שתף קטע נבחר

"ידעו שהמחבל פה, אבל פחדו להלשין"

יום אחרי החיסול, בשב"כ ובמשטרה מנסים לברר עדיין מי סייע לנשאת מלחם לברוח מת"א לאזור שבו נולד בוואדי ערה, ומי עזר לו להסתתר שבוע. "דאגו לו לאוכל ושמרו עליו", הודו בשכונה. עוד פרטים מהמבצע: שלושת הכדורים של צלף הימ"מ והכלב שניצל מיריות המחבל

שתי יריות לפלג הגוף העליון וירייה אחת בראש - זה מה שהרג את נשאת מלחם, שהסתתר במשך שבוע בדיוק מכוחות הביטחון, מאז הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב ורצח נהג המונית. הבוקר (שבת) נחשפים פרטים חדשים על המבצע לתפיסתו שהוביל אתמול לחיסולו, ובעיקר על הסיוע שקיבל מתושבים בערערה, שם התחבא.

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

 

במקביל למבצע לתפיסת מלחם, נעצרו אתמול כמה תושבי האזור בחשד שסייעו לו. התושבים והקרובים מסרבים הבוקר לפרט, אולם גם בשטח בשכונת אלדהראת וגם גורמים משטרתיים יודעים ש"הוא קיבל סיוע מלא, במיוחד מקרובי משפחתו, מאז שהגיע לוואדי ערה ביום שישי. בכל יום ישן במקום אחר. הביאו לו אוכל ודאגו לשמור עליו".

 

לדברי אחד התושבים, "נשאת גדל בשכונת אלדהראת ויש לו קשרים טובים עם כל מי שגר פה. הרבה אנשים ידעו שהוא פה, אבל היה קשה להלשין ולהודיע למשטרה. גם קרובי משפחתו לא רצו להיות אחראים למעצרו והעדיפו לשמור עליו עד הרגע האחרון".

 

עוד בעקבות חיסול המחבל:

הטעויות של המחבל וה"נעילה" / רון בן ישי

תומכי דאעש מתלהבים מהמחבל

אביו של אלון בקל: "זו הנחמה שלנו"


גופתו של מלחם, אתמול ()
גופתו של מלחם, אתמול

סוכת האבלים בבית משפחת המחבל ()
סוכת האבלים בבית משפחת המחבל

גורמים במשטרה הודו כי המשך החיפושים באזור תל אביב גם אחרי שהתברר שמלחם נמלט צפונה, "היו חלק מההטעיות. היה ברור שהוא באזור, אבל חיכינו עד שידענו את המקום המדויק. לפי ההערכה הוא הגיע לערערה בסיוע אחד התושבים".

 

גופת מלחם נותרה בידי המשטרה לעת עתה, ובבית משפחתו נפתחה סוכת אבלים קטנה. אחד מקרוביו, אחמד מלחם, אמר כי "אני יודע שהאירוע הזה יפגע באוכלוסייה הערבית ברמה הפוליטית. יש אנשים שהולכים להפוך את העניין לאירוע לאומני אבל זה לא מה שהיה".

 

קרובו של המחבל ביקש "לשמור על הדברים בפרופורציה - מדובר באדם שהיה מוכר במוסדות של משרד הבריאות ובמשטרה". המשפחה החליטה לערוך לוויה מצומצמת כי לדבריו "אחרי מסע של שמונה ימים, 24 שעות ביממה, המשפחה מותשת. אני רוצה לבקש גם מהאכולוסייה הערבית שיבינו שהעניין מצומצם". 

 (צילום: Google Maps) (צילום: Google Maps)
(צילום: Google Maps)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)
 

לדבריו של עורך הדין נחמי פיינבלט אמש בערוץ 10, ולפיהם קיבל דיווח מאחד מקרובי המשפחה על מקום הימצאו של מלחם והעביר את המידע לשב"כ, אין אישור רשמי. עם זאת, כמה פרטי מידע שהתקבלו אתמול בבוקר מיקדו את החיפושים לשכונה שבה אותר לבסוף המחבל. המידע הגיע מחקירות של עצורים החשודים בסיוע, משימוש בטכנולוגיות איתור וגם ממודיעין מהשטח.

 

כלבים - לוחמים לכל דבר

במבצע המשותף של שב"כ והמשטרה אתמול לקח חלק גם כלב של הימ"מ, יחידת העילית של המשטרה. למרות דיווחים שלפיהם נהרג - הכלב יצא ללא פגע. במקרים דומים בעבר נשלח כלב לפי נוהל קבוע למקום שבו שהה מחבל כדי להסיח את דעתו ולגרום לו לכוון את הנשק כלפי מטה, כדי שניתן יהיה לפרוץ.

 

אתמול, מלחם ירה לעבר הכלב והלוחם שלצדו מהנשק שהיה ברשותו, תת-מקלע פלקון שהחזיק אביו ברישיון ושימש אותו גם בפיגוע בתל אביב. הוא לא פגע, ניסה לברוח וירה תוך כדי מנוסה - ואז השיב הצלף באש הקטלנית.

 

גורמים שמכירים את עבודת הימ"מ מספרים שהכלבים משמשים כלוחמים לכל דבר, אם בזיהוי חשודים או בחומרי נפץ. "כלב מסוגל לעיתים להגיע מהר יותר ובאופן בטוח יותר ליעד", הסביר אחד הגורמים. לדבריו ההכשרה של הכלבים והלוחמים ממושכת ותובענית.

 

מאז מתקפת הירי בתל אביב הייתה הימ"מ בכוננות גבוהה ולוחמיה התאמנו למתווים שונים אפשריים. לוחמי היחידה ללוחמה בטרור, שנחשבת לאחת מהטובות מסוגה בעולם, נטלו חלק בפעילות כאשר עלו חשדות למקומות שבהם מלחם נמצא, כדי לשלול את הדבר, או למעצר חשודים אחרים בסיוע לו.

 

הלוחמים הם אנשי קבע שמוכשרים במשך שנים למשימותיהם. הם מתמחים בפעילות נגד טרור ובמבצעים מעצרים מורכבים גם בתחום הפלילי. מאז חטיפת שלושת הנערים ביולי 2014 משתתפים בעשרות מבצעים מדי חודש.

 

בהכנת הידיעה השתתף יואב זיתון
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
במקום שבו חוסל מלחם אמש
צילום: עידו ארז
מומלצים