שתף קטע נבחר

"מה זה, מה יש בסלט שלי?"

תכנון הארוחות לא חייב להיות עסק מייגע, בטח לא עם הילדים שכל ערב פוצחים בסדרת שאלות לגבי מה שמונח לפניהם בצלחת, עוד לפני שטעמו. בעזרת משחק זיכרון פשוט שמתאים גם לקטנטנים, תוכלו לא רק ליצור תפריט מגוון, אלא גם ללמד את הילדים ממה מורכבת כל מנה

בשיתוף אסם

 

לא פעם קורה שהילדים מגיעים לשולחן האוכל ובמקום להתחיל לאכול, פוצחים במשא ומתן: "למה שוב חביתה?", "אני רוצה טוסט!", "איזה ירקות יש בסלט?". כל הורה מכיר היטב את התרחיש הזה. ובכן, עכשיו אנחנו מציעים לכם פתרון קל ומדליק שיצריך מכם רק להדפיס את הדף המצורף - משחק הזיכרון שכיף לשחק בו כל המשפחה - גם לתכנן את הארוחה וגם בזמן האוכל.

 

גיוון בארוחות היא אבן יסוד בתזונה נבונה לכל בני המשפחה ובמיוחד עבור הילדים. מחקרים מראים כי תזונה מגוונת לא רק דואגת לספק לגוף את הויטמינים ואת האנרגיה הדרושה, אלא גם להשפיע על המצב הכללי, למשל, לשפר יכולות למידה, להיטיב עם הקשב והריכוז, לצמצם תנודות במצבי הרוח – כל אלה בנוסף לפיתוח טעמים חדשים והרחבת אופקים.

עוד פעם חביתה? אווווףף (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
עוד פעם חביתה? אווווףף(צילום: shutterstock)
 

מגיל קטן אנחנו מנסים להרגיל את הילדים שלנו לאכול מגוון, אך לפעמים אנחנו נתקלים בהתנגדות שמסתכמת בהתמדה והיצמדות למספר מאכלים מצומצם. זה יכול לקרות גם למנות מורכבות ("אני אוכל רק את הצהוב של הביצה בחביתה"), וגם לסוגי ירקות שונים ("בשבילי רק מלפפון בלי קליפה ושלא ייגע בעגבניה"). מה עושים ואיך מתמודדים עם ילד שבוחר יום אחרי יום את אותן המנות?

 

אז קודם כל, מתתבר שזה לא כל כך נורא. מומחים שונים בתחום טוענים, שכל עוד הילדים צורכים את מגוון אבות המזון, ההורים יכולים להיות רגועים. מצד שני, לפעמים ההתמקדות במספר מצומצם מאד של מאכלים נובע מכך שהילד פשוט לא מוכן לטעום משהו שהוא לא מכיר מבחינת הטעם או המרקם - לדוגמה, יש ילדים שלא אוהבים לאכול פירה או סלט, רק כי הם לא בטוחים מה נמצא בין המרכיבים של המנה. לכן, ברגע שמתחילים ללמד את הילדים על המרכיבים השונים של הארוחות שלהם ולצורך כך בדיוק יצרנו את "משחק הזיכרון" שלנו.

 

אחת השאלות הנפוצות שנשאלת בדרך כלל: "מה יש לי בצלחת?" כדי למנוע הפתעות כאלה ואחרות, אפשר להניח ליד כל מנה את המרכיבים שלה מודפסים על הדף. כך, עם הזמן, גם הכי קטנים ילמדו שבשביל החביתה השתמשתם בביצים, מלח, חלב ופטריות ובשביל הסלט בחרתם עגבניות, פלפלים, מלפוון, לימון ושמן זית.

 

איך מכינים ארוחת ערב שונה בכל ערב ואיך משכנעים ילדים לאכול ירקות? מצטרפים לשולחן המשפחתי

 

באותה דרך, אפשר לבקש מהילדים לנחש מהם המרכיבים של מנה זו או אחרת, ולהשתמש בזה במה שלמדו בארוחות ערב קודמות. האם יש טונה בסלט? וזיתים? בשלבים הבאים תוכלו להציע לילדים להרכיב את ארוחת הערב שלהם בעצמם - ביצת עין לצד סלט קצוץ, פרוסת לחם עם גבינה לבנה וזיתים - והנה לכם ארוחת ערב טעימה ומזינה.

 

במשחק שלנו יכולים לשחק גם גדולים וגם קטנים וכל אחד יכול לבחור איך להשתמש בקלפים, האם לקשט איתם את השולחן, להניח על הצלחת או לשחק בזמן שממתינים לארוחה, להיזכר מה אכלנו אתמול ולחשוב מה נאכל היום.

 

בדף המצורף הצענו רק מספר מצומצם של מצרכים וסוגי מנות, אנחנו מזמינים אתכם להתנסות ולצייר מנות נוספות בעצמכם.


 

והנה עוד רעיון - צרו תפריט שבועי מאוייר שאפשר למקם על הלוח הממוגנט ובכך ליצור בכל יום ארוחת ערב עשירה, מגוונת ומעוררת תיאבון.

 

אם תרצו לאתגר את עצמכם עוד קצת, אנחנו מזמינים אתכם להמציא קומיקס א

רוחה משפחתית ולאייר כל אחד מבני המשפחה לצד המנה האהובה עליו. אפשר שכל אחד יצייר את עצמו או להתחלק לזוגות שכל אחד יצייר את השני. כי לגוון זה כיף - גם סביב שולחן האוכל וגם בזמן איכות משפחתי.

 

פעילות "שולחן משפחתי ", המתקיימת זו השנה השלישית, קוראת למשפחות לייצר מקום ל"ביחד המשפחתי". בחיים, רוב המשפחות מתכנסות סביב השולחן, פשוטו כמשמעו: בימות חול, בארוחת שישי, בפיקניק, במסעדה, ביום הולדת וכדומה. לכן, ה"שולחן המשפחתי" הפך סמל להתכנסות, לחיבור, לבילוי המשותף. הפעילות תתמקד השנה בהעלאת המודעות לחשיבות הבילוי המשפחתי ותתן למשפחות ארגז כלים כיצד לייצר הזדמנויות לחוויה

 

שרית עציץ, כותבת ומאיירת את הבלוג 'הכל אפשרי'. מיה מיטב מגן, כותבת את הבלוג 'אמא ירוקה'. השתיים נפגשו בסדנת בישול ורקחו יחד את הבלוג המשותף אחת אחת

 

 


פורסם לראשונה 10/02/2016 20:07

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
מה שמתם לי בצלחת?!
צילום: shutterstock
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים