שתף קטע נבחר

מחדל משטרתי ושאלת הגירוש. התקיפות בקלן

המחאה בגרמניה על גל התקיפות המיניות בליל הסילבסטר מתרחבת. אחרי עדויות הנשים שהותקפו התפרסם הדו"ח המשטרתי, שחושף כוח אדם מצומצם וחוסר יכולת לעצור את העבריינים. בינתיים גוברות הקריאות לגירוש מהגרים. מרקל: "אולי לא עשינו מספיק לגרש פושעים זרים"

 

 

המחאה הציבורית בגרמניה בעקבות התקפתן של עשרות נשים על ידי כנופיות מהגרים ערבים בליל סילבסטר מתרחבת. ארגוני נשים ופעילי ימין קיצוני קיימו בנפרד הפגנות סוערות נגד הרשויות המקומיות סמוך לתחנת הרכבת הראשית של קלן, זירת התקיפות הראשית.

 

בהפגנות מחו על אזלת ידה של המשטרה והפנו ביקורת נוקבת נגד הקנצלרית אנגלה מרקל, על שפתחה את גבולות גרמניה ואפשרה הגעה מסיבית של פליטים ומהגרים. בעקבות סדרת התקיפות המיניות תנועות הימין הקיצוני והלאומי בגרמניה מלהיטות את הרוחות, בעיקר ברשת, נגד הממשלה והמהגרים.

הפגנה אחרי גל התקיפות בקלן (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפגנה אחרי גל התקיפות בקלן(צילום: רויטרס)
שוטרים בקלן. עשרות מול המתפרעים (צילום: AFP) (צילום: AFP)
שוטרים בקלן. עשרות מול המתפרעים(צילום: AFP)

אתמול נחשפו עדויות השוטרים מליל הפרעות בקלן, שחושפות את מלוא הכאוס ששרר בעיר בליל הסילבסטר ובעיקר את אוזלת היד של המשטרה. לפי הדו"ח המשטרתי רק כמה עשרות שוטרים היו במקום, כשמולם יותר מאלף מתפרעים מאורגנים. בדו"ח נכתב כי צעירות רבות ברחו מהתוקפים, סיפרו לשוטרים שהותקפו ונשדדו וביקשו עזרה.

 

עוברים ושבים המומים ובוכים, בעיקר נשים ונערות דיווחו לשוטרים על מה שאירע, וכולם טענו כי התוקפים היו צעירים בעלי רקע ערבי וצפון אפריקאי. "היו פשוט יותר מדי מקרים במקביל", דיווח אחד השוטרים. אחרים הסבירו כי חשו תסכול מכך שלא הצליחו לסייע למותקפות ואפילו לא הצליחו לרשום את התלונות שלהן.

"לבדוק אם עשינו מספיק לגרש פושעים". מרקל (צילום: AP) (צילום: AP)
"לבדוק אם עשינו מספיק לגרש פושעים". מרקל(צילום: AP)
  

הנרייטה רקר, ראשת העיר קלן (צילום: AP) (צילום: AP)
הנרייטה רקר, ראשת העיר קלן(צילום: AP)

בין היתר נחשף אתמול בדו"ח המשטרתי כי ההמון התוקף מנע מהשוטרים להגיע לצעירות המותקפות. עוד צוטט אחד המתפרעים כאומר: "אני סורי, אתם חייבים להתייחס אלי יפה, מרקל הזמינה אותי לכאן". אחר נפנף בפני השוטרים באישור השהייה שלו, קרע אותו מול עיני השוטרים ואמר כי "מחר ידאג לקבל עוד אחד כזה, אתם לא יכולים לעשות לי כלום".

 

אתר העיתון "די וולט", הביא עדויות של שוטרים בעילום שם שסיפרו כי בדקו עשרות מהתוקפים, מרביתם היו סורים וחלקם צפון אפריקאים. "נראה שמה שהניע אותם היה הרצון לבצע עבירות מין לצורך שעשוע", צוטט אחד השוטרים.

 

השוטרים סיפרו כי לא יכלו לעצור אף אחד כי פשוט לא היה מספיק כוח אדם, ולכן החליטו השוטרים לסגת מאזורי הפרעות. עוד הובאו עדויות על ירי מכוון של זיקוקים אל עבר שוטרים, כמו גם אל עבר נשים צעירות שחלקן נפצעו קשה מכוויות. השוטרים, כך נחשף בדו"ח, חששו כי המצב יסלים עד כדי הרוגים במקום והחליטו להתפנות. כעת כבר ברור לרשויות כי מאות התוקפים התארגנו בקבוצות של עשרות והופעלו כנראה על-ידי ארגוני פשיעה, על מנת לבצע מעשי שוד תוך תקיפה מינית לצורך הסחת דעת.

 

קצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמרה אתמול כי על המדינה לבחון אם עשתה מספיק כדי לגרש זרים שביצעו פשעים. שר המשפטים הייקו מאס הבהיר כי בהחלט תהיה אפשרות לגרש מבקשי מקלט אם יתברר כי היו מעורבים בתקיפות. עד כה זוהו 16 מהתוקפים, והמשטרה מתקשה מאוד לשים את ידה על כולם.

 

מרקל אמרה אתמול כי "מה שקרה בליל השנה האזרחית החדשה היו מעשים פליליים נוראים שגרמניה לא תקבל. ההרגשה האיומה של הנשים שהיו נתונות לחסדי התוקפים, ללא כל עזרה, היא בלתי מתקבלת על הדעת", אמרה מרקל. אתמול נחשפו עוד ועוד עדויות מצולמות של צעירות גרמניות שסיפרו לרשתות הטלוויזיה על התקיפות שחוו. המשטרה הגרמנית מתקשה לעצור את חברי כנופיות התוקפים.

 

למשטרה בקלן ובהמבורג, שגם בה הותקפו עשרות נשים בליל הסילבסטר, הוגשו עד כה יותר מ-150 תלונות. שתיים מתוכן על אונס. עד כה נעצרו רק שלושה חשודים. לפי שר המשפטים התקיפות בשתי הערים היו מתואמות ובוצעו על ידי אנשי פשע מאורגן. הקבוצות, שבהן "צעירים ממוצא ערבי או צפון אפריקני", גם גנבו מנשקים תיקים, כסף וטלפונים ניידים.

 

אתמול הייתה ביקורת חריפה בגרמניה על דבריה של הנרייטה רקר, ראשת העיר קלן, שקראה לנשים "לשמור מרחק של זרוע" מזרים במרחבים ציבוריים. היא גם המליצה להסתובב בקבוצות. מנואלה שווזיג, השרה הגרמנית לענייני נשים, דחתה את ההנחיות של רקר. "אסור שיהיה ויכוח. גברים הם אלה שצריכים לשנות את התנהגותם ומעל לכל להיענש על מעשיהם. כבוד לנשים נכלל בערכי היסוד של גרמניה. הזמנים שבהם נשים לא הורשו לנוע בחופש ושנאמר עליהם ללבוש חצאיות עברו.המי שאינו שומר על כבוד הנשים, אין לו זכות להיות אורח אצלנו". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים