שתף קטע נבחר

לראשונה: אתר בנייה נסגר בעקבות מות פועל

לראשונה הוציא השבוע משרד הכלכלה צו סגירה לאתר בנייה באשדוד בעקבות מותו של פועל במקום, כך נודע במהלך דיון בנושא בכנסת. קרובי הנפגעים ממשיכים לדווח על אוזלת יד מצד המעסיקים: אין הקפדה על יישום חוקי המדינה וכללי הבטיחות; המשטרה לא נוקפת אצבע"

משרד הכלכלה הוציא השבוע לראשונה צו סגירה לאתר בנייה באשדוד בעקבות מותו של פועל סיני במקום. על כך הודיעה היום בכנסת ורדה אדואדרס, ראש מינהל הבטיחות במשרד, בכנס מחאה נגד אוזלת היד של הרשויות נוכח מכת תאונות העבודה בענף הבנייה שערכה קבוצת ח"כים ביוזמת דב חנין (הסיעה המשותפת). היא התגוננה בעיקר מפני טענות שמשרדה, הממונה על תחום העבודה, יושב מהצד בחיבוק ידיים.

 

כתבות נוספות בנושא בערוץ הכלכלה :

ללא קסדות ורתמות: צפו בהזנחת עובדי הבנייה

הצעת חוק: לוחות הנצחה לפועלים באתרי בנייה

 

לדבריה, מפקח העבודה שהוציא את הצו הודיע לקבלן הבעלים של האתר והאחראי על העבודות בו כי המקום יהיה סגור - כל עוד לא מוגשת לאישור המשרד תכנית בטיחות מלאה, ולאחר שיוכח כי הקבלן עומד בדרישות. זאת לאחר שהודתה כי רק לאחרונה הם החלו לעדכן את התקנות הדורשות תכנית בטיחות לכל אתר, כש"אנחנו מכירים מקרוב את התאונות הקשות ויודעים שמדובר באסונות אותם אנחנו מנסים למנוע".

 

ח"כ אילן גילאון (מרצ) הטיח בה כי בעשור האחרון הוגשו בסך הכול 10 כתבי אישום ואף לא אחד נגד בכיר כלשהו. אדוארדס הגיבה, "אנחנו משתפרים וחושבים על רעיונות נוספים אותם ניתן לבצע כרגע בכוחות המצומצמים שבידינו. החל מעתה נבצע אכיפה מוגברת של התקנות החדשות, אבל צריך לזכור שהאכיפה נמצאת גם באחריות של גורמים אחרים בממשלה שהמדינה צריכה להשקיע בהם".

 

לאחר 35 הרוגים בשנה האחרונה, 31 הרוגים בשנה הקודמת ואלפי פצועים - ח"כ חנין ביקש לתת פתחון פה לקולות הפגועים מהשטח, של קרובי ההרוגים והפצועים. הוא פתח את הכנס באומרו "אנחנו במצב של כמעט אפס כתבי אישום, מעט חקירות, ותמונה של הפקרות מוחלטת מצד הממשלה ומצד שר הכלכלה הממונה שהשקיע ימים רבים לקידום מתווה הגז, אבל לא מצא אפילו שעות מעטות להתחיל לטפל בבעיה הקריטית של האסונות בענף הבניין".

 

צפו בביקור חברי ועדת העבודה והרווחה של הכנסת באתר בנייה בשבוע שעבר:

 

קארין זעפרני, הציגה את תמונת גיסה, אסף ויטלי, הבעל המנוח של אחותה שהיה ראשון ההרוגים השנה. "הוא היה אב לשלושה, מנופאי במקצועו, עובד זהיר ואחראי, שנהרג בלילה כשנפל למאגר מים ריק מגובה 13 מטר שלא היה מגודר ומסומן. כל האתר שבו עבד לא היה מואר. שמענו מחבר לעבודה ששבועיים לפני כן פנה ביקש ממנהל העבודה שיתקין תאורה ולא התקין. אם זו לא רשלנות מהי רשלנות. גיסי לא היה איש שקוף".

 

"המשטרה לא נוקפת אצבע"

מהא עליאן, שכלה את אחיה מוחמד שנהרג בגיל 19, לפני חודשיים בתאונת עבודה "בגלל שבבניין לא הקפידו על יישום חוקי המדינה וכללי הבטיחות והמשטרה לא נקפה אצבע. זהו מקרה קלאסי שמוכיח את אוזלת ידה. התחלנו להרגיש שכולם שכחו את אחי, הוסיפו עוד 1 למספר התאונות והמשיכו הלאה. אני תובעת מהמשטרה לפעול מיד כדי לחקור איך ומדוע נהרג".

 

ואסם חטיב, מפעיל ציוד הנדסי כבד מהכפר דיר חנא: "בנובמבר שעבר במחסן של המעביד שלי, נפל עלי מכסה מבטון של תעלת ביוב ומעך אצבע בכף היד. הרופאים נאלצו לקטוע אותה. עבדו שם הרבה צעירים אבל הקבלן כבר לא היה צריך לחכות עד שמישהו אחר יעביר להם קורס בנושא הבטיחות. הוא היה צריך להקדים תרופה למכה".

 

יאזן אבו כף, מנופאי מירושלים, נחשד לפני שבוע שגרם לתאונה באתר בנייה בפתח תקווה. "אני כבר לא עבדתי שם באותו זמן אבל חבר התקשר אלי עם הסיפור הזה ושלח לי תמונה של תעודת הזהות על הצילום שלי שהמעביד השתמש בה. זו היתה תעודה מזויפת. הגשתי תלונה למשטרה אבל הם לא התערבו. ידוע לנו כי יש בארץ כ-300 מנופאים בלי רישיון שהשתמשו בתעודות זהות מזויפות של מנופאים מורשים.

 

"כשעבדתי אחר כך באתר בניה אחר ראיתי בעיית בטיחות והזהרתי את מנהל העבודה. הוא איים שיפטר אותי ויביא מישהו אחר במקומי אם אני לא רוצה לעבוד במקצוע שלי. אבל אם יבוא אליו אדם שאין לו רישיון למנוף, הוא ייתן לו לעלות על מנוף למרות שזה יכול להיגמר באסון . ליד האתר יש בית-ספר שמשחקים בו ילדים וגם מעברי חצייה שבהם עוברים ילדים. מתי נתעורר, רק אחרי כשמישהו ימות?".

 

ע'אנם אדיב, שבנו נהרג לפני כשנה אחרי שנפלה עליו זרוע של מנוף, סיפר כי התאונה אמנם נחקרה אבל לא במקום שהוא נהרג. החקירה היתה שטחית והיא סגרה את התיק בטענה של חוסר ראיות. אף אחד לא נתן את הדין. גם אחרי שלקחתי חוקר פרטי בעצמו כדי לבדוק את נסיבות התאונה, ומצאנו עד ראיה למשאית שהנהג שלא הפעיל את המנוף.

 

"אבל גם הוא לא הספיק למשטרה, אפילו כשצחק להם בפנים. "הם אמרו לי, אנחנו מבינים את הכאב שלך אבל מה הכאב הזה יכול לעזור לך? אני עוד מקווה שכל הגורמים האחראים יבואו על עונשם והצדק יצא לאור. אחרת, כולם מושחתים במדינה הזאת".

 

איציק מויאל, יו"ר הסתדרות עובדי ענף הבנייה והעץ: "השקענו מתקציבי ההסתדרות והתאחדות הקבלנים מיליוני שקלים בהכשרת 3,000 עובדים בשנה בנושאי הבטיחות ובעבודה בגבהים. הבעיה היא שהממשלה לא מקצה תקציבים לאכיפה. אבל בהסכם הקיבוצי החדש לענף הבנייה אנחנו מתכננים להעניש בקנסות לא רק על מעסיקים, אלא גם על עובדים שלא מכבדים את הנחיות הבטיחות".

 

ד"ר סוהיל דיאב, יו"ר האגף לקידום שוויון בהסתדרות שהיה אחד השותפים בארגון הכנס: "בשנה שעברה לא היינו מצליחים כמו הפעם לגייס משפחות שיביאו את הסיפורים שלהן לתקשורת אבל מאז יש מודעות גוברת בציבור לקטל בתאונות בענף הבניין. אנחנו מתכננים הקמת ועד ציבורי ממשפחות הנפגעים, שיספק תמיכה והדרכה למשפחות ויקיים פעילות ציבורית לשינוי במדיניות. אין תחליף למאבק, למען חיי אדם ודמות החברה שלנו ושל האנשים העובדים בה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז
צילום: עידו ארז
קארין זעפרני. "לא אנשים שקופים"
מומלצים