שתף קטע נבחר
עיצוב: הדר הלל

בזוגיות ובסקס: מה שפת הגוף שלנו אומרת?

כיצד מגיב הגוף שלנו כשאנחנו מתעניינים במישהו, מדוע תנוחות השינה יכולות להגיד המון על הזוגיות שלנו ואיך ניתן להבין שבן הזוג שלנו משקר? תומר און פגש את מעיין בשן, מומחית לשפת גוף, לשיחה על האופן בו גוף האדם מסוגל לחשוף גם את הרצונות הסמויים ביותר

מעיין בשן היא יועצת ארגונית ומומחית לשפת גוף. לפעמים אנחנו לא מקשיבים לאינטואיציות שלנו, או שאנחנו מקשיבים אבל אין לנו מושג מה הן רוצות. אישה כמו מעיין שתשב לנו על הכתף ותלחש לנו: שים לב לכתף, תראה מה היא מסמנת עם העיניים, הייתה יכולה להיות מאוד שימושית. אז אני שם לי אותה על הכתף ומתחיל בהתייעצות.

 

מהי שפת גוף בעצם?

"שפת הגוף שלנו מתנהלת בשני רבדים, האחד גלוי והשני סמוי. הרובד הגלוי הוא מאקרו-הבעות שנפגין בסיטואציות שבהן אנחנו – אנחנו. מצבים בהם אנחנו לא מסתירים שום דבר, לא מנסים להרשים, מקומות שאנחנו מרגישים בטוחים להביע את מה שאנחנו מרגישים. שפת הגוף היא שפת הרגש. תנועות גוף, מימיקת פנים, ידיים. זהו הרובד הגלוי. הרובד הסמוי – אותן מיקרו-הבעות, מסמן למעשה זליגה של התת-מודע, שבא לידי ביטוי למשך שבריר שנייה. אין דרך לשלוט בזה, וזו ההבעה שמשקפת את מה שאני באמת מרגישה מבפנים".

 

"באופן כללי, אנחנו מקבלים דרך החושים שלנו המון אינפורמציה שאנחנו לא מספיקים לעבד. גם אם אנחנו לא יודעים מה לא מסתדר לנו באדם שמולנו, אנחנו יודעים שמשהו שם לא מסתדר. הבעיה היא שהמוח חושב בתבניות, ואם זו רק תחושת בטן אנחנו לרוב נותנים צ'אנס, מתעלמים, ובסוף נופלים".

 

נניח שאני רוקד לי במסיבה. אני מבחין במישהי מהצד השני של החדר ולשמחתי הרבה מבטינו נפגשים. האם יש ביכולתי לדעת שהיא בעניין עוד בטרם אגש אליה לדבר?

"ודאי. אם היא מעוניינת או לא מעוניינת, אפשר לראות את זה בקלות: אם אתה מסתכל עליה והיא מישירה אליך מבט, או מפילה את המבט המבויש ומרימה אותו שוב. זו גם הייתה הטקטיקה שלי, וזה עבד מעולה. זה אומר 'אתה מעניין אותי, אבל אני לא אגש כי אני מתביישת או כי זה לא נהוג'. רובנו רוצות ומחכות שייפנו אלינו".

 

ואם היא לא רוצה?

"אם היא לא בעניין היא מלכתחילה לא תישיר אליך מבט. היא תסובב לך את הגב או את הכתף. כן צריך לזכור שסממן אחד לא מעיד על הכלל, ושצריך לשים לב לדברים ולראות את כל התמונה. אם אחרי המבט היא מחייכת או נוגעת בשיער, זה גם סימן שהיא מחזרת אחריך".

 

היא ללא ספק מעוניינת! (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
היא ללא ספק מעוניינת!(צילום: Shutterstock)

 

מה עושות נשים עם שיער קצוץ? ברצינות!

"הן תגענה בצוואר. אבל באמת, אם נחזור לאותה נקודה, אם האישה בעניין שלך, שפת הגוף שלה תהיה פתוחה כלפיך. החזה שלה יהיה מופנה כלפיך. חשוב לבחון עד כמה השרירים מתוחים. רפוי זו עייפות, לאות. סימן שהאדם שמולנו לא מתעניין באמת. לעומת זאת, אדם שהוא בעניין ישאל שאלות, יתעניין, השרירים שלו יהיו מתוחים. טון הדיבור זה גם חלק בלתי נפרד משפת גוף".

 

וגבר? מהם הסממנים החיצוניים שמעידים שהוא בעניין?

"יכול להיות שהוא יכניס ידיים לכיסים ובכך יצביע באופן לא מכוון כלפי החלציים שלו. אבל בסיטואציות אחרות, למשל בסיטואציות עסקיות, ידיים בכיסים ישדרו משהו אחר, הגנה על טריטוריה. אבל צריך נורא להיזהר עם טיפים כאלו. הטיפ הכי טוב שאני יכולה לתת זה להקשיב לאינטואיציות. שפת הגוף זו שפה מולדת, היא חלק מה-DNA שלנו".

 

אם אנחנו יוצאים עכשיו לפאב ובוחנים זוג, את יכולה לדעת - יחסיהם לאן?

"להסביר את המערכת הרגשית שמסתובבת ביניהם – בקלות. עשו ניסוי ובו נתנו למומחים לשפת גוף ולקוראי שפתיים להביט מרחוק באנשים בדייט, וביקשו מהם להעריך אילו מן הזוגות יצאו ביחד מהפאב. המומחים לשפת גוף דייקו ב-95% מהמקרים לעומת קוראי השפתיים, שקלעו רק ב-20%. זה מה שנקרא אחד בפה ואחד בלב. יש דברים שאני אומר בפגישה כי אני רוצה לייצר תדמית מסוימת, יש דברים שאני אומר כי אני רוצה לעשות איזה שהוא רושם, גם רושם על עצמי. ובאופן כללי, יש הבדל בין מה שאני אומרת למה שאני משדרת, ואז יש חוסר הלימה בין הדברים".

 

בניסוי שנערך, מומחי שפת גוף קלעו ב-95%. מעיין בשן (צילום: צביקה גולדשטיין) (צילום: צביקה גולדשטיין)
בניסוי שנערך, מומחי שפת גוף קלעו ב-95%. מעיין בשן(צילום: צביקה גולדשטיין)

 

אחד בפה ואחד בלב זה הכי מתכון לשקרים. איך באמת ניתן לשים לב שמשקרים לי?

"אם מישהי נמצאת בויכוח סוער עם בן הזוג שלה, ותוך כדי היא מבחינה שהייתה לו מיקרו הבעה, זליגה של העיניים ימינה ולמטה – זה אומר שהוא כבר מתכנן את המשפט הבא שלו והוא לא מקשיב. במקרה כזה למשל, אני חושבת שעדיף לעצור ולהגיד לו – דבר אתה, אני אחר כך. זה כלי לשיפור הזוגיות".

 

"אבל כשבן-אדם מסתכל שמאלה ולמעלה זה אומר שהוא דולה אינפורמציה מהדמיון, זה אומר שהוא מספר לי משהו שלא היה ולא נברא, או לפחות חלק ממנו. אם הוא מספר לי שהוא נסע לתל אביב לפגישת עבודה ונתקע שם לארבע שעות, ובארבע שעות העיניים קופצות שמאלה ולמעלה - אז הפרט של הארבע שעות לא נכון. הוא בעצם אומר 'אני הייתי בארבע שעות האלה במקום אחר'".

 

מה קורה אם בחורה פוגשת מישהו שהוא שרלטן, והוא יודע למכור את ההיפך ממה שהוא מתכוון?

"אנשים קרימינליים עם כוונות זדוניות - זה המוח שלהם, ככה הם חושבים. אבל אם הבן-אדם הוא לא איזה אנטיפת, פסיכופת אלא מישהו שהחליט שהוא מסמן וי על כל הבחורות שהוא משכיב, אפשר יהיה לזהות ניואנסים של שקר".

 

"ישנן שבע הבעות בסיס: שמחה, פחד, כעס, עצב, בוז, סלידה והלם. בכל העולם, גם בשבטים נידחים באפריקה, גם בארצות הברית גם הערב הסעודית, אלו הבעות הבסיס. לא משנה המין, המצב הכלכלי, לכולנו יש אותן. בשמחה למשל, בחיוך חייבת להיות עצימה מוחלטת של העיניים לשבריר של שנייה. בחיוך מאולץ רק השפתיים זזות. כשאני משקר, אני לא מישיר מבט, והעפעפיים שלי יורדים לחצי התורן".

 

מה אפשר לפענח במיטה משפת הגוף שלנו?

"הרבה דברים. למשל, תנוחת השינה הזוגית מעידה על הלך הרוח של הזוגיות שלנו ברגע נתון. עוד לפני התנוחות יש את הצד של המיטה: הצד הימני שייך לרוב לדומיננטי יותר במערכת היחסים, הקובע, המפרנס".

 

"חוץ מזה, יש את התנוחה המקסימה שקוראים לה החיבוק החמוד, חיבוק ירח הדבש. תנוחה שבה אנחנו נרדמים מחובקים פנים אל פנים. זו תנוחה שמתאימה לתחילת קשר, גג עד תשעה חודשים של זוגיות. אחר כך משתכללים. קח למשל את תנוחת לולאת הרגל שבה אנחנו לא נוגעים אחד בשני אלא רק ברגל או ביד. זו תנוחה שאומרת שלכל אחד מבני הזוג יש את חייו שלו, ואנחנו חיים את חיינו הבלתי תלויים ביחד. זו תנוחה שמעידה על זוגיות נפלאה. הרגליים זה החלק הכי כנה בגוף שלנו כי הן זה החלק הכי מרוחק מהראש, מהשכלתנות, מהמוח".

 

"לנשים אני אייעץ שאם רבת עם בן הזוג שלך ואתם לא מדברים שעה, שעתיים, יום יומיים. כל אחת כמה שהיא מוכנה לסבול דבר כזה... אז כשהוא נרדם במיטה, תגעי בו. תבלעי את האגו. נגיעה קלה, לא לחבק אותו. בבוקר הוא כבר יקום אחרת".

 

תנוחות השינה מעידות עלינו המון (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תנוחות השינה מעידות עלינו המון(צילום: shutterstock)

 

מניסיוני האישי הרבה נשים בהתחלה רוצות כפיות.

"בכפיות אתה מרגיש מוגן, אתה מרגיש בטוח. אתה מרגיש חום. זה מתחבר לך לעטיפה שחווית ברחם. זו לא תנוחה בהכרח נוחה".

 

ספרי לי על זה. היד שלי כל הזמן נרדמת!

"אבל זו הדרך להרגיש מוגן, או להיות זה שמעניק את התחושה הזו לבן הזוג. ופה נכנסת השאלה מי עושה כפיות למי. בעיקרון, התחושה הזו מאפיינת זוגות שבוטחים זה בזה. הצד האחורי של הגוף מסמן את התת-מודע, וכאשתה מפנה אל מישהו את התת מודע שלך זו תנוחה שמסמנת אינטימיות, היא מאוד נפוצה בתחילת קשר".

 

"אגב, זה שמחבק הוא זה ששומר על בן הזוג. זה בדרך מי שזקוק יותר לשני. יש בוטח ויש את השומר. בגלל שזה לא נוח, אפשר להתחיל בכפיות ואז אחרי 5 דקות להתפזר. עם זאת, צריכה להדלק נורה אדומה כאשר תנוחות כמו שוטטות או סחרור מסוכן קורות באופן אוטומטי. אלו הן תנוחות שבהן אנחנו מפנים את הגב האחד לשני. באיזה שהוא שלב ביחסים זה קורה פשוט כי זה יותר נוח. ואם אתה בן אדם שנורא חשוב לו להיות עצמאי, זה קורה די מהר. ואז אין לפני הכניסה לתנוחה שום מלל או מגע לפני השינה".

 

"תנוחה אחרת שמאד מקובלת, היא כשהאישה שמה ראש על החזה של הגבר, והגבר מחבק אותה ביד אחת ואת השנייה שם מעל הראש. היא נקראת התנוחה המלכותית. הגבר הוא נסיך. שתי ידיים מעל הראש הופכות אותו למלך. האישה בעצם מתכרבלת ומאפשרת לבן הזוג לשלוט במערכה. אם הרגליים שלה מקופלות כמו עובר, היא לחלוטין נותנת בו ביטחון ומאפשרת לו להיות המלך. אם הרגליים שלה ישרות זה אומר שהיא נותנת לו להיות הגבר שלה אבל היא עומדת על דעתה. כלומר, אתה לא יכול להחליט בשבילי, אתה מלך רק כשמתאים לי. אתה רוצה שנעבור לתנוחות סקס?".

 

אני רוצה שנעבור לתנוחות סקס.

"תנוחות סקס גם מאפיינות את הלך הרוח של הזוגיות. התנוחה המיסיונרית מחלקת את מי שנמצא למעלה לכובש ומי שנמצא למטה הוא הבוטח. בדרך כלל, הגבר הוא זה שנמצא למעלה, הוא הכובש, והאישה היא זו שבוטחת, הנכבשת. כשזה מתחלף הגבר אומר לאישה שלו אני מעביר לה את שרביט הפיקוד. כשאין הסכמה ביניהם - אז הם יתחלפו האחד למעלה ואחד למטה, וזה יהיה מין משחק כזה וזה נורא מהנה כי זה יוצר עניין. דוגי סטייל זו תנוחה מדהימה, כי כפי שכבר אמרתי, הצד האחורי של הגוף זה בעצם התת מודע. איזו אישה לא חולמת על זוגיות שהיא תוכל לפרוק את כל החסמים שלה...".

 

להפנות את הגב אל בן הזוג שלה ועדיין לסמוך עליו!

"בדיוק! אני לא יכולה לעשות כלום ואני סומכת לחלוטין על בן הזוג שלי. אני לא רואה אותו. הידיים שלי מחזיקות כדי שאני לא אתרסק קדימה, הוא אוחז באגן שלי ושולט על הקצב".

 

אם היא מפנה אליך את הגב בסקס היא סומכת עליך (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
אם היא מפנה אליך את הגב בסקס היא סומכת עליך(צילום: Shutterstock)

 

מה עוד?

"יש ניואנסים קטנים. כשאתה מאפשר לבן אדם להסתכל בעיניים, לתוך הנשמה שלך אתה בעצם נותן לו הכל. גם את הגוף שלך וגם את הנשמה שלך. קשר עין ארוך ישפר את האקט המיני. נשים הורגלו להפסיק קשר עין ולהביט הצידה מתוך מקום של כניעה. אישה שמפגינה ביטחון מיני תישיר מבט וברמה התרבותית זה לכאורה לא נתפס טוב".

 

אז את קוראת על זה תיגר? את אומרת תסתכלי לגבר שלך בעיניים בזמן הסקס ותדרשי ממנו שיחזיר לך מבט?

"לגמרי! בדיוק! הרבה דברים שנשים צריכות בסקס הן לא מבקשות, כי בתת המודע שלהן זה נשמע להן לא לעניין. אבל יצרנו סממנים כי אנחנו מתוחכמות. אנחנו רוצות שהגבר יאיט כי הקצב מהיר מדי? אנחנו ניגע לגבר בחזה וננעל מרפקים. לחסום אותו קצת, לעכב אותו. אם אני דוחפת עם העקבים זה בדיוק הזמן לא להפסיק אלא להמשיך בשיא המרץ".

 

"כשאישה רוצה שתיקח פיקוד היא תרים את הידיים למעלה. זה מביע אמון מוחלט כי היא חושפת את כל האיברים הכי פגיעים שלה, הבטן, החזה. הגבר במצב הזה יכול לאחוז בפרקי הידיים שלה. זה ישדר עוצמה, שליטה ויעורר תשוקה. כשאישה רוצה סבב נוסף היא תתבייש ולכן היא תמצא כל מני דרכים חלופיות לבקש – נשיכות קטנות בצוואר, נשיקות באוזן. היא תנסה לגעת בגבר נגיעות קלות, להפנות לו את הגב ואת הישבן".

 

מה לגבי הצד הלא טוב של המיטה - אפשר לדעת אם בן הזוג שלנו בוגד בנו?

"אם בן הזוג שלי לא מחבק אותי, לא מנשק אותי, לא יוזם מגע ואנחנו מתנהלים כמו קולגות – משהו קורה".

 

אפשר לראות שבן הזוג שלנו רוצה להיפרד מאיתנו?

"שפת הגוף שלו לא תהיה פתוחה ואוהבת. לא משתפת, לבבית. אבל חשוב לזכור שבגידה לא באה סתם, היא באה בדרך כלל כי חסר לך משהו בזוגיות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Shutterstock
קרבה או ריחוק, הגוף שלנו חושף הרבה יותר משנדמה לנו
צילום: Shutterstock
הכרויות
כתבו לנו
מומלצים