שתף קטע נבחר

התריס, הנזילה והכסת"ח: כך שילמנו על הווילה של נתניהו

פרוטוקולים שהגיעו לידי "כלכליסט" והתנועה לחופש המידע חושפים כיצד דרש רה"מ שהמדינה תממן את התחזוקה של ביתו בקיסריה במאות אלפי שקלים בשנה. ועדה של בכירי משרדו אישרה את הבקשות, וניהלה 4 דיונים על החלפת תריס

כשתריס מתקלקל בבית ממוצע, מזמינים טכנאי ומשלמים. אולם כשתריס ענק מתקלקל בווילה הפרטית של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה - מתחילה סאגה של דיונים בעקבות בקשה של משפחת נתניהו שהמדינה תשלם על התיקון. בעקבות בקשה שהגישה התנועה לחופש המידע עבור "כלכליסט" לפני כמעט שנה על פי חוק חופש המידע, ניאות משרד ראש הממשלה להעביר את הפרוטוקולים של "ועדת השלושה" מהשנתיים האחרונות - הנחשפים כאן לראשונה.

 

בית ראש הממשלה בקיסריה. על חשבון מי ממלאים את הבריכה? (שאול גולן,  "ידיעות אחרונות"   ) (שאול גולן,
בית ראש הממשלה בקיסריה. על חשבון מי ממלאים את הבריכה?(שאול גולן, "ידיעות אחרונות" )
 

"ועדת השלושה" מורכבת מפקידים בכירים ביותר במשרד ראש הממשלה: היועצת המשפטית שלומית ברנע-פרגו, חשב המשרד יוסי איצקוביץ וסמנכ"ל מִנהל ומשאבי אנוש רן ישי. בערך אחת לחודש הם התכנסו להכריע אם על המדינה לממן הוצאות שונות במעון הרשמי, וחשוב מכך, גם בבית הפרטי בקיסריה. עיון בפרוטקולים מגלה מציאות מטרידה. מלבד העובדה שפקידים בכירים במשרד הממשלתי החשוב ביותר נאלצים לבזבז שעות על דברים כתיקון תריסים וטיפול בנזילות, אפילו במהלך צוק איתן, הפרוטוקולים מגלים שעובדי משרד ראש הממשלה הפכו את הוועדה למנגנון כסת"ח, שמאשר תיקונים ושיפוצים בקיסריה בלי להבין מה קורה שם באמת.

 

בשלב מסוים, כשמבקר המדינה כבר החל בבדיקת המעונות, הבינו חברי הוועדה בעצמם שיש בעיה באופן שבו הם פועלים, והם הובילו לפירוק הוועדה כשהם מעידים - לפרוטוקול - על תופעות בעייתיות, שאת חלקן הם גילו לאחר סיום הבדיקה של המבקר. הם מעידים לפרוטוקול כי נתנו אמון רב מדי בעובדי משרד ראש הממשלה, ובעיקר בסמנכ"ל נכסים ומבצעים במשרד, עזרא סיידוף, שנחשב מקורב מאוד לראש הממשלה ורעייתו, ושנמצא כיום בעיצומה של חקירת משטרה בעניין זה ממש.

 

 (מתוך כלכליסט) (מתוך כלכליסט)
(מתוך כלכליסט)
 

חברי הוועדה ממליצים לא להסתייע יותר בסיידוף אלא ביועץ חיצוני, ונדהמים לגלות שעובד המשרד דורון מלכה מבצע תחזוקה שוטפת בביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה - מבלי שאיש יודע אם הוא משביח את הנכס או לא, ומבלי שמישהו מבין אם הדבר הזה לגיטימי או לא.

  

באפריל 2013 דנה ועדת השלושה באיטום וסיוד בווילה בקיסריה. על פי הנוהל, אפשר לסייד את ביתו הפרטי של נתניהו אחת לשנתיים, כחלק משימור המצב הקיים. "נמסר שיש בעיות איטום בבית ראש הממשלה בקיסריה ויש נזילות. בנוסף, נמסר שיש לסייד את הבית ולצבוע את הגדר", פתח ואמר החשב יוסי איצקוביץ. היועצת המשפטית שלומית ברנע־פרגו הבהירה כי "לפי הנוהל צריכה להיות פנייה בכתב של ראש לשכת ראש הממשלה ורק לאחריה תתקיים בחינה של גורמי המקצוע".

  

עוד מצוין בפרוטוקול כי צריכת המים בבית בקיסריה היא 2,500 מ"ק מים בשנה - שיש לממן אותה. לא ברור אם הצריכה כוללת את מילוי הבריכה, אך לשם השוואה צריכה שנתית ממוצעת של ארבע נפשות היא כ-300 מ"ק בשנה, והשקיה של גינה בשטח 100 מ"ר דורשת כ-800 מ"ק בשנה. בפרוטוקול מצוין שנתניהו מבקש שמילוי הבריכה יהיה על חשבונו וכשממלאים אותה יש להודיע לחשבות המשרד.

 

בספטמבר 2013 התכנסה ועדת השלושה לדיון לאחר שתריס בקיסריה התקלקל. בפני הוועדה הונחו כמה חלופות: החלפתו ב־16 אלף שקל, התקנת תריס גלילה בעלות זהה, החלפה לתריס גלילה עם הפעלה חשמלית ב־12 אלף שקל או התקנה של תריס נוסף כולל מנוע גדול ומיוחד בעלות של 27 אלף שקל. הוחלט שהסמנכ"ל עזרא סיידוף יגיש חוות דעת מכרעת שתשווה בין הצעות המחיר ותקבע אם צריך להחליף את התריס כולו או אם די בהחלפת המנוע החשמלי.

 

חודש לאחר מכן, נערך דיון נוסף בעניין התריס. עוד שבוע חלף, והוועדה התכנסה לדיון תריס שלישי. חלפו שבועיים, ונערך עוד דיון בנושא. סיידוף מסר בעל פה שהוא בדק עם שלושה ספקים ואלה השיבו שאי-אפשר להחליף רק את השלבים המקולקלים וצריך להחליף את כל התריס. הוועדה החליטה שהמשרד יממן את החלפת התריס ללא מנוע. הוועדה עוד תהתה אם לממן את מלוא התיקון או רק חלק יחסי בהתאם למשך כהונתו של נתניהו. לאחר התייעצות עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר, הוחלט לממן את מלוא עלות החלפת התריס. 

 

לחשיפה המלאה ב"כלכליסט" לחצו כאן

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שאול גולן,  "ידיעות אחרונות"
הווילה בקיסריה. ועדה דנה בתיקון התריס
שאול גולן, "ידיעות אחרונות"
מומלצים