שתף קטע נבחר

אף פעם לא מאוחר: עלתה לישראל בגיל 97

מלבה לנדה, פעילת זכויות אדם ברוסיה, היא האדם המבוגר ביותר שעלה לארץ ב-2015. "היא העדיפה להישאר שם עד עכשיו כדי להמשיך במאבקה". ומי העולה הצעירה ביותר?

 

לנדה. נשלחה לתקופות גלות ממושכות (צילום: דוברות משרד הקליטה) (צילום: דוברות משרד הקליטה)
לנדה. נשלחה לתקופות גלות ממושכות(צילום: דוברות משרד הקליטה)

"אני מרוצה בישראל". מלבה לנדה, בת 97, היא האדם המבוגר ביותר שעלה לישראל בשנה החולפת. לנדה, שהגיעה לישראל ביולי, נולדה ב-1918 באודסה שבאוקראינה ומתגוררת כעת עם בנה וכלתה בחיפה.

 

מנתונים שפרסמו אתמול (ג') משרד העלייה והקליטה והסוכנות היהודית עולה כי בשנת 2015 נרשם שיא במספר העולים בעשור האחרון. העולה הצעירה ביותר בשנה שמסתיימת היא תמר בלמקר, תינוקת בת חמישה חודשים, שעלתה עם משפחתה מארצות הברית בספטמבר.

 

לנדה הגיעה לישראל ממוסקבה בירת רוסיה. במקצועה היא גיאולוגית אך את עיקר זמנה הקדישה למאבק למען זכויות אדם ולמען יהודי ברית המועצות. בגין פעילות זו היא נשפטה ונענשה בשליחתה לתקופות גלות ממושכות.

 

עם תחילת מאבקם של יהודי ברית המועצות על זכותם לעלות לארץ, החלה לנדה לפעול מ-1970 ליישום "הסכמי הלסינקי", שמדינות המזרח והמערב גיבשו לצורך שמירה על זכויות אדם.

העולה הצעירה ביותר. תמר בלמקר עם משפחתה ()
העולה הצעירה ביותר. תמר בלמקר עם משפחתה

אלכסיי גרמנוב, בנה היחיד של לנדה, סיפר כי אמו פעלה מתוך ההכרה כי המשטר הסוציאליסטי-סובייטי לא מסוגל להבטיח שמירה על זכויות אדם, ולכן ראתה את תפקידה לא רק בבקרה אחר מילוי ההוראות

של "הסכמי הלסינקי", אלא גם בהצגת המשטר הסובייטי במערומיו ובחשיפת מצב זכויות האדם בברית המועצות.

 

על פעילותה נגד השלטונות ורשויות הקג"ב נשפטה לנדה פעמיים במשפטי ראווה פוליטיים, ונשלחה לכמה שנות גלות באזורים הנידחים של ברית המועצות. לאחר חזרתה היא המשיכה בפעילותה למען זכויות אדם וזכויות מיעוטים. הבן סיפר כי לפני שאמו עלתה לישראל היא המשיכה להביע את התנגדותה לפגיעה בזכויות אדם גם ברוסיה של שנת 2015.

 

הבן ציין עוד כי במשך השנים העדיפה אמו להישאר ברוסיה אף על פי שאושרה עלייתה לארץ, וזאת על מנת שתוכל להמשיך במאבק על דעותיה. העולה, שעברה לפני כמה שנים אירוע לב, מתקשה בדיבור וממעטת לצאת מביתה.

 

שר העלייה והקליטה זאב אלקין אמר בהתייחס לנתונים כי ישראל מצויה "בחלון הזדמנויות נדיר". לדבריו, "כשכולנו עסוקים בבעיות היום-יום של ישראל לא שמנו לב לאירוע המשמעותי הגדול שקרה השנה: מספר העולים חצה את הרף של 30 אלף לראשונה אחרי יותר מעשור. מספר העולים גדל ב-50% בשנתיים האחרונות ועוד לא נאמרה המילה האחרונה. חובתנו לעשות הכול כדי לנצל את ההזדמנות הנדירה הזאת ולפעול גם בתחום של קליטה וגם בתחום של עידוד עלייה".

 


פורסם לראשונה 29/12/2015 23:58

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דוברות משרד הקליטה
"מרוצה בישראל". לנדה
צילום: דוברות משרד הקליטה
מומלצים