שתף קטע נבחר

תשטיפים מאתר עבודות הרכבת לי-ם זיהמו שמורת טבע

כ-200 טון תשטיפים זרמו מאתר עבודות הקמת מנהרת הרכבת לשמורת נחל כפירה. ברשות הטבע והגנים אמרו: "החומר המדובר שטף את הנחל בצבע צהוב אפרורי, כשהוא פוגע בערכי טבע מוגנים". ברכבת ישראל ובחברת שפיר אמרו כי הם פועלים לשיקום הנחל

זיהום חמור נגרם במהלך העבודה לסלילת מסילת הרכבת לירושלים: במהלך עבודות ניקיון ושטיפה במהלך עבודות הקמת מנהרת הרכבת מירושלים לתל אביב אירעה תקלה טכנית. התוצאה הקשה: כ-200 טון תשטיפים של חברת "שפיר"שנשפכו מאתר העבודות של החברה זיהמו את נחל יתלה שבשמורת נחל כפירה הסמוכה. כך נודע ל-ynet. ברשות הטבע והגנים אמרו כי מדובר באירוע שלא היה צריך לקרות. 

 

האירוע החמור התרחש אמנם בתחילת חודש נובמבר 2015, אך לא דווח על המקרה עד עתה. האירוע קרה בנקודת המוצא של נחל יתלה, שהוא חלק משמורת הטבע המוכרזת כפירה, אחת השמורות היפות באזור הרי יהודה. בזמן העבודות תאי הביוב והבורות המוסדרים נסתמו, והתשטיפים זרמו משטח רצועת העבודה לתוך ערוץ הנחל.

הדליפה (צילום: רשות הטבע והגנים) (צילום: רשות הטבע והגנים)
הדליפה(צילום: רשות הטבע והגנים)

 

ברשות שמורות הטבע והגנים מציינים כי פקח תשתיות של הרשות היה באזור והבחין באסון הסביבתי. ברכבת ישראל ציינו כי טרם הגעת הפקח, גילו נציגי הרכבת את הבעיה ודרשו מאנשי המקצוע של חברת "שפיר" לטפל באירוע, אך יממה חלפה והתקלה לא טופלה. רק למחרת כשהגיע פקח רשות הטבע והגנים הוא דרש מהקבלן לחדול מעבודתו. כך, עד להגעת הפקח, כ-200 טון תשטיפים כבר זרמו בערוץ הנחל לאורך כקילומטר. "החומר המדובר שטף את הנחל בצבע צהוב אפרורי, כשהוא פוגע בערכי טבע מוגנים", הסביר מנהל מרחב הרי יהודה של רשות הטבע והגנים, אורי קייזר. החומר פגע בעצי אלון ואלה, חצבים ורקפות. "כל החי והצומח בקרקעית הערוץ נפגעו".

 

"האירוע הזה הוא אירוע שלא היה צריך לקרות", הוסיף קייזר. יחד עם זאת ציין כי במהלך ארבע השנים שבהן נעשו עבודות בשטח - החברה והקבלן המבצע פעלו בתיאום עם הרשות. "מדובר בערוץ ששמרנו עליו מכל משמר", הוא הסביר.

הזיהום (צילום: רשות הטבע והגנים) (צילום: רשות הטבע והגנים)
הזיהום(צילום: רשות הטבע והגנים)

השיקום (צילום: רשות הטבע והגנים) (צילום: רשות הטבע והגנים)
השיקום(צילום: רשות הטבע והגנים)
 

 

עבודות השיקום בערוץ נמשכות כשלושה חודשים מאז התגלה המפגע, כאשר נציגי חברת "שפיר" והקבלן המבצע פועלים על פי הנחיות רשות הטבע והגנים לשיקום השטח בצורה ידנית. מדובר בהליך שיקום וניקיון מדוקדק, בשיטות שלא נהוגות בדרך כלל על מנת שלא לפגוע בשמורה. 380 שקי ענק של חומר מזהם הוצאו באמצעות אומגה.

 

ברשות הטבע והגנים פתחו בחקירה נגד המעורבים באירוע בחשד לפגיעה בשמורת טבע ופגיעה בערכי טבע מוגנים. "עם כל הכאב על המקרה חשוב לציין כי נמנעה פגיעה גדולה יותר בזכות הפקח שלנו במקום. הוא הבחין במפגע בזמן, לפני שנזק גדול יותר היה מתרחש. מדובר באירוע שעם קצת יותר תשומת לב לא היה צריך לקרות", אמר קייזר.

 

מרכבת ישראל נמסר בתגובה: "הזרמת מי השטיפה לעבר נחל יתלה, התגלתה בסיור של נציגי רכבת ישראל שהנחו מיידית את אנשי המקצוע של חברת שפיר לבצע פעולות שאיבה והנדסה, על מנת להפסיק את ההזרמה ולטפל באירוע

 באמצעות בורות שאיבה ייעודיים. למחרת היום עלה כי הקבלן טרם טיפל בתקלה ולא נשאבו המים. נציג רשות הטבע והגנים שהגיע למקום דרש מהקבלן לחדול מעבודתו ולשאוב את המים שהוזרמו. במקביל, החליטה רשות הטבע להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותה נגד הקבלן 'שפיר' ולמצות איתו את הדין. בתקופה האחרונה פעלו יחדיו רכבת ישראל ורשות הטבע והגנים להשבת ערוץ הנחל לקדמותו ולתיקון הנזק שגרמה חברת שפיר, כאשר העבודות המשותפות הסתיימו אתמול בהצלחה".

 

מחברת "שפיר" נמסר בתגובה: "כחלק מבדיקות שוטפות שמקיימת חברת שפיר אותרה זליגת מים לנחל. מיד עם איתור הליקוי שפיר החלה בטיפול עד לתיקונו המלא ונשאה בכל ההוצאות הכרוכות בכל. כל התהליך נעשה בליווי רציף של רשות הטבע והגנים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רשות הטבע והגנים
עבודות שיקום נחל יתלה
צילום: רשות הטבע והגנים
מומלצים