שתף קטע נבחר

לא מחכים לטלפון: העולים שפתחו סטארט אפ

שוק העבודה הישראלי לא תמיד מסביר פנים לעולם החדשים, גם לא עבור אלו בעלי ההשכלה והניסיון. ברבים מהמקרים עדיף לעולים לוותר מראש על השתלבות בשוק - ולנסות וליצור מקומות עבודה משל עצמם. כשהסטארט אפ ניישן פוגשת את הגנום היהודי

עבור אדם שעזב את ארץ מולדתו, ארז את כל חפציו, נפרד מהמשפחה והחברים ויצא להרפתקה במזרח התיכון, נראה שהמשימה למצוא עבודה בישראל לא עשויה להיות הדבר הכי קשה בתהליך העלייה. אבל גם עולים חדשים בעלי השכלה וניסיון נתקלים לעיתים בקשיים בשוק העבודה הישראלי, ועבור חלקם הפתרון הוא לא לנסות להשתלב בו - אלא ליצור מקומות עבודה חדשים, ולהקים סטארט אפ משל עצמם. אם תרצו - גרסת הסטארט אפ ניישן פוגשת את הגנום היהודי.

 

כתבות נוספות בערוץ הכלכלה

 

והם לא לבד במרוץ הזה. עמותת גבהים, עמותת בת של קרן רש"י, מפעילה בשנים האחרונות חממת סטארט אפים לעולים חדשים תחת השם TheHive. החממה כוללת בכל מחזור 10 סטארט אפים אשר מורכבים בדרך כלל מצוות של לפחות שניים - עולה חדש ויזם ישראלי. במהלך התוכנית TheNest by Gvahim פוגשים היזמים אנשי מקצוע, מנטורים ומומחים מתחום ההיי טק אשר מסייעים להם לבנות את הרעיון, לבנות אותו נכון, לגייס השקעות וכמובן לשווק אותו לשוק.

דני ג'נוגלי, Dogiz (מקור: יח"צ) (מקור: יח
דני ג'נוגלי, Dogiz(מקור: יח"צ)

לדברי פטריסיה להי אנגל, מנהלת החממה בתל אביב (לפרויקט יש שלוחה נוספת גם באשדוד), "לכל אוכלוסייה של מהגרים בכל מדינה יש נטייה להיות יותר יזמית מהאוכלוסייה המקומית. הרבה יותר קשה להם בשוק העבודה הרגיל, ויש להם גם נטייה לקחת סיכון יותר בקלות. החוויה של לעבור מדינה היא כמו להקים סטארט אפ. לפעמים הם עושים את זה מחוסר ברירה ולפעמים מבחירה".

 

איך אתם בוחרים את הפרויקטים שייכנסו לחממה?

"במיון אנחנו מתמקדים ביזמים ולא במיזמים. אנחנו בוחנים את רצינות המיזם, והאם נשאלו השאלות הנכונות בדרך לגיבוש הרעיון הבסיסי. בדרך כלל הרעיון משתנה בדרך, ולכן יותר חשובה המחויבות של היזם מאשר באמת מחשבה פורצת דרך".

 

"החיבור בתוך הסטארט אפ בין עולה לישראלי הוא חשוב מאוד. לעולה יש נטוורק בחו"ל, שזה מאוד חשוב, ונהלי עבודה וראייה לטווח ארוך. לישראלים יש מהירות תגובה, גמישות והכרות בשוק המקומי - וזה שילוב מנצח. בדרך כלל בכל מחזור יש 70 מועמדים ואנחנו מקבלים 10 לתוך התוכנית".

 

מה מקבלים היזמים בתוכנית?

"אנחנו מספקים חלל עבודה ומשרד, סדנאות מתמחות, חיבור לחברות רלוונטיות, סיוע בפיתוח המוצר, שבוע התנסות בגוגל ומנטור ראשי שמלווה את הפרויקט. בחלק השני מתמקדים באסטרטגיית גיוס - מכינים אותם לפגישות עם משקיעים, איך להציג את המיזם בצורה משכנעת, היבטים משפטיים של השקעות, כלים למו"מ, וגם איך מביאים את המוצר לשוק. בסוף התוכנית יש אירוע חגיגי עם משקיעים כדי ליצור הזדמנויות לחשוף את המיזמים".

 

גבריאל מנשה, Bablic (מקור: יח"צ) (מקור: יח
גבריאל מנשה, Bablic(מקור: יח"צ)

עד עתה הוקמו במסגרת התוכנית 73 סטארט אפים, אשר 30% מהם הצליחו להגיע לשלב המימון ורבים אחרים עדיין פעילים. במסגרת הפעילות בחממה נוצרו קרוב ל-150 מקומות עבודה חדשים.

 

אפליקציה לבעלי כלבים ותרגום אתרים

חיבור מוצלח של מספר עולים ממדינות שונות התרחש בסטארט אפ Dogiz שהוקם בחממה. לצד ישראלי אחד, הצטרפו עולים מאנגליה, קזחסטאן, אוקראינה ורוסיה, להקמת אפליקציה שמקשרת בין בעלי כלבים לבין נותני שירותים בתחום, ובעיקר "מטיילי כלבים". האפליקציה תושק בקרוב לאחר שכבר זכו להשקעה של 100 אלף דולר מקבוצת יפנית והם בדרך לכניסה לשוק הבריטי.

רוני טולדנו, Bilbeo (מקור: יח"צ) (מקור: יח
רוני טולדנו, Bilbeo(מקור: יח"צ)

חיבור אחר בין עולה מאיטליה ליזם ישראלי הוליד את המיזם Bablic, יישום שמציע בתוך דקות תרגום מקצועי של כל אתר למגוון שפות. הפעולה הינה אוטומטית ומאפשרת גם לבעלי עסקים קטנים לפנות לשווקים בחו"ל באמצעות האתר המתורגם. המיזם כבר גייס כסף בהשקעה בסבב ראשוני והם עובדים כעת על גיוס נוסף.

 

דוגמא אחרת היא של רוני ודוד טולדנו, בוגרי האקסלרטור באשדוד, אשר ייסדו אתBilbeo, אפליקציית SaaS לניהול ביצועים אשר מסייעת למנהלים לבקר ולשפר את הפעילות העסקית. הם פועלים בעיקר בשוק סוכנויות הרכב בצרפת, אך גם בשווקי חוץ נוספים.

 

רוני עלה לישראל בשנת 2004. הוא החל את הקריירה העסקית שלו בגיל 19,כאשר מונה לאנליסט עסקי ומומחה למקורות מידע בחברת 'שטראוס מים' (תמי4). דוד הוא דודו של רוני, שעלה עמו לארץ מצרפת. ל-Bilbeo צוות מקצועי של שישה עובדים במשרדיהם ברחובות.

 

ומה השלב הבא? בימים אלה עובדים בעמותה על הקמת TheNest - חממה למיזמים שאינם טכנולוגים. המטרה היא להביא את עולם החממות לעולם הלא טכנולוגי - במילים אחרות, לסייע לעולים חדשים להקים עסקים בישראל. לדברי להי אנג'ל, "המטרה היא לעזור להם ליצור נטוורק ולהכיר אנשים שיפתחו להם דלתות. אחד הקשיים העיקריים הוא שהם לא מוצאים מישהו שיכול לכוון אותם והרבה גם לא יודעים איך להתחיל".

 

"זו תהיה תוכנית שמתאימה לפתיחת חנויות, הבאת מותגים מחו"ל וכדומה", היא מסבירה. "זו תהיה גם השלמת פערים תרבותית וגם עסקית. יש לנו כבר שיתוף פעולה עם חברת WIX שתעזור בכל מה שקשור לבניית אתרים ופעילות אונליין של היזמים. עד עכשיו בלי מאמצים שיווקיים קיבלנו 50 פניות לתוכנית החדשה ומתוכם נקבל 15. רבים מהעולים באים ממדינות שאין בהן אקו סיסטם כל כך מפותח כמו בישראל והמטרה שלנו היא להנגיש להם את זה ולתת להם כלים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים