שתף קטע נבחר

מחר יבוטלו מכסים על מזון. החקלאים: "לזמן מוגבל"

שר האוצר החליט שהחקלאים אשמים ביוקר המחיה ויבטל מחר את המכסים על ירקות קפואים, דגים קפואים, שמן זית ובשר טרי. הביטול ל-3 חודשים ויכלול פיצוי לחקלאים. החקלאים ימכרו לרשתות תפו"א, כרוב וגזר ב-2-1.5 שקלים

שר האוצר משה כחלון יחתום מחר (ג') על צווים לביטול המכסים על ייבוא דגים קפואים ושמן זית. ייבוא דגים קפואים יכלול 3,500 טון אמנון קפוא ללא מכס ו-500 טון קרפיון ובורי ללא מכס. הפיצוי לחקלאים יגיע ל-37 מיליון שקל. ייבוא שמן זית יהיה בכמות של 2,000 טון לשלושה חודשים. גובה הפיצוי לחקלאים יגיע ל- 16 מיליון שקל.

 

דחייה בתכנית ביטול מכסות הייצור של כחלון

"יום הזעם" של החקלאים: יעלו לכנסת עם טרקטורים

 

כמו כן יבוטלו המכסים על ירקות קפואים, "דבר שייאפשר הפחתת מחירים בלמעלה מ-10%", כך לטענת האוצר. ייבוא ירקות קפואים יהיה עד 10,000 טון ל-3 חודשים. החקלאים יפוצו בעד 25 מיליון שקל.

 

איך באוצר יודעים שהמחירים לצרכן יירדו?

לטענת משרד האוצר, מחיר דגים קפואים יופחת ב-20-15 שקל לק"ג. לא נמסר מאלו מחירים, כי המחירים ליבואן ולצרכן משתנים בין מותגים, סוגים ורשתות. מחיר שמן זית יופחת עקב כך ב-8-6 שקלים, כך מסרו באוצר. גם במקרה זה לא נמסר מאיזה מחיר כי המחירים של שמני זית משתנים בין מותגים ובין רשתות.

 

בנוסף אין למשרד האוצר יכולת לצפות הורדת מחירים לצרכן על-ידי היבואנים בעקבות מהלך זה. נראה כי הייבואנים לא יחויבו להוריד מחירים לצרכן ובאוצר סומכים כי יגלגלו את הורדת המכסים לצרכנים, אך לא כופים זאת על הייבואנים.

 

בנוסף, לא תמיד מוצר הייבוא הוא המוצר הזול ביותר על גבי המדף. כבר היום יש ייבוא של ירקות קפואים ממדינות כמו בלגיה, אך דווקא הירקות הקפואים הזולים ביותר ברשתות – מקורם בארץ.

באוצר מבטיחים: שמן הזית יוזל (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
באוצר מבטיחים: שמן הזית יוזל(צילום: shutterstock)

 

הקלות לשופרסל בייבוא בשר טרי. החקלאים ישווקו ירקות ב-2-1.5 שקלים

עוד מסרו באוצר כי "תושלם מכסת ייבוא בשר טרי, בהיקפים משמעותיים". קרי, חברות ענק כמו שופרסל ותנובה יוכלו לייבא ארצה בשר טרי בכמויות גדולות יותר.

 

"זאת בהמשך לפתיחה של מכסה לייבוא גבינות קשות, בשר כבש וירקות טריים מסוגים שונים על מנת להבטיח שלא תחול עליית מחירים לקראת החג, כפי שהוחלט לאחרונה", כך נמסר. בנוסף, חקלאי ישראל התחייבו לשווק תפוחי אדמה, כרוב וגזר במחיר של בין 1.5-2 שקל לרשתות השיווק. המחיר לצרכן אמור להיות מעט גבוה יותר. אלה לא מחירים נדירים לירקות אלה והם נראו בעבר לקראת החגים.

 

החקלאים זוקפים לזכותם את העובדה שכל הצעדים האמורים יבוצעו בכמויות מוגבלות ולזמן מוגבל. "במידה ויהיו בעיות כלכליות בהמשך תתקיים ועדת מעקב תוכל להוסיף על הסכומים הללו", מסרו.

 

שר האוצר אמר הערב: "המהלך צפוי להוביל להוזלה של עשרות אחוזים כבר בפסח הקרוב. לא נקבל מצב שאזרחי מדינת ישראל ישלמו מחירים גבוהים יותר מארצות אחרות ונאורות כמונו. אני מצפה שרשתות השיווק יגלגלו את ההנחות לצרכנים".

 

מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: "הגנו על האינטרסים של חקלאי ישראל. הצרכנים ייהנו ממחירים מוזלים לחג, התעשייה תמשיך לקלוט את התוצרת החקלאית ומגדלי הדגים ושמן הזית לא ייפגעו. חקלאי ישראל יספקו את כל תצרוכת המזון לחג במחירים זולים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
מומלצים