שתף קטע נבחר

אל תקראו להם שנוררים: מימון המונים - הגרסה היהודית

מיזם מיחזור בקבוקים שנשארו מהקידוש, "מלאכי יום הולדת" לילדים בישראל - ותלמידים מלוס-אנג'לס שרוצים ליצור אנימציה לתנ"ך: הכירו את jewcer, אתר מימון ההמונים היהודי, שמקבל כל מיזם - בתנאי שיש לו קשר ליהדות או לישראל

עזבו אתכם מהדור הישן של השנוֹר. לפלטפורמת מימון ההמונים קמה גרסה יהודית כשרה למהדרין. יש לכם רעיון מוצלח? אתם חושבים שהיוזמה שלכם תשנה את העולם, וחסרים לכם רק כמה שקלים? בשנים האחרונות הפכו אתרי מימון המונים לפתרון לכל השאלות האלו. מעלים קמפיין, מצלמים סרט נחמד, זורקים כמה מילים על הפרויקט – והדולרים מתחילים לזרום מרחבי העולם.

 

<<הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. תעשו לנו לייק  >>  

 

אבל במציאות, התרחיש הזה נשאר פעמים רבות בפנטזיה בלבד. כמות הפרויקטים שעולה לאתרים הללו מדי יום; התחרות על כל דולר, ובעיקר הצורך לשווק את הפרויקט - משאירה רבים עם רעיון מוצלח, אבל בלי כסף לממן אותו.

 

קראו עוד בערוץ היהדות :

 

ומה קורה אם הרעיון הוא נישתי, או בעל מטרה שעשויה לעניין רק אנשים מסוימים? במקרה כזה דרגת הקושי עולה. איזה סיכוי יש לילד בן 11 לגייס כסף לטובת מיזם מיחזור בקבוקים שנשארו אחרי הקידוש בבית הכנסת? כיצד תשיג משפחתו של עולה חדש, חייל בודד שנהרג במהלך פעילות מבצעית, תרומות עבור כתיבת ספר תורה על שמו? ואם אתם רוצים להוציא דיסק או ספר בעל מוטיבים יהודיים?  

 

 

כל הפרויקטים הללו הם חסרי סיכוי באתרי מימון המונים גדולים. עבור היהודים – רחמנים בני רחמנים - שמצוות הצדקה היא חלק מהגנום הלאומי שלהם, קם אתר jewcer: מימון המונים לפרויקטים יהודים-ישראלים, שהצליח לגייס בשנים הספורות שבהן הוא פועל יותר מ-2 מיליון דולר עבור כ-300 פרויקטים.

 

כל רעיון "יהודי", אבל רק רעיון "יהודי"

הקריטריון להעלאת פרויקט באתר הוא פשוט: לחזק את הקהילה הישראלית בארץ או בעולם, או הקהילה היהודית בכל העולם בצורה חיובית. גם פעילות ברוח יהודית, מכל הגוונים של דת, מתקבלת בברכה.  

 

 

אמיר גבעון, ישראלי שמתגורר בארה"ב וממייסדי האתר, מסביר שהוא הוקם כארגון למטרות ללא רווח, במטרה לסייע לפרויקטים שללא תמיכה כספית - אין להם סיכוי להתרומם.

 

לדבריו, "אנשים חושבים שזה קל לגייס כסף במימון המונים, אבל זה בעצם מאוד קשה. במיזמים של עשייה קהילתית הסיכויים עוד יותר נמוכים. הפתרון שלנו הוא לא רק העלאת הקמפיין, כמו באתרי מימון המונים אחרים, אלא בניית אסטרטגיה שיווקית מלאה עבור הפרויקטים: מיפוי של קהלי יעד, הסברה נכונה, סרטון אטרקטיבי, בניית הסיפור סביב הקמפיין - וכמובן הגדרת יעד ריאלי של סכום הכסף שניתן לגייס. יש לאנשים הרבה חלומות, וזה מצוין, אבל צריך להיות ריאליים".

 

מה סיכויי ההצלחה של פרויקטים שעולים אצלכם?

 

"אנחנו עומדים היום על 70%, כלומר יותר משני-שליש מהפרויקטים שעולים אצלנו מצליחים לעמוד ביעד שהוצב. חשוב לציין, כי גם מי שלא מגיע ליעד מקבל את הכסף שגויס, כך שגם אם רצית 100 אלף דולר והשגת רק חצי, יש לך בכל זאת 50 אלף דולר לצאת איתם לדרך, למימוש הרעיון".

 

"מימון המונים זה לא קיבוץ נדבות"

התחומים הפופולאריים ביותר באתר הם דווקא בקידום היצירה היהודית: מוזיקה ואמנות, אבל גבעון מוסיף כי גם "עזרה בבנייה של קהילה יהודית, סיוע לישראל במצבי חירום, חינוך יהודי ויש גם מיזמים עסקיים לגיטימיים למטרות רווח.

 

"יש גם כאלה שנשארים בחוץ. אם מגיע אלי למשל במאי יהודי שרוצה לעשות סרט שאין לו שום קשר ליהדות או לישראל, אין לו סיכוי לגייס כסף באתר, ולכן אנחנו בכלל לא מעלים אותו. אנחנו גם לא מאפשרים פרויקטים שיש בהם פוטנציאל פוגעני, כמו למשל גיוס כספים עבור קניית נשק למתנחלים. אין בעיה עם גיוס כספים למטרות שונות בכל חלקי ישראל, אבל לא נתמוך בפרויקט שיש לו סיכוי למימון משהו תוקפני".

 

נראה שיש הרבה מאוד מטרות והרבה מאוד מבקשי תרומות. אנשים לא עייפים מתרומות?

 

"מימון המונים זה לא קיבוץ נדבות. זה לתת לתורם הזדמנות להיות חלק ממשהו שהוא מאמין או תומך בו. זה הכוח שמניע. אני רוצה שאנשים יסתובבו בעולם ויגידו שבזכותם הסרט הזה קיים, או הספר הזה נכתב. אנשים אוהבים להיות חלק ממשי ממשהו, חלק מהשינוי. אנחנו מעודדים את לומר: 'אנחנו עושים משהו מדהים. אתה רוצה להיות חלק מזה'?"

 

מה הצעד הבא?

 

"אנחנו בונים צוות מקצועי ומיומן בישראל שמטרתו לעבוד אישית עם ארגונים למטרות-לא-רווח (NGO) - ולעזור להם לגייס תרומות עבור הפעולות שלהם לחיזוק הקהילה. העזרה תהיה אסטרטגית בבנייה של קמפיין, וכן ביצירת חומרי הסברה נכונים כגון סרטים ותמונות שייספרו את הסיפור הנכון מעבר לים. בנוסף, 'ג׳וסר' בארה״ב יפיץ את הקמפיינים לקהילת התומכים הקיימת ולאנשים חדשים, תוך עבודה עם חברות יחסי ציבור בארה״ב שמתמחות בתכנים לקהילה היהודית".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
יש גם "מלאכי יום הולדת" למען ילדים עניים בישראל
צילום: shutterstock
מומלצים