שתף קטע נבחר

חברת החשמל מפטרת 140 עובדים

כשנה לאחר שמישרתם ניצלה - הסתיימה כעת העסקתם של 140 עובדים שהועסקו בחוזים זמניים, 20 מתוכם דרוזים יוצאי צה"ל. במהלך השנה הקרובה צפויה החברה לפטר 600 עובדים נוספים

חברת החשמל פיטרה 140 עובדים מחטיבת פרויקטים הנדסיים. מדובר בעובדים שהועסקו בחברה בחוזים זמניים ושפיטוריהם יצאו כעת לפועל לאחר שנדחו בשנה. לאחרונה הודיעה החברה כי תפטר במהלך השנה הקרובה כ-600 עובדים.

 

 

העובדים שפוטרו הועסקו בחוזים לתקופה קצובה, של כ-5 שנים. 20 מתוכם הם בני העדה הדרוזית ויוצאי צה"ל. בהסכם שגובש מול הוועד ההסתדרות אשתקד נקבע כי פיטוריהם יידחו בשנה. בחברה ציינו כי העובדים הועסקו בחטיבת פרויקטים הנדסיים, בקבוצה שעסקה בפרויקטים להקמת תחנות כוח לייצור באמצעות גז בזמן קצר, אולם פעילות זו הסתיימה בחברה ומתבצעת כיום על ידי יצרנים פרטיים. 

 

במקביל, יו"ר דירקטוריון החברה יפתח רון טל הודיע לאחרונה בוועדה לביקורת המדינה, כי במהלך השנה הקרובה צפויה החברה לפטר 600 עובדים. הוועדה דנה במצב החברה על רקע העיכובים ברפורמה מזה כ-18, כפי שהצביע עליהם לאחרונה מבקר המדינה.

 

יו"ר הוועד מיקו צרפתי אמר ל-ynet: "הצלחנו לדחות את פיטורי העובדים עד סוף השנה, ובסוף השנה ההנהלה לא מעוניינת יותר להעסיק אותם לצערי הרב, כי רציתי להאריך להם את זה. אלו עובדי פרויקטים. הבעיה היא שאף אחד לא יתן לי לשבות על כזה דבר. אתם לא אוהבים שביתות. אם אני עושה שביתות אז אתם כועסים". בהמשך ציין: "למישהו אכפת שהמדינה רוצה לפטר את עובדי חברת חשמל? עכשיו רוצים לפטר עוד 600 עובדים".

 

שני מעמדות עובדים

בתחילת 2014 הודיעה החברה כי בכוונתה לפטר 620 עובדים ארעיים ועד ספטמבר אותה שנה פיטרה למעל מ-330. עד סוף השנה היא התכוונה לפטר כ-250 עובדים אולם בעקבות הסכם עם ההסתדרות והוועד הוארכה העסקתם למשך שנה נוספת. לפי החברה, ההסכם חל על 140 עובדים.

 

עובדים הנקלטים כיום בחברת החשמל מועסקים בחוזים קצובים לתקופה של כ-5 שנים. בחברה מציינים כי חלק מהעובדים הללו נקלטים בסופו של דבר לקביעות אולם רובם מפטרים בתום החוזה. לעתים הם מועסקים מחדש בחוזה קצוב לאחר תקופת צינון, במטרה למנוע מהם קבלת קביעות בחברה. שיטה זו, שזכתה לשם "דלת מסתובבת", מאפשרת לחברה לשמור על איזון תקציבי בלי לפגוע בזכויות העובדים הקבועים, אך היא זכתה לביקורת בשל היווצרותם של שני מעמדות עובדים.

 

מוועד העובדים נמסר: "נושא הקביעויות הינו באחריות הנהלת חח"י. ארגון העובדים נלחם בכל דרך אפשרית על מנת למנוע פיטורי עובדים. לצערנו הנהלת החברה החליטה לסיים את העסקתם".

 

מחברת החשמל נמסר בתגובה: "בשנה האחרונה נקלטו לקביעות בחברת החשמל 12 עובדים בני העדה הדרוזית כחלק ממדיניות החברה ועל סמך בחינת כישורי העובד וצרכי החברה. 140 העובדים, מהם 20 בני העדה הדרוזית , גויסו לפני 6 שנים להשלמת פרוייקטי החירום של הקמת תחנות כוח. מאחר וחברת החשמל סיימה את הפרויקטים אין ביכולת החברה להמשיך ולהעסיק עובדים אשר אין תעסוקה לספק להם.  

 

"מתוקף ההסכמים הקיבוציים חברת החשמל מנועה מלהעסיק עובדים לתקופה של למעלה מחמש שנים, במקרה המדובר גובש הסכם ייחודי להעסקה של שנה נוספת, אשר הסתיים בימים אלה. עם קבלת העובד לעבודה מבהירים לו מראש את תקופת ההעסקה. כל העובדים, חתמו על מסמך, לפני קליטתם בחברה, שהבהיר שמדובר בעבודה זמנית, פרוייקטאלית, ל-5 שנים בלבד".

 

מההסתדרות נמסר: "צר לנו שהנהלת חברת החשמל בוחרת שלא לתת קביעות לעובדים. מדובר בעובדים טובים ומסורים לחברה. את התשובות על הנהלת חברת החשמל לתת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים