שתף קטע נבחר

סקר פלסטיני: ירידה חדה בתמיכה באינתיפאדה

פחות ממחצית הפלסטינים תומכים באינתיפאדה שלישית, לעומת 63% שתמכו בה בחודש שעבר. מדוע צפויה ברמאללה אנחת רווחה, אך דאגה וחשש ברצועת עזה נוכח התוצאות?

סקר שנערך בשבוע שעבר בגדה המערבית וברצועת עזה מעיד על ירידה חדה מאוד בתמיכה באינתיפאדה בקרב הפלסטינים בהשוואה לתחילת ההסלמה הנוכחית. על פי הסקר, רק 42% מהפלסטינים תומכים באינתיפאדה שלישית לעומת 63% שתמכו בה בחודש נובמבר. עם זאת, הצגת השאלה למשתתפי הסקר מכוונת לכך שאינתיפאדה שכזאת עדיין לא פרצה. ייתכן שהכוונה היא לאינתיפאדה חמושה בדומה לאינתיפאדה השנייה.

 

את הסקר ערך המכון הפלסטיני "אווראד", מכון מחקר נחשב הזוכה לאמינות וליוקרה ופרסומיו נלקחים ברצינות. נתון שעלה ממנו הוא ש-79% מהפלסטינים מתנגדים לפירוק הרשות הפלסטינית ולהשבת השליטה על שטחיה לידי ישראל, לעומת 14% אחוזים בלבד התומכים בכך. מדובר באיום קבוע שהושמע בשבועות האחרונים שוב ושוב על ידי בכירים שונים ברשות הפלסטינית ובהם סאיב עריקאת.

מהומות בבית לחם. התכוונו לאינתיפאדה חמושה? (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מהומות בבית לחם. התכוונו לאינתיפאדה חמושה?(צילום: רויטרס)
על פי הסקר, אילו היו מתקיימות בחירות היום בגדה וברצועה, פתח היה מנצח את חמאס. בבחירות כאלה לנשיאות היה זוכה אבו מאזן ב-36% מהקולות לעומת 22% לאיסמאעיל הנייה. אולם איש מהם אינו יכול לנוח על זרי הדפנה משום ש-41% מהפלסטינים הודיעו כי לא החליטו עדיין למי להצביע או לחלופין לא יצביעו כלל.

 

גם בבחירות לפרלמנט, אם היו מתקיימות היום, היה פתח מנצח את חמאס. על פי הסקר, 39% היו מצביעים לפתח לעומת 17% בלבד לחמאס. גם כאן מספר המתלבטים שלא החליטו או אלה שהודיעו כי לא יצביעו הוא גבוה ועומד על 34%.


מחבלים שביצעו פיגוע בשער שכם. האהדה יורדת  ()
מחבלים שביצעו פיגוע בשער שכם. האהדה יורדת
 

 

נתון שצריך להדאיג את חמאס בעזה הוא ש-92% מתושבי הרצועה תומכים בקיום בחירות, דבר המצביע על חוסר שביעות רצון מצדם. עוד נתון שמחזק את הסברה הזאת היא ש-56% מתושבי הרצועה מסכימים עם טענתו של אבו מאזן שלפיה חמאס אינו מעוניין בהקמת ממשלת אחדות לאומית ובקיום בחירות.

 

בסקר הבהירו 58% מהפלסטינים כי הם אינם חוששים ממצב שבו אבו מאזן יתפטר מתפקידו. שני שלישים מהם סבורים כי אם יעשה כן, האופציה המועדפת היא קיום בחירות למציאת מחליף. רוב מוצק סבור גם כי צריך לחדש את משרת סגן הנשיא שאינה מאוישת היום. על פי החוקה הפלסטינית, סגן הנשיא מחליף את הנשיא אם זה התפטר, מת, או נמצא במצב המונע ממנו למלא את תפקידו.

 

ככלל, מרבית הנשאלים סבורים שהחברה הפלסטינית אינה פונה לכיוון הנכון. שני שלישים מתושבי הגדה העידו כי הם מרגישים שהמצב הביטחוני באזור מגוריהם הידרדר.

 

סקר זה אמור להתקבל באנחת רווחה במוקטעה ברמאללה, אחרי שסקר אחר של סוקר אחר – חליל שקאקי – שהתפרסם בחודש דצמבר, העלה נתונים מדאיגים על כך ששני שלישים מהפלסטינים תומכים במאבק מזוין מול ישראל, וכן על ירידה חדה בתמיכה באבו מאזן. הסקר הקודם של שקאקי זעזע את המערכת השלטונית ברמאללה ואחריו יצא אבו מאזן בשורה של הצהרות ששידרו תקווה ופנייה לדור הצעיר. בכך החליף את הייאוש שביטא בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, שלפי חלק מההערכות היה אחד הזרזים שהובילו להתפרצותה של ההסלמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר מד"א ירושלים, מערכת מצלמות מבט 2000
מחבל בשער שכם
צילום: דובר מד"א ירושלים, מערכת מצלמות מבט 2000
מומלצים