שתף קטע נבחר

מכת מדינה: חדקונית הדקל

החיפושית הקטנה תוקפת בעיקר עצי תמר והתוצאה היא קריסת העץ. בעיריות נערכים לסכנה, אך מזהירים מאי הטיפול בגינות הפרטיות. "צריך לטפל בעצים באופן כימי מידי שנה, אחרת לא יישארו תמרים לא בתל אביב ולא בארץ", מזהירים המומחים

חדקונית הדקל מאיימת בחודשים האחרונים "להרוג" את עצי התמר הפזורים במדינת ישראל, הרשויות המקומיות מנסות למנוע זאת ולהציל את העצים בשטחים הציבוריים, אך הבעיה הגדולה היא עצי הדקל בשטחים הפרטיים - חוסר מודעות וחוסר אכפתיות מביאה למותם של אלפי עצים, שעלולים לקרוס בכל רגע. לפני כמה שבועות קרס בפתח-תקווה עץ דקל, שפגע במכונית. לא היו נפגעים, אך נגרם נזק רב לרכב. 

 

 

חדקונית הדקל (צילום: שמעון ביטון) (צילום: שמעון ביטון)
חדקונית הדקל(צילום: שמעון ביטון)

 

אם שמתם לב כי לאחרונה עץ דקל שעמד עשרות שנים במקומו הצטמק וענפיו נשרו יש לכך הסבר - האחראית לכך היא חיפושית ששמה חדקונית הדקל .היא תוקפת בעיקר עצי תמר, הנפוצים במיוחד ברחובות הערים השונות. עצי תמר רבים בגינות פרטיות ושטחים ציבוריים ניזוקו בתקופה האחרונה ועלולים להוות סיכון של ממש, שכן הם עלולים לקרוס. במשרד החקלאות אף מתריעים כי יש ערים בישראל שבכל דקה יכולים ליפול בהן עצים על עוברים ושבים.

 

החיפושית הינה מין פולש שהגיע לארץ מהמזרח הרחוק. היא חומה עם חדק מוארך, ונחשבת לאחד המזיקים הקשים הפוגעים בעצי הדקל. נקבת החדקונית נוחתת על צמרת הדקל, מכרסמת את אחת מכפותיו ויורדת לקודקוד הצמיחה, שם תטיל כמה מאות ביצים, מהם יבקעו הזחלים אשר יכרסמו את ליבת העץ עד לכדי השמדה, ריקבון וקריסה בתוך שלושה חודשים.

 

המתקפה שנוצרה מאיימת לחסל את עצי התמר. עם זאת, ניתן להציל את העצים בטיפול נקודתי יעיל שבמסגרתו מרססים את קודקוד העץ בנקודת מוצאן של כפות התמרים. אלא שקיימת הבחנה בין העצים במרחב הציבורי שנמצאים תחת אחריות הרשויות המקומיות לבין העצים בגינות הפרטיות וברחבי הבניינים שנמצאים באחריות התושבים - שם מתקשים האזרחים לזהות בזמן את המפגע ולא תמיד יודעים לטפל בו.

 

 

בחולון למשל יש כ-1,000 דקלי תמר ציבורי המטופלים בעזרת הזרקת חומרי הדברה לקודקוד, מתוכם נפגעו 3-2 דקלים שמקבלים טיפול נקודתי. אלא שבעירייה מעריכים כי נפגעו עשרות דקלי תמר פרטיים. בעיריית רמת גן מדווחים על לפחות 15 עצים שנפגעו - כולם בשטח ציבורי. נתונים על היקף הפגיעה בעצים ששייכים לתושבים עדיין לא קיימים. שמוליק קצלניק מנהל אגף שפ"ע בעירית תל אביב מספר על היקף התופעה ברמה העירונית והארצית. "מדובר על 300-400 זחלים שגורמים למוות של העץ והתייבשותו ואף לקריסתו. החיפושית התחילה להגיע לכיוון תל אביב גם מצפון וגם מדרום. תל אביב זו העיר האחרונה שהחיפושית הגיעה אליה והיא יכולה לנדוד כ-10 קילומטר בכל יום. שמנו מלכודות מסביב לעיר כדי לדעת מה המועד שהן מגיעות. החיפושית הגיעה לעיר לפני כשנה ולאחר מכן התחלנו לחסן את כל הדקלים הקנאריים שאליו החיפושית נמשכת - חיסנו עצים בפארקים וגם חיסנו עצי תמר רגילים באזורים ראשיים כמו אבן גבירול, רוקח וארלוזורוב".

 

אלא שהבעיה קיימת במרחב הפרטי. "להערכתנו יש 14 אלף עצי תמר במרחב הפרטי, מתוכם 10,000 מסוג קאנריים, שהם בסיכון וצריכים להיות מטופלים על ידי הגורם הפרטי כמו ועד הבניין", אמר קצלניק. "הודענו לאנשים, אבל הם לא הבינו על מה מדובר. עכשיו מתחילים להתייבש עצים בעיר ואנשים רואים ומעכלים את המשמעות - אני כבר הוצאתי אישור כריתה ל-70 עצים, אבל אם תסתובבו בעיר יש עוד לא מעט עצים בחצרות פרטיים שהתייבשו. יש עוד כמה עשרות עצים שנפגעו וצריך לכרות אותם כי כבר אי אפשר לטפל בהם. זה לא תופעה שנגמרת, צריך לטפל בעצים באופן כימי מידי שנה, אחרת לא יישארו תמרים לא בתל אביב ולא בארץ".

 

עץ שנפל בפתח תקווה (צילום: איתן נווה) (צילום: איתן נווה)
עץ שנפל בפתח תקווה(צילום: איתן נווה)

עצים בנתניה (צילום: שמעון ביטון) (צילום: שמעון ביטון)
עצים בנתניה(צילום: שמעון ביטון)

זחלים של חדקונית הדקל (צילום: שמעון ביטון, משרד החקלאות) (צילום: שמעון ביטון, משרד החקלאות)
זחלים של חדקונית הדקל(צילום: שמעון ביטון, משרד החקלאות)

 

לא רק בתל-אביב פועלים נגד חדקונית הדקל. מעיריית חדרה נמסר: "מחלקת הגינון העירונית מציבה בכל כמה מטרים ברחובות העיר מלכודות לאיתור חדקונית הדקל, המסייעות גם באומדן הכמויות, ומבצעת פעמיים בשנה הדברה נגד החרק. לנוכח התגברות התופעה, אשר הפכה למכת מדינה, יוצאת העירייה במכרז חיצוני לחברה מומחית שתטפל אך ורק בנושא זה, תערוך סיורים חודשיים וכן בדיקות ייחודיות לגילוי המזיק, ותבצע הדברה בהתאם".

 

מעיריית פתח-תקווה, שם נמצאו כמה עצים נגועים, נמסר: "נערכנו מעוד מועד, הדברנו וממשיכים לבצע הדברה בשטחים הציבוריים, באמצעות אגף גנים ונוף". מעיריית חיפה נמסר כי לאחרונה סיימו עובדי העירייה לרסס את עצי הדקל בעיר.

  "בהתאם לכך רוססו כ-300 העצים ברחבת האצטדיון וכל הדקלים בפארק הצירי קריית חיים", אמרו בעיריית חיפה. "הריסוס הזה בא כפעילות משלימה לפעילות של הדברת החדקונית בגנים הציבוריים".

 

במשרד החקלאות מסבירים כיצד כל אחד מאיתנו יכול לזהות עץ נגוע: עצי דקל נחשבים כעצים סימטריים מאוד. כותרת של עץ נגוע נטויה על צידה, ולמעשה נפגעת הסימטריות הייחודית של הדקל. סימן בולט הוא התייבשות כותרת העץ. עץ פגוע קשות או מת ייראה כסתור ולא מסורק, ענפיו שמוטים על הקרקע כמו מטרייה סגורה. בעץ שהחל להיפגע ייראו כפות דקל שמוטות, כרסום בבסיס הכפות, ולעיתים פקעות גולם בבסיס הכפות. חשוב לציין - גם כאשר כורתים עץ נגוע חשוב לטפל בו כמו שצריך ולפנות אותו למקום מיועד, אחרת החדקונית עלולה לעזוב את העץ ולעבור לעצי תמר אחרים.

 

אחיה ראב"ד ורענן בן-צור השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איתן נווה
עץ שקרס בפתח תקווה
צילום: איתן נווה
צילום: שמעון ביטון
חדקונית הדקל
צילום: שמעון ביטון
מומלצים