שתף קטע נבחר

"העטלף": להשתכר עם קטורזה באופרטה

על פניו זה נשמע כמעט לא הגיוני: סקס ואלכוהול על במת האופרה? אך את אלו בדיוק מציעה הפקת "העטלף" החדשה, מבית תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט. רגע לפני הנחיתה בהרכב מלא על במת האופרה הישראלית, קבלו טעימה קטנה מאימפריית הבמה האוסטרו-הונגרית. ועוד לא אמרנו מילה על ההפתעה הגדולה - ישראל קטורזה

מלך הוואלסים יוהאן שטראוס כנראה מעולם לא תכנן שיצירתו הקלאסית "העטלף" תתגלגל למה שקורה בימים אלה על במת תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט. אחרי אינספור הפקות שונות שלקחו את היצירה למחוזות שונים, ההפקה ההונגרית העדכנית תגיע לארץ בחודש הבא באחת הגרסאות המשוגעות והמשעשעות של "Die Fledermaus" האהובה מאוד על חובבי המוזיקה הקלאסית הקלה ברחבי העולם.

 

למי שעוד לא מכיר, במרכז "העטלף" עומד נשף וינאי אליו מוזמנים בני מעמד האצולה ובהם אייזנשטיין האמיד. הוא עצמו לא אמור להגיע לנשף, שכן עליו להתחיל ולרצות באותו יום תקופת מאסר.

 

אשתו, רוזלינדה, מתכננת להגיע לנשף עם המאהב אלפרד. המשרתת של בית אייזנשטיין, אדלה, מצליחה להתארגן גם היא על הזמנה לנשף, ולאחר שבדרך לא דרך רוזלינדה מאשרת לה ערב חופשי, היא מחליטה ללכת על זה ולהגיע לאירוע מחופשת לבת אצולה, יחד עם אחותה. גם אייזנשטיין (שאמור היה להיכנס לכלא, זוכרים?) מוצא את עצמו במסיבה ולא מאחורי סורג ובריח, אך על במת הנשף הוא פוגש לא אחר מאשר את הסוהר שאמור היה לכלוא אותו.

 

"העטלף". טלנובלה היסטורית ומשעשעת (צילום: אנט קאלאי) (צילום: אנט קאלאי)
"העטלף". טלנובלה היסטורית ומשעשעת(צילום: אנט קאלאי)

ומה קורה כשאייזנשטיין פוגש את אשתו בנשף, ועוד כמה אורחים ואורחות לא ממש רצויים ורצויות? את זה כבר נשאיר לכם לגלות, בעזרתו האדיבה של הסוהר השיכור הנקרא פרוש, אותו יגלם בגרסה בארץ השחקן והבדרן ישראל קטורזה, שהופך שותף טבעי ומשתלב היטב עם האווירה השיכורה של השואו.

 

קטורזה לא רק מביא אל הבמה את התפקיד המצחיק עד דמעות שנראה כאילו נכתב עבורו, אלא גם את הקטורזה שכולנו מכירים מישראל. באופן מוזר אבל מאוד משעשע, זה דווקא מסתדר היטב עם שאר העלילה ועם זמרי ושחקני האופרטה, והמוצר הסופי הוא, אם תרצו, טלנובלה פרועה, היסטורית ומצחיקה.

 

קטורזה על הבמה. משתלב בין קטעי האופרטה (צילום: אנט קאלאי) (צילום: אנט קאלאי)
קטורזה על הבמה. משתלב בין קטעי האופרטה(צילום: אנט קאלאי)
 

בין קטעי המשחק לשירי האופרטה אי אפשר להתעלם גם מהשואו המפוצץ. ההפקה המושקעת כוללת במה מסתובבת (שתיובא במיוחד מהונגריה לאופרה הישראלית) ועליה תפאורה שבמרכזה בקבוק שמפניה ענק, המסמל את חגיגות ההשתכרות של הדמויות. על הבמה, לצד השחקנים וכאשר האלכוהול כבר זורם בכל ורידיהן של הדמויות, מגיחה בובת עכבר ענקית, ספק דמות ספק הזייה, והדינמיקה שלה עם הסוהר השיכור (קטורזה) היא לא משהו שתוכלו להרשות לעצמכם להחמיץ.

 

45 נגנים, 150 משתתפים בסך הכל 

ההפקות המוזיקליות המבוססות כאמור על יצירתו של שטראוס עברו עיבודים מחודשים ומותאמים לאופרטה, ולצד הקלאסיקות הוולאסיות תמצאו כיאה לתיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט גם ריקודי צ'רדש מסורתיים, אילתורים מוזיקליים ואפילו יצירה רוסית אחת מוכרת במיוחד לכולנו. את כל אלה מלוות תלבושות מושקעות ובעיקר התזמורת של בית האופרטה.

 

גם לשטראוס תפקיד על הבמה. ברקע: בקבוק השמפניה (צילום: אנט קאלאי) (צילום: אנט קאלאי)
גם לשטראוס תפקיד על הבמה. ברקע: בקבוק השמפניה(צילום: אנט קאלאי)
 

אחרי שנים של הופעות בישראל (בין היתר עם "באיידר" ו"נסיכת הצ'רדש") האופרטה של בודפשט תגיע לארץ לראשונה עם התזמורת המלאה הכוללת 45 נגנים שיעלו לסחוף את הקהל בכל ערב. בסך הכל, אגב, הרכב האופרטה המלא כולל 150 איש, לא משהו שרואים בכל יום על הבמות בארץ.

 

כמו בכל ההפקות הקודמות של האופרטה, גם כאן מדובר בסוג של קפסולת זמן נוצצת, הפעם כזו שתיקח אתכם אל התככים, המזימות והאהבות של הנשפים הגדולים.

 

"העטלף" של תיאטרון האופרטה הממלכתי מבודפשט, 11-20 בפברואר 2016, האופרה הישראלית - המשכן לאמנויות הבמה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אנט קאלאי
קטורזה בתפקיד הסוהר השיכור. שותף טבעי
צילום: אנט קאלאי
לאתר ההטבות
מומלצים