שתף קטע נבחר
צילום: טיבור יגר, ספארי ר"ג, ירון ברנר  וארז ארליכמן

תיירות מרפא: יש ציפורים שנפצעות שוב ושוב

בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת גן נדהמו לגלות בשבועות האחרונים שני פציינטים מעופפים שהגיעו לטיפול חוזר. שקנאי מצוי שנורה על ידי ציידים לפני ארבע שנים, שוקם והושב לטבע, נורה שוב השנה. שחף ארמני שהורעל לפני 11 שנה, נמצא פצוע ברשת בבריכות דגים

בבית החולים לחיות בר של רשות הטבע והגנים והספארי ברמת-גן מטפלים מדי שנה באלפי חיות בר פצועות, במטרה להשיבן בחזרה לטבע, אך שני המקרים האחרונים בהם הגיעו צמד מטופלים פצועים בפעם השנייה אחרי מספר שנים, הצליחו להדהים את צוות הווטרינרים והמטפלים.

 

דצמבר 2011. שקנאי מצוי בן כשנה, נמצא ירוי בבריכות דגים באזור יקנעם. אוהד הצופה, אקולוג העופות של רשות הטבע והגנים אסף את העוף הנודד לאחר שסבל מפגיעות ירי.

 

"השקנאי סבל מפגיעות ירי שגרמו לו לשבר קל יחסית בכנף. הכנף קובעה. אחרי טיפול תומך שנמשך כשלושה שבועות בהם היה מאושפז אצלנו, הוא שוחרר לטבע עם שקנאים נוספים בשמורת החולה לקראת סוף עונת הנדידה, כדי לאפשר לו לחיות בתנאים מוגנים עם גישה נוחה למזון, אז יוכל לנדוד מתי שירצה", אומר ל-ynet שמוליק לנדאו, המטפל הראשי בבית החולים.

 

 

לדבריו, לשקנאי הוצמדה טבעת צבעונית ברגלו ותגי כנף, כדי שניתן יהיה לזהותו בטבע ולנסות לעקוב אחרי מסלול נדידתו. מאז לא תועד השקנאי בטבע, אך לפני מספר שבועות, הוא הופיע שוב בישראל.

 

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 

הדי בן-אליהו, פקח רשות הטבע מצא שקנאי פצוע במאגר מים עם טבעת צבעונית על רגלו. "להפתעתנו, התברר שזה אותו השקנאי. תגי הכנף הספיקו להתבלות, הוא החליף נוצות ומשקנאי שחרחר הוא גדל והפך לשקנאי לבן גדול וחזק, אבל הטבעת הצבעונית על רגלו, הסגירה את זהותו", מציין לנדאו.  

 

צילום רנטגן לשקנאי. ב-2011 נפגע מכדוריות ירי של רובה ציד אותן ניתן לראות בגופו כנקודות עגולות קטנות. בחודש שעבר הוא נורה שוב בכנפו והפעם עם קליע של רובה בקוטר של 0.22. ניתן לראות את הקליע בצד ימין של הגוף הדומה למעין פטרייה קטנה (צילום: עופר בריל) (צילום: עופר בריל)
צילום רנטגן לשקנאי. ב-2011 נפגע מכדוריות ירי של רובה ציד אותן ניתן לראות בגופו כנקודות עגולות קטנות. בחודש שעבר הוא נורה שוב בכנפו והפעם עם קליע של רובה בקוטר של 0.22. ניתן לראות את הקליע בצד ימין של הגוף הדומה למעין פטרייה קטנה(צילום: עופר בריל)

 

"בטיפול ראשוני, התברר לנו שהוא שוב נורה במהלך הנדידה לישראל ושבר את כנף ימין. הוא אושפז במשך שלושה שבועות עד השבר התייצב והתאחה. יתכן שכבר בשבוע הקרוב הוא ישוחרר שוב בחזרה לטבע בתקווה שימשיך לנדוד לסודן ולחזור אלינו גם בשנה הבאה".

 

בשנה האחרונה הגיעו אל בית החולים עשרות שקנאים פצועים. עיקר הפציעות של השקנאים נגרמות עקב ירי או פגיעות מתשתיות חשמל כשהם מתנגשים במהלך המעוף בכבלי מתח, הסמוכים בעיקר לבריכות דגים בהן הם מוצאים את מזונם. בחודשים האחרונים מנהלים ארגוני טבע מאבק נגד כוונה עתידית להקים קו מתח גבוה באזור החולה מחשש לפגיעה בעופות נודדים, חלקם בסכנת הכחדה.

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
(צילום: עידו ארז)

 (צילום: עופר בריל) (צילום: עופר בריל)
(צילום: עופר בריל)
 

 

 

ינואר 2005. הרעלת בוטוליזם גדולה פגעה בעשרות שחפים באזור חוף דור. 32 שחפים, מרביתם שחפים ארמנים שנדדו ושהו במהלך החורף בישראל, הגיעו אז לטיפול וטרינרי במתקן רשות הטבע והגנים באפק, מספר חודשים לפני שהוקם בית החולים לחיות בר.

 

השחפים שהורעלו ב-2005. אחד מהם שב אחרי 11 שנה לטיפול חוזר (צילום: שמוליק לנדאו, ביה"ח לחיות בר)
השחפים שהורעלו ב-2005. אחד מהם שב אחרי 11 שנה לטיפול חוזר(צילום: שמוליק לנדאו, ביה"ח לחיות בר)

 

"הם היו חלשים מאוד. קיבלו טיפול תומך בנוזלים. אחרים היו בטיפול חירום ואחרי כמה ימי התאוששות, הענקנו להם טבעות זיהוי ושחררנו אותם לטבע", מספר לנדאו, שטיפל בשחפים באותה שנה.

 

הרעלות בוטוליזם הן הרעלות שמקורן רעלן טבעי בשם בוטוליזם, שגורם לתמותה גבוהה בקרב אוכלוסיות של ציפורים הנוהגות להתלהק בצפיפות גבוהה. חוקרים מעריכים כי הרעלן משמש לוויסות אוכלוסיות בבעלי ענף.

 

בישראל אירעו מספר אירועי תמותה המוניים גדולים של מאות עופות מים במהלך השנים האחרונות, כשעיקר הנפגעים הם שחפים וחופמאים. במרבית המקרים, העופות שמגיעים לטיפול, משוקמים ומושבים לטבע. 

 

11 שנים לאחר שטופל והושב לטבע. חזר השחף לישראל. בחודש שעבר, ענבל גולדשטיין, חוקרת שחפיות והצפרית הראשית של מרכז הצפרות מעגן מיכאל, מצאה שחף ארמני פצוע בבריכת הדגים באזור מעגן מיכאל. היא גילתה כי הוא נושא על רגלו טבעות זיהוי ולאחר שבדקה את מספר הטבעת שעל רגלו, הסתבר כי הוא טובע בישראל.

 

 (צילום: עופר בריל) (צילום: עופר בריל)
(צילום: עופר בריל)
 

"השחף הגיעו אלינו עם פריקה של הרגל מהאגן לאחר שהסתבך ברשת שהוצבה מעל בריכות הדגים. הוא קיבל טיפול תומך ואושפז בתא קטן כדי לצמצם את התנועה ולמנוע נזקים", מספר לנדאו.


 (צילום: עופר בריל) (צילום: עופר בריל)
(צילום: עופר בריל)

 (צילום: עופר בריל) (צילום: עופר בריל)
(צילום: עופר בריל)

 

"כשביררנו את הפרטים שעל הטבעת, התגלה לנו כי מדובר באותו השחף שהורעל לפני 11 שנה. אחרי כמה ימים השחף חזר לעמוד על הרגל ובשבוע שעבר השבנו אותו לטבע. שיחררנו אותו באזור הספארי, כאן יש שחפים שמבלים את החורף. מבחינתנו, מדובר בסגירת מעגל מרגשת כי מדובר בפרטים שנפצעו לפני שנים רבות והתאפשר לנו לעזור להם לשוב לטבע".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר בריל
צילום: עופר בריל
צילום: עידו ארז
צילום: עידו ארז
מומלצים