שתף קטע נבחר

נתניהו: נעביר את חוק העמותות, בלי סימון נציגים

רה"מ מחמיר את הפיקוח על העמותות, על רקע סערת "הקרן החדשה לישראל". הוא אמר כי יקדם את החוק וידרוש דיווח מהשקל הראשון: "נוריד את הדרישה לסמן את נציגי העמותות, אין צורך בזה". שרת המשפטים שיזמה את החוק: אבחן ההצעה בחיוב

 

 

ראש הממשלה מחמיר את הפיקוח על העמותות ומודיע כי יפעל להעברת החוק השנוי במחלוקת. בפתח ישיבת הממשלה הבוקר (יום א') אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יקדם את חוק העמותות, אך ללא אחד מהסעיפים שזכה לביקורת הרבה ביותר - סימון הנציגים של העמותות.

 

"איך הדרישה לשקיפות היא אנטי-דמוקרטית? במשטר דמוקרטי אנחנו רוצים לדעת מי מממן עמותות ומימון של ממשלות זרות הוא דבר שהציבור צריך לדעת אותו", אמר נתניהו הבוקר (יום א') על רקע סערת "הקרן החדשה לישראל". "אנחנו מבקשים לאמץ נורמות שהתקבלו בבית הנבחרים בארה"ב".

 

נתניהו הוסיף שהוא מבקש לקדם את החוק עם שני תיקונים: "להוריד את הדרישה לסמן את נציגי העמותות, אין צורך בזה. וכן, נדרוש דיווח מהשקל הראשון". יוזמת החוק, שרת המשפטים איילת שקד, מסרה בתגובה כי תבחן את ההצעה בחיוב.

 

בסוף החודש שעבר אישרה ועדת השרים לענייני חקיקה את חוק השקיפות, שמכונה גם חוק העמותות, ולפיו תתבצע שקיפות מוגברת אחר עמותות וחברות לתועלת הציבור, שעיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות. שקד אמרה לאחר אישור החוק: "הוא יסייע בהגנה על חיילי צה"ל ועל כל מי שהדמוקרטיה היא נשמת אפו".

 

שרת המשפטים הוסיפה אז כי "אני דווקא סבורה שהתערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניות של מדינה אחרת הן הסכנות האמיתיות לדמוקרטיה. לא ייתכן שהאיחוד האירופי תורם לעמותות הפועלות

 בשמה של מדינת ישראל כשלמעשה הן משמשות כלי בידיהן של מדינות זרות ליישום המדיניות שלהן".

 

אחרי ששגרירות ארה"ב בישראל פרסמה הודעות שמהן עלה כי הבית הלבן מתנגד לחוק, נתניהו אמר באירוע עם כתבים זרים בסוף השבוע שעבר כי "זה לא אנטי-דמוקרטי, זאת הדרישה הכי סבירה בכל דמוקרטיה. בארה"ב החוק נוקשה יותר ומחייב לדווח על כל דולר מגורם זה. ההצעה בישראל נוגעת לשקיפות שהיא מאבני היסוד בדמוקרטיה. זה היגיון בריא וחבל שנוקטים כלפינו סטנדרט כפול ומשולש. לא נקבל את זה".

 

גם באיחוד האירופי הביעו הסתייגות מהחוק. לאחר אישורו בוועדת השרים לענייני חקיקה אמרו גורמים באיחוד כי "ישראל צריכה להיות זהירה מאוד מריסון החברה הדמוקרטית המשגשגת שלה בחוגים שמזכירים משטרים רודניים. ישראל צריכה להיות גאה בדמוקרטיה שלה ועליה לשמור עליה מכל משמר".

 

מורן אזולאי השתתפה בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: : מרק ישראל סלם
נתניהו
צילום: : מרק ישראל סלם
מומלצים