שתף קטע נבחר

אובמה בשגרירות ישראל: "אי-אפשר להכחיש שהאנטישמיות מתגברת"

בנאום מרגש בטקס לציון יום השואה בשגרירות ישראל הבטיח אובמה לעמוד בראש המאבק באנטישמיות הגואה. כתבת ynet בוושינגטון סיפרה כיצד התרגש כשסיפר על דודו שהיה בין משחררי בוכנוואלד, והדגיש: מחויבותי לישראל איתנה

נשיא ארצות הברית ברק אובמה נשא הלילה (ה') דברים באירוע לציון יום השואה הבינלאומי שנערך לראשונה בשגרירות ישראל בוושינגטון. באחד הנאומים המרגשים שנשא הנשיא לזכר השואה, הוא הדגיש את מחויבותה של ארה"ב להוביל את המאבק באנטישמיות הגואה, והבהיר: "כולנו יהודים". ynet העביר את הטקס בשידור חי מבירת ארה"ב.

 

לעוד כתבות מרתקות מהעולם היכנסו לדף הפייסבוק של דסק חוץ

 

 

עשרות אנשים ישבו באולם "ירושלים" בשגרירות ישראל, כאשר הדלת נפתחה לרווחה, ומבלי שאיש הכריז על בואו נכנס אובמה לאולם מלווה בשגריר הישראלי רון דרמר. הנשיא התיישב בשורה הראשונה, לצדו של הבמאי היהודי וחברו הטוב סטיבן ספילברג, שאף הציג את הנשיא בהמשך הערב ואמר "לאובמה יש נשמה של יהודי". בטקס, שבו הוענקו מדליות לארבעה חסידי אומות עולם, הצליח אובמה לרגש את הקהל כשאמר: "כולנו יהודים, לעולם לא נשכח את זוועות השואה". הייתה זו גם הזדמנות טובה עבורו לחזור בקול רם על מחויבותה העמוקה של ארה"ב לקיומה וביטחונה של מדינת ישראל.

 

"האנטישמיות מתגברת, איננו יכולים להכחיש זאת", אמר אובמה. "אנחנו רואים יהודים שעוזבים את אירופה אחרי שחיו בה שנים רבות, אנחנו רואים מרכזים יהודיים מותקפים ממומבאי עד קנזס. צלבי קרס מצוירים בקמפוסים ויהודים מותקפים בכל מקום רק בשל היותם יהודים. עלינו להגיב לכך כאילו היינו כולנו יהודים. על כולנו מוטל לעשות כול שביכולתנו – כמו חסידי אומות עולם. יש לנו אחריות, ואעשה הכול כדי להבטיח שארה"ב תוביל את המאבק באנטישמיות".

 

אובמה פתח את נאומו בשתי מילים בעברית: "ערב טוב", והוא סיים אותו בשלוש מילים בעברית: "צדק צדק תרדוף". ניכר בו כי התרגש כאשר סיפר על דודו שלחם עם בנות הברית והיה בין המשחררים של מחנה ההשמדה בוכנוואלד. "סבתא שלי סיפרה לי שדודי חזר מהמלחמה ובמשך שישה חודשים לא יכול היה לדבר מרוב ההלם מהזוועות שראה שם", סיפר אובמה, "הוא לא חזר לעצמו". הנשיא האמריקני הוסיף כי הוא עצמו נסע לבוכנוואלד, ביקר ב"יד ושם", ואף לקח את שתי בנותיו למוזיאון השואה "כי אסור לנו לשכוח ועלינו לעשות הכול כדי להילחם באנטישמיות". הוא חזר ואמר: "כאשר דת אחת מותקפת – כול הדתות מותקפות".

 

אובמה בשגרירות. "צריך להתייצב נגד כל ביטוי של שנאה" (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
אובמה בשגרירות. "צריך להתייצב נגד כל ביטוי של שנאה"(צילום: gettyimages)

אובמה גם ניצל את ההזדמנות והתייחס ליחסים בין ארה"ב לישראל: "יש קולות בעולם נגד ישראל, ויש גם קולות המערערים על זכות קיומה. ישראל נתונה למתקפות טרור, ואנחנו עומדים איתן לצד ישראל". הוא הוסיף כי מחויבותה של ארה"ב לישראל אינה ניתנת לשבירה, וכי הפרת המחויבות הזו תהיה "כישלון מוסרי".

 

זו הפעם הראשונה שנערך טקס כזה בשגרירות ישראל בארה"ב. לפני הטקס מסר הבית הלבן בהודעה רשמית כי "הנשיא רצה לקחת חלק באירוע, כיוון שאמונתו החזקה היא שאנו מחויבים לעד לא לשכוח את לקחי השואה ולהתייצב תמיד נגד אנטישמיות, חוסר סובלנות, וביטויי שנאה בכל צורה. הנשיא מצפה ליטול חלק באירוע שמכבד את האנשים החיים על פי ערכים אלו".

 

האירוע המרכזי לציון יום השואה הבינלאומי במטה האו"ם בניו יורק התקיים במעמד מזכ"ל האו"ם באן קי מון, שגרירת ארה"ב באו"ם סמנתה פאוור ועשרות ניצולי שואה. שגריר ישראל באו"ם דני דנון בחר להזמין את מרתה וייס לייצג את ישראל בטקס במקומו, אך לפני שקרא לה אמר: "אסור לנו לטמון את ראשנו בחול לאור גילויי הקיצוניות והאנטישמיות המופעים בצורה של שנאת ישראל שהיא האנטישמיות המודרנית. ניצולי השואה צריכים לעמוד היום בקדמת הבמה".

 

מרתה וייס (81), שעלתה לישראל מאוסטרליה לפני 18 שנים ומתגוררת בירושלים, התייחסה בנאומה לסיפורה האישי כניצולת שואה, לחשיבות המשך שמירת זיכרון השואה כחלק מהזיכרון הקולקטיבי של האנושות ולאנטישמיות הגואה באירופה. 

 

מזכ"ל האו"ם אמר בטקס: "מהחושך של השואה ואכזריותה של מלחמת העולם השנייה קמו האומות המאוחדות כדי לחזק את כבוד האדם ואת זכותו של כל אדם לחיות בשוויון וללא אפליה. השואה הייתה פשע אדיר. הראיות אינן שנויות במחלוקת. אלה שמכחישים את השואה מנציחים את הכזבים ועושים ללעג את הכאב. כיום, עם עליית האנטישמיות, אנטי-מוסלמיות וצורות נוספות של אפליה – אנחנו צריכים לעשות יותר כדי להגן על זכויות אלה של אנשים בכל מקום".

 

שגרירת ארה"ב באו"ם, סמנתה פאוור, אמרה: "בזיכרון השואה עלינו לעשות יותר מאשר רק לזכור את הזוועות שרבים ניסו לעצור. עלינו לראות מה קורה בעולם כעת. יש סבל ברמה בלתי נתפסת שמתרחש ברחבי העולם, ויש לנו הזדמנות לעזור ועלינו לעשות זאת עכשיו. אנחנו עומדים נגד אנטישמיות כשהיא מתפרצת ברחבי העולם".


פורסם לראשונה 28/01/2016 01:56

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אובמה. "האנטישמיות עולה, יהודים עוזבים את אירופה"
צילום: רויטרס
מומלצים