שתף קטע נבחר

שלב אחר שלב: כך פוענח הפיגוע בדומא

טביעת הנעל, שברי בקבוק התבערה, השחזור שבו מסר עמירם בן אוליאל פרטים שרק הרוצח יכול היה לדעת והנפילה בשטח שהפילה את החשוד גם בחקירה. גילויים חדשים מפענוח רצח משפחת דוואבשה

עמירם בן אוליאל ()
עמירם בן אוליאל

 

"יש לנו התאמה", מסרו אנשי המעבדה המשטרתית לחוקרי השב"כ, שבדקו את טביעת הנעל שנמצאה ביציאה מהכפר דומא. בשלב הזה, מעריכים החוקרים, גם עמירם בן אוליאל התחיל לחשוד. "אז נפל לו האסימון", סיפר אחד החוקרים. "כשהגענו אליו הביתה והחרמנו לו נעליים, הוא הבין שאנחנו סוגרים עליו". אלא שבן אוליאל עוד לא נעצר. הזמן עוד לא הגיע. גם צו הרחקה מנהלי טרם הוצא. החקירה רק החלה לקרום עור וגידים.

 

פענוח הפיגוע בדומא - כתבות נוספות

המרד והמלך: האידיאולוגיה של הטרור היהודי

מסמך מליץ הרצח: החיילים הגיעו, "מתיישבים עזבו" 

חוסיין דוואבשה: "אנשים שקשורים לפיגוע חופשיים"

 

טביעת הנעל של בן אוליאל הייתה רק יריית הפתיחה לשורה של עדויות מפלילות לכאורה נגד פעיל הימין הקיצוני בן ה-21, שהושגו באמצעות ראיות חיצוניות – כלומר, ממצאים בשטח או "פרטים מוכמנים" שרק מי שהיה בזירת הפשע בליל הרצח של משפחת דוואבשה ב-31 ביולי יכול היה לדעת. העדויות החיצוניות הללו התווספו להודאתו שלו באשמה ולשחזור שביצע, כך שכתב האישום שהוגש אתמול נגדו – כמו גם נגד שלושה פעילי ימין קיצוני נוספים, אחד מהם קטין – אינו מבוסס רק על הודאתו, ולא יכול לשמש כנשק לפרקליטיו הטוענים כי הודאה זו התקבלה רק משום שהופעל נגדו כוח פיזי בחקירה. "כבר מהשבועות הראשונים החשד המרכזי התמקד בבן אוליאל", סיפרו החוקרים. "ידענו שמדובר בו מהמון סיבות שהסתדרו לנו בחקירה, וככל שהתקדמנו הדברים התחילו להתאים בצורה כמעט מושלמת".

 

 

בית משפחת דוואבשה לאחר ההצתה (צילום: זכריא סדה) (צילום: זכריא סדה)
בית משפחת דוואבשה לאחר ההצתה(צילום: זכריא סדה)

 

בשעה שבן אוליאל עוד הסתובב חופשי, אף שחוקרי השב"כ העריכו כי הוא מעורב בפרשה, נעצר הקטין א'. "היה לנו ברור שאנחנו צריכים לרכז את מרב המאמצים בחדר החקירות", סיפר גורם בכיר המעורב בחקירה. "הלקח שלנו מהעבר היה שהצעירים האלו תמיד שותקים בחקירות". ההתפתחות המשמעותית הגיעה לאחר כשבועיים של חקירה, כאשר הקטין החל למסור גרסאות מלאות על אירועי תג מחיר נוספים שבהם לקח חלק פעיל – כמו למשל הצתת כנסיית הדורמיציון, ניקוב צמיגים במזרח ירושלים, והצתה של מחסן בכפר עקרבא.

 

לאחר שהקטין א' קשר עצמו לאירועי תג המחיר, עברו החוקרים לבן אוליאל. לאחר כמה שבועות של חקירה ומעקב, גילו במפלג לפשיעה לאומנית של מחוז ש"י כי הצעיר העתיק את מגוריו מהגבעות אל ירושלים – וחשדם עלה. "אני מכיר את הבחור הזה כבר הרבה שנים, והיה לי ברור שאין מצב שהוא יעזוב את הגבעות", סיפק אחד החוקרים. "הוא אדם מאוד אדוק באמונתו, ואם הוא החליט לעזוב את הגבעות אז כנראה הוא עבר שינוי כלשהו. כנראה משהו גרם לו לעשות את זה".

 

בן אוליאל נעצר, נחקר באופן אינטנסיבי – כולל במהלך סוף השבוע – ובמקרה אחד אף מנעו ממנו החוקרים להגיע לדיון שהתקיים בעניינו בבית המשפט, כדי שלא יעזוב את חדר החקירות. היו אלו ימים קשים, גם לבן אוליאל וגם לחוקריו. "הוא תמיד היה עם הראש למטה, לא עניין אותו מי נכנס לחדר", סיפרו גורמים שהיו מעורבים בחקירה. "הוא היה עקשן, והיה לנו ברור שהפיצוח יגיע רק כאשר נצליח לחלץ ממנו קשר עין".

 

הטענות שהציגו עורכי דינם של הנאשמים מבוססות על השלב הזה בחקירה, שבו נחקרו בן אוליאל והקטין תחת נוהל "פצצה מתקתקת" – שמאפשר לחוקרים לעשות שימוש באמצעי חקירה קיצוניים כדי להוציא מהנחקר פרטים, וזאת משום שחשיפת פרטים אלו עשויה לסייע למנוע פיגוע או מעשה טרור ואלימות כלשהו. עורכי הדין טענו כי נעשו לנאשמים תרגילי שב"כ קשים.

 

בסופה של החקירה הודה בן אוליאל בפרטים – ובעשותו כן, הפליל את עצמו לכאורה אף יותר, שכן הציג "פרטי מידע מוכמנים". כך, למשל, הוא סיפר כי את הרצח של בני משפחת דוואבשה ביצע באמצעות בקבוק תבערה שיוצר בבקבוק בירה עשוי זכוכית בצבע ירוק. פרט זה התאים לממצאים בשטח, שכן מיד לאחר ההצתה מצאו החוקרים שברי זכוכית ירוקה בזירה – אולם לא אמרו זאת לבן אוליאל. הוא, לפיכך, הציג מיוזמתו מידע שרק מי שהיה בזירת הפשע יכול היה לדעת, וכך שמט לכאורה את הקרקע מתחת לטענות שעולות כעת כי איננו אשם ומסר הודאת שווא בלחץ חקירת שב"כ. לאחר מכן נלקח בן אוליאל לבית משפחת דוואבשה, כדי לבצע שחזור של ליל הרצח – שחזור שגם במסגרתו חשף פרטי חקירה מוכמנים.

 (צילום: Google Maps) (צילום: Google Maps)
(צילום: Google Maps)

"בהתחלה הוא לא זיהה את המקום, אבל כשנכנסנו פנימה והתקרבנו לבית של משפחת דוואבשה הוא התחיל למסור פרטים על המקום", סיפר אחד החוקרים. "הוא תיאר למשל את מכונית הסקודה השחורה של בני משפחת דוואבשה, וסיפר כיצד ניסה להגיע לבית מכיוון מסוים אך נתקל בערימה של זבל ונאלץ לחזור על צעדיו. אחר כך הוא סיפר כיצד שלף את הספריי וריסס כתובות נאצה, לפני שהחל לחפש חלון שניתן להשליך דרכו את בקבוק התבערה. הוא סיפר איך ראה את התריס בחלון השלישי, ואז הסיט את הווילון והשליך את הבקבוק".

 

מיד לאחר מכן, סיפק בן אוליאל פרט מפליל לכאורה נוסף. הוא סיפר כיצד לאחר שהבעיר את הבית עשה את דרכו ברגל אל מחוץ לכפר, ובדרך מעד ונפל. תיאור זה תאם עדות אחרת שהייתה בידי החוקרים: אחד משכניהם של בני משפחת דוואבשה סיפרו לחוקרי שב"כ כי לאחר ההצתה הוא הסתכל מהחלון וראה אדם נמלט מהמקום, ומועד בדרך. כך, פעם נוספת, סיפק בן אוליאל מידע שלא יכול היה לדעת לכאורה אלמלא היה בזירת הפשע, ושמחזק את הראיות החיצוניות לאשמתו פרט להודאתו.

 

חקירת הרצח בכפר דומא הסתכמה אתמול בבוקר בהגשת שני כתבי אישום לבית המשפט המחוזי בלוד – כתב אישום נגד בן אוליאל, המייחס לו שלוש עבירות רצח, שתי עבירות ניסיון רצח, שתי עבירות הצתה וקשירת קשר לביצוע פשע ממניע גזעני, וכתב אישום נגד הקטין א', המייחס לו קשירת קשר לביצוע פשע, שישה אישומים בגין ביצוע שורה של עבירות הצתה, עבירות רבות של היזק בזדון ממניע גזעני, עלבון דת ממניע גזעני ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
עמירם בן אוליאל
צילום: רויטרס
מומלצים