שתף קטע נבחר

יעלון: לא משלים את עצמנו, חמאס חופר מנהרות התקפיות

שר הביטחון התייחס במהלך סיור על משחתת אמריקנית שעוגנת בנמל חיפה לסכנה מרצועת עזה: "נערכים לאפשרות שמתישהו תיפתח חזית מדרום". גורם ביטחוני: "הפלסטינים רואים הרבה פעילות מאסיבית שלנו. התחלנו לפעול באופן יותר רובוטי עם כוחות הנדסה בשטח"

 

 

שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אמר הבוקר (יום ב') כי חמאס חופר מנהרות התקפיות, "איננו משלים את עצמנו. אנחנו נערכים לאפשרות שמתישהו תיפתח חזית מדרום ונצטרך להתמודד עם זה. איננו שוקטים על השמרים ופועלים הן באמצעים ההגנתיים והן באמצעים ההתקפיים". הוא דיבר בסיור עם שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו על סיפון ה-USS Carney, משחתת אמריקנית שמשתתפת בתרגיל המשותף לצבאות ארה"ב וישראל (ג'ניפר קוברה 2016) ועוגנת כעת בחיפה.

 

השר נשאל לגבי החיפושים אחר מנהרות חמאס ואמר כי מאז מבצע צוק איתן "אנחנו נהנים משקט חסר תקדים, חמאס לא ירה כדור אחד. הוא מתעצם, לא חשבנו אחרת, מנסה להתחמש ברקטות אבל יש לו קושי לייבא כמו קודם והוא נאלץ לייצר, ומשום כך כל הניסויים של ירי לים. יש מחסור גם בחומרים ליצור רקטות והם מנסים לאלתר - וכמובן חופרים מנהרות הגנה וגם מנהרות התקפיות".

 

באותו נושא אמר היום גורם ביטחוני כי "כשנמצא מנהרה חוצת גדר, כולם ידעו, גם הפלסטינים. הפלסטינים רואים הרבה פעילות מאסיבית שלנו. התחלנו לפעול באופן יותר רובוטי עם כוחות הנדסה בשטח. רמת המוכנות של המנהרות שלהם לא דומה למה שהיה לפני צוק איתן. הם לא מצליחים להבריח והציר האיראני - שהיה המקור העיקרי להברחות - התייבש. מאז klos c, לא הייתה הברחה מאיראן".

יעלון ושפירו על המשחתת (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
יעלון ושפירו על המשחתת(צילום: אביהו שפירא)

 

יעלון אמר בסיור על המשחתת האמריקנית כי הציר ארה"ב-ישראל ניצב מול האי-יציבות האזורית ופועל מול מדינות נוספות שיצטרפו. השר והשגריר הדגישו את המחויבות של ארה"ב לביטחון ולהגנה על ישראל, וציינו את הדיונים על התקציב הרב-שנתי שאמורה ארה"ב להעביר לישראל. השגריר אף ציין כי הזמין את יעלון לספינה כדי להבהיר ולהפגין את הקשר האמיץ בין המדינות.

 

"ההשתפות של ה'קארני' בתרגיל היא דוגמה נוספת ליחסים המאוד עמוקים ומאוד חשובים בין ארצות הברית לישראל, בין הצי השישי לצה"ל. זה תרגיל שעוסק בהגנה על מדינת ישראל מפני טילים ורקטות. שיתוף הפעולה מאוד הדוק שנועד להבטיח את ביטחונה של מדינת ישראל אבל גם לשמור על היציבות במזרח התיכון שהוא כל כך משתנה, שכל יום יש בו הרוגים, עוד מלחמות בין איסלאם קיצוני ומשטרים, בין שיעים וסונים", אמר השר יעלון.

 

השר הוסיף כי "מבחינה זו היחסים בין ארה"ב לישראל הם דוגמה ליציבות באזור, כשלתוך המכלול הזה אנחנו מנסים להכניס ולשתף מדינות נוספות – יוון וקפריסין, נאט"ו וגם מדינות ערביות שמתמודדות עם אותן בעיות כמונו. אין ספק שהציר ארה"ב ישראל הוא ציר מרכזי בניסיון לייצב את המצב באזור. על כך הערכתי הרבה לצבא ארה"ב, לצי, לפנטגון ולממשל האמריקני בראשות הנשיא אובמה".

 (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

 (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

 (צילום: אביהו שפירא) (צילום: אביהו שפירא)
(צילום: אביהו שפירא)

 (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

יעלון התייחס לחופשיות של ישראל לפעול מחוץ לגבולותיה, בהתייחס לכאוס בסוריה. הוא אמר כי ישראל מעוניינת אך ורק להגן על עצמה. "איננו מתערבים בסכסוכים בלבנון, בסוריה, בתימן או במקומות אחרים אלא מגנים על האינטרסים שלנו. זה מוכר הן על ידי ארה"ב, הן על ידי רוסיה שפועלת כעת בסוריה, וחופש הפעולה שלנו להגן על האינטרסים שלנו - נשמר". 


 (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

 (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

 (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון) (צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)
(צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון)

השגריר שפירו הדגיש כי ישראל וארה"ב "פועלות ביחד לפיתוח אמצעים טכניים לגילוי וחיסול מנהרות, והקונגרס אף אישר תקציב מיוחד שהביא להתקדמות בפיתוח".

 

שפירו ציין בדבריו כי ספינות הצי השישי פוקדות את נמל חיפה באופן תדיר כחלק משיתוף הפעולה בין הצבאות והציים. "בכל פעם שהם בחיפה זו לא רק הזדמנות לצוותים לפעול ולהתאמן ביחד, למלחים זו גם הזדמנות להכיר את הציבור החיפאי החם. כרגע חיל האוויר והים לוקחים חלק בפעילות משותפת ומארגנים פעולות משותפות בעתיד הקרוב. זה כבוד גדול ומשהו שרציתי לעשות כבר זמן רב, להזמין את השר יעלון לכאן, אנחנו בעלי הברית הקרובים ביותר האחד של השני, תוך מחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל".

 

בתוך כך, במערכת הביטחון מאשימים את הדרג המשפטי באי-מימוש צעדים שבהם דן הקבינט בחודשים האחרונים נגד התרחבות גל הטרור. גורם ביטחוני בכיר אמר היום כי "יש התנגדות משפטית לגירוש והעתקת מקום מגורים של משפחות מחבלים. אני מניח שאם המצב יסלים, אז אולי ההתנגדות תשתנה".

 

דברים אלה באים גם על רקע המשך העיכובים בביצוע החלטות על הריסת בתי מחבלים. הקבינט החליט כמה פעמים בחודשים האחרונים להאיץ את ההליך, אך בפועל גם היום רק אחוז מזערי מבתי המחבלים נהרס, ומהרגע שמוגש צו הריסה למשפחה ועד להתקדמות במימושו בפועל חולפים שבועות עד חודשים.

 

הגורם ציין עוד כי למרות המשך הפיגועים כמעט על בסיס יומי, מערכת הביטחון משתפרת ביכולת להתריע בפני פיגועים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון
השר יעלון והשגריר שפירו על המשחתת
צילום: אריאל חרמוני/ משרד הביטחון
מומלצים