שתף קטע נבחר

מחשבון דמי הניהול הבעייתי שהשיק האוצר

מחשבון השוואת דמי ניהול בחסכונות שהשיק משרד האוצר אחרי הכנות מרובות ואמור לתת הצעת ערך אמיתית לציבור החוסכים, למעשה ריק מתוכן ואפילו מטעה

רוצים לקבל הצעה אטרקטיבית לדמי ניהול מופחתים בחיסכון? כנראה שבשורה לא תגיע מהמחשבון החדש שהשיק משרד האוצר להשוואת החסכונות.

 

באוצר התכוננו זמן רב להשקת המחשבון החדש ודאגו ליחצן אותו היטב במהלך השנה האחרונה, אך בפועל הוא מושק כעת בקול ענות חלושה ולא בכדי.

 

למעשה מדובר בכלי חסר, שלא לומר בעייתי. מטרת המחשבון היא לאפשר השוואה בדמי הניהול בין מוצר החיסכון הנוכחי של החוסך לבין אלטרנטיבות זולות יותר. בצורה פשוטה ונגישה, החוסך מקליד את פרטי החיסכון ואת דמי הניהול שהוא משלם כיום בפועל, ומקבל פלט הכולל מה סכום דמי הניהול (בכסף) שישלם בחיסכון הנוכחי במהלך השנתיים הקרובות ובמקביל - מה הן ההצעות האלטרנטיביות שיאפשרו לו לחסוך בדמי הניהול.

 

אלא שנתוני החברות חסרים ולכן המחשבון כלל לא מסוגל לייצר השוואה כזו. מי שמנסה לברר היכן יוכל לקבל הצעה לניהול החיסכון שלו בדמי הניהול מוזלים יותר יקבל ברוב המקרים הצעה "אטרקטיבית" - לשלם את דמי הניהול המקסימליים.

 

כך לדוגמה, חוסך בביטוח מנהלים בן 45 שבחיסכון שלו נצברו 200 אלף שקלים והוא כבר הפסיק את ההפקדות החודשיות לחיסכון ומשלם היום עלות מקסימלית של 1.05% לשנה על הסכום הנצבר, ישלם סכום של 4,312 שקל בשנתיים הקרובות עבור דמי הניהול.

 

למעט חברה אחת – הכשרה ביטוח המציעה על פי המחשבון הצעה מוזלת יותר , כל שאר החברות מציעות למעשה את אותו סכום בדיוק, כלומר את "מחיר המחירון" המקסימלי.

 

כך גם חוסך המבקש לבחון את דמי הניהול שלו בקרן הפנסיה. בשורה התחתונה כמעט בכל המקרים ההצעות שיופיעו במחשבון יהיו יקרות יותר מדמי הניהול הנוכחיים שמשלם החוסך.

 

במשרד האוצר אולי קיוו שגופי הפנסיה והגמל ישלחו הצעות אטרקטיביות להוזלה בדמי הניהול, אך הואיל ולא חל כל חיוב כזה על הגופים הפיננסיים, למעשה רובם כלל לא שלחו את פירוט דמי הניהול, או פשוט שלחו את התעריף המקסימאלי המותר על פי חוק וכך רוקנו מתוכן את ייעודו של הכלי החדש.

 

על פי הצהרת האוצר "מטרת המחשבון היא לאפשר השוואה במהירות ובקלות של דמי הניהול המוצעים על ידי החברות השונות במטרה להוזיל את דמי הניהול הנגבים כיום במוצרי החיסכון השונים. בנוסף המחשבון מאפשר הצטרפות מהירה וקלה למוצרים השונים וזאת על ידי מילוי פרטים אישים וחזרה של נציג מטעם הגוף בו בחרת". בפועל , כאמור, זה ללא ממש עובד כך.

 

נציין כי כיום כבר קיימים מחשבונים של חברות פרטיות בהן Feex ו Wobi המאפשרים השוואה בדמי הניהול, על פי מודלים שונים, אך טרם נוצר מחשבון השוואתי הכולל את כל הגופים הפיננסיים ולכלל מוצרי החיסכון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים