שתף קטע נבחר

המחבל חטף נשק – המאבטח יפוצה במיליון ש'

פלסטיני לקח אקדח מאיש אבטחה בעיר העתיקה בירושלים ופצע אותו ואת חברו. המעסיקה של השניים חויבה לשלם להם מאות אלפי שקלים

בית משפט השלום בירושלים קבע לאחרונה שמאבטח שנפצע בכתפו מירי מחבל פלסטיני שחטף ממנו את הנשק בירושלים, יפוצה ב-940 אלף שקל. מאבטח אחר שהיה מעורב באירוע יפוצה ב-232 אלף שקל עקב פגיעה בשמיעה. השופט עבאס עאסי קבע שמי שאחראית לפיצוי היא המעסיקה שלהם, שלא דאגה לנוהלי בטיחות ראויים.

 

פסקי דין מעניינים נוספים - בערוץ משפט ב-ynet:

 

התובעים היו עובדי חברת "מודיעין אזרחי", שנשכרה על ידי המדינה על מנת לאבטח את העיר העתיקה. באוגוסט 2007 הם יצאו לסיור בוקר, ולקראת סיומו חטף מחבל מאחד מהם את האקדח והחל להימלט. אחד התובעים השיג אותו, ובמהלך המאבק ביניהם ירה בו המחבל בכתפו והוא נפל. המאבטח השני פתח בקרב יריות מול המחבל עד שנטרל אותו, אולם לדבריו נפגעה בינתיים שמיעתו עקב ירי של כ-40 כדורים.

 

ביוני 2010 תבעו שני המאבטחים פיצויים מ"מודיעין אזרחי" ומהמדינה. לטענתם החברה התרשלה כשלא דאגה לתפס בטחון שקושר את האקדח לתיק הנשיאה ושלא הקפידה על נוהלי החזקת הנשק, כך שיהיה מוסתר מתחת לחולצת המאבטחים. לדעתם גם המדינה, שאחראית באופן עקיף לבטיחותם, התרשלה, משום שכמי ששכרה את שירותי חברת האבטחה, היה עליה לוודא שההנחיות ונהלי הבטיחות מתקיימים.

 

הנתבעות טענו מנגד שהמאבטחים הם האשמים הבלעדיים באירוע, משום שנהגו בזלזול מתמשך בעבודתם ולא שמרו על נוהלים ברורים: הם הלכו בחוסר תשומת לב תוך התעלמות מחשוד, ואיבדו קשר עין ושמיעה.

 

השופט עבאס עאסי קיבל את התביעה נגד חברת האבטחה, ודחה את התביעה נגד המדינה. הוא שוכנע ש"מודיעין אזרחי" קיימה מערך הדרכה ואימונים הולם עבור המאבטחים, אך רשלנותה באה לידי ביטוי באי קיום נוהל הסתרת הנשק מתחת לחולצה – שנועד למנוע משיכת תשומת לב למאבטחים ולנשק ולמזער אפשרות של חטיפתו.

 

המאבטח שממנו נחטף הנשק התייצב לעבודה עם חולצה קצרה שלא מאפשרת להסתיר את הנשק מתחתיה, ואף שלבש אותה פעמים רבות בעבר, מעולם לא העירו לו על כך.

 

משהגיע למסקנה זו, סבר השופט עאסי כי אין צורך לדון בעניין הרשלנות בהתקנת התפס (אף שציין שנכון לאותה תקופה זו הייתה החלטה מחושבת של המשטרה). הוא הוסיף שהכשל הנקודתי שנוצר בעקבות אי ההקפדה על נוהל הופעה מבצעית אינו מספיק כדי לייחס למדינה רשלנות בהתקשרות שלה עם החברה.

 

לבסוף נקבע שהחברה תפצה את המאבטח שנורה בכתפו ב-940 אלף שקל, שמתוכם ינוכו 911 אלף שכבר קיבל מהביטוח הלאומי. המאבטח שנפגע בשמיעתו יפוצה ב-232 אלף שקל, מהם ינוכו 30 אלף שקיבל מהביטוח הלאומי. לפיצויים יצורף שכר טרחת עו"ד בשיעור 23.4% והוצאות משפט.

 

  • לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן
  • הכתבה באדיבות אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • ב"כ התובעים: עו"ד אבי שינדלר
  • ב"כ הנתבעים: עו"ד מיכאל מגידיש
  • עו"ד ד"ר מאיר טויזר עוסק בדיני נזיקין ותאונות עבודה
  • הכותב לא ייצג בתיק

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים