום: פרטי) (צילום: פרטי)
(צילום: פרטי)

 

אתה מרגיש שיש התקדמות בארץ בתחום כדורסל החירשים?

"כן. בפברואר איגוד הספורט של החירשים יארח כאן בארץ את מוקדמות אליפות אירופה. מתוך שלוש הקבוצות שישחקו במוקדמות רק אחת תוכל לקבל את כרטיס הכניסה לאליפות, שתיערך ביוון".

 

איך התחושות שלך מהבחינה האישית?

"מאז הניתוח שעברתי בגיל שבע יש לי שיפור משמעותי בשמיעה, אבל הזהות שלי היא של חירש. אני אוהב את שפת הסימנים ומרגיש איתה בנוח. כשהייתי קטן הסביבה לא קיבלה אותי, ראו אותי כשונה. המפקד שלי בצבא הצליח לגרום לי להבין שאני לא כזה. כמובן שמאז היה שיפור במודעות לעניין, אבל יש עוד דרך ארוכה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים