שתף קטע נבחר

כל אחד יכול להיות אנג'ל במימון המון

השיטה לגיוס כספים Crowdfunding מעולם המיקרו כלכלה תופסת תאוצה בשנים האחרונות והפכה לתעשייה עם מחזור של 32.4 מיליארד דולר בשנת 2015. אבל הכסף הוא רק חלק קטן מהסיפור. השיטה הזו משנה את העולם, ומכתיבה חוקים חדשים במגרשים עסקיים רבים כמו אמנות, תרבות, נדל"ן, מדע ויוזמות חברתיות. אל כל אלה מצטרף עולם ההיי-טק עם החקיקה החדשה שמאפשרת לגייס מימון המון בתמורה למניות ללא צורך בתשקיף. עם מימון המון, כל אחד יכול להיות אנג'ל

השיטה לגיוס מימון המון מוכרת עוד מהמאה ה-18 כשסופרים פנו אל הקהילה לגיוס מימון עבור יצירה חדשה ומכרו להם "מנויים". התפתחות האינטרנט הביאה הזדמנות חדשה לשיטה הישנה ו-Artist Share היו הראשונים לפתח את הפורמט האינטרנטי של השיטה. הם אפילו כתבו פטנט על השיטה בה ההמון יכול להשתתף במימון אלבום מוסיקלי של יוצר מושא הערצתם.

 

בשנת 2008 קמה אינדיגוגו, והציעה לכולם לגייס מימון לכל רעיון, ואחריה הגיחה קיקסטארטר שהפכה להיות הפלטפורמה המובילה והמוכרת בעולם מימון המון.

 

השיטה תפסה תאוצה ובשנים האחרונות אנו נחשפים למגוון רחב של רעיונות, מיזמים ויוזמות שמצליחים להפוך לפרויקטים מצליחים ועסקים מניבים בזכות השיטה. אנחנו נוכחים להתפשטות של השיטה לתחומים חדשים והיא מעניקה מענה לצורך הקיים בכל תחומי העסקים והיצירה - מימון. מימון שאינו תלוי בקומץ אנשים ומקבלי החלטות אלא מימון המבוסס על קהילה שמאפשרת ליזם לגייס כסף גדול במנות קטנות.

להיות חלק מקבוצת משקיעים ולהצליח (צילום: istock) (צילום: istock)
להיות חלק מקבוצת משקיעים ולהצליח(צילום: istock)
 

ההצלחה של השיטה הובילה לחיפוש אחר פתרונות מימון שיעניקו מענה רחב יותר ליזמים מעולמות העסקים והיי-טק, אך גם למקדמים אשר רוצים לראות תשואה לכספם במנגנון אקוויטי. כל היצירתיות הקיימת בשיטה, נתקלה בארץ ובעולם בהגבלות המוגדרות בחוק וניהול מול מנגנוני ניירות הערך. נדרש חוק חדש. חוק שמאפשר לגייס מימון ישירות מההמון ולתת לו בתמורה את ההזדמנות ליהנות מפירות ההצלחה לטווח ארוך.

 

החוק האמריקאי Jumpstart Our Business Startups Act או בשמו המקוצר JOBS ACT נחקק בשנת 2012 ומטרתו העיקרית היא הגדלת התקציבים של עסקים קטנים בכלל, הגדלת התקציבים לעסקים המייצרים מקומות עבודה.

 

מימון המון הוא רק חלק ממרכיבי החוק ואחד האמצעים להגדלת התקציבים. בארץ עבר חוק דומה לאחרונה ויידרשו לו חודשי עבודה ורגולציה להתאימו לפעילות שתאפשר שקיפות אל מול המשקיעים ויציבות של הגורמים המגייסים, כל זאת ללא תשקיף.

 

להיות שותף ב-waze הבא

כל אחד מאיתנו יוכל בקרוב להשקיע סכום כסף במול מימון המון בתמורה למניות בחברות עם פוטנציאל צמיחה וריווחיות גבוהים. להתנהג כמו אנג'ל. להיות חלק מקבוצת המשקיעים שמאפשרים לרעיון מקורי וחדש להצליח. בינתיים, עד שהחוק ייכנס לתוקף, יש מודל זמין ופשוט והוא: "השתתפות ברווחים". המודל הזה זמין כיום רק בפלטפורמה של jumpstarter ורק בחלק מהפרויקטים, כיוון שזו בחירתו של יוצר הקמפיין אם להעמיד את האפשרות הזו לקהילה שלו, או לא.

 

השתתפות ברווחים יוצרת עבור המקדמים של הפרויקט הזדמנות למעורבות גבוהה בעתידו של הפרויקט התפתחותו וריווחיותו, כל זאת מבלי לדלל את אחזקותיו וזכויותיו של היוצר. המודל הזה עובד על בסיס אמון ושקיפות המחייבת את שני הצדדים. סכומי הקידום במודל זה הם על פי רוב, הגבוהים ביותר בקמפיין, ולצד ההשתתפות הרווחים מעניק היוצר עותקים מהיצירה ומוצרים נוספים מסביבת העשייה שלו, כך שערך התמורה לכספו של המקדם גבוהה כבר בתום תקופת הגיוס ומימוש המתנות.

 

אם יש לכם רעיון למיזם חדש, עסקי או חברתי, טכנולוגי או אמנותי אתם יכולים ליצור לכם קהילה של מקדמים משמעותיים במודל "השתתפות ברווחים", לגייס את תקציב היעד לפרויקט שלכם מבלי לדלל את זכויותיכם העתידיות במיזם. בחירה חכמה לטווח ארוך.

 

אליה אלון הכהן , מנכ"לית jumpstarter פלטפורמה למימון המון ומחברת המדריך "7 מיתוסים והאמת על מימון המון ואיך עושים את זה נכון "

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים