שתף קטע נבחר

האם אתם עשירים? תוכלו לבדוק בעצמכם

מחשבון חדש המבוסס על נתוני הלמ"ס, מאפשר למשתמש לבחון היכן משק הבית שלו ממוקם בהתפלגות העושר בישראל, בהתאם לסך הנכסים וההתחיבויות שלו. העושר הממוצע של משק בית בישראל: 2.1 מיליון שקל

היכן אתם ממוקמים ביחס לשאר אזרחי ישראל ברמת העושר שלכם? כלי אינטראקטיבי חדש - "מחשבון עושר" מאפשר לכם לבדוק את עושרו של משק הבית ולמקם אותו ביחס לחלוקת העושר בישראל.

 

  • למחשבון בחינת העושר

 

בניגוד למקובל לפיו נבחן החוסן הכלכלי של המשפחה לפי ההכנסה השוטפת, המחשבון, שפותח על ידי המכון לרפורמות מבניות, מבוסס על כך שעושר מוגדר כסך הנכסים הריאליים והפיננסים של משק הבית, בניכוי התחייבות של משק הבית, כלומר: סך נכסי הנדל"ן, החסכונות וההשקעות של משק הבית אל מול החובות שלו.

 

המחשבון, המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וכן על מאגרי מידע נוספים, מאפשר לחזות בהתפלגות העושר בין משקי הבית בישראל, בחלוקה לפי מאיון. על ההתפלגות מוצג מיקומו של משק הבית של המשתמש לפי הנתונים שהזין, כמו גם העושר החציוני בישראל וקו העוני הנכסי.

 

לדברי אלי גרשנקרוין, מנהל המכון לרפורמות מבניות, ההתמקדות הבלעדית שהייתה מקובלת עד כה באי-שוויון של חלוקת ההכנסות בלבד, מייצרת תמונה מטעה של המציאות הכלכלית. "המחשבון שיצרנו מעודד את המשתמש לאסוף נתונים שונים בנוגע למצבו הפיננסי, כגון שווי קרנות הפנסיה שברשותו או שווי הקרן של המשכנתא של משק הבית. אנו רוצים להגביר את המודעות של האזרח לנכסיו וחובותיו ולעודד מעקב אחרי הנתונים הפיננסים החשובים של משק הבית."

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)
  

מחקר של המכון לרפורמות מבניות שפורסם לאחרונה ומתבסס על סקר נכסים מעודכן של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בחן את אי השוויון בעושר בישראל ומצא כי אי השוויון בעושר גבוה משמעותית מאי השוויון בהכנסות וחלק גדול מהעושר בישראל מרוכז במאיונים העליונים. כאמור, הדיון על האי שוויון בישראל התמקד עד היום בחלוקת ההכנסות בלבד, עקב היעדר נתונים מקיפים על התפלגות העושר בישראל.

 

העושר הממוצע של משק בית בישראל עומד על 2.1 מיליון שקל, זאת לעומת העושר הממוצע של משק בית בעשירון העליון העומד על 10.8 מיליון שקל ועושר ממוצע של משק בית במאיון העליון העומד על 47.9 מיליון שקל. עושרם של 500 האנשים העשירים ביותר מהווה 7.4 אחוזים מסך העושר הלאומי. סך העושר הלאומי של משקי בית בישראל עומד על 5.24 טריליון שקל.

 

בנוסף, המחקר בדק איך מתחלק העושר בקרב קבוצות שונות באוכלוסייה בישראל. מהנתונים עולה כי בקרב משקי בית עולים העושר הממוצע קטן מ-900 אלף שקל, בעוד שהעושר הממוצע של משקי בית ממוצא מזרחי עומד על כ-1.8 מיליון שקל והעושר הממוצע של משקי בית ממוצא אשכנזי עומד על 2.4 מיליון שקל.

 

אחת הסיבות המרכזיות לפער הגדול ברמות העושר בין משקי בית עולים למשקי בית יהודים שאינם עולים הוא ההבדלים המשמעותיים בבעלות על דירות. לפי המחקר, בקרב משקי בית עולים שיעור הבעלות עומד על פחות מ-50%, בעוד שבקרב משקי הבית הוותיקים שיעור הבעלות גבוה יותר מ-70%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים