שתף קטע נבחר

משרד הבריאות: 100 אלף זיהומים בשנה בבתי החולים

בדיון בוועדה לביקורת המדינה, מודה משרד הבריאות כי כ-5,000 אלפים מתים מהזיהומים בהם נדבקו בעת אשפוז בבתי החולים. עם זאת טוען המשרד כי חלה ירידה חדה בסוגי זיהומים רבים וכי הוקצו 50 מיליון שקלים למניעה. יו"ר הוועדה קארין אלהרר: לפחות אלף ישראלים מתים מדי שנה מזיהום שניתן היה למנוע

זיהומים קטלניים בבתי החולים: בדיון בוועדה לביקורת המדינה הודה משרד הבריאות כי מאה אלף איש נדבקים מדי שנה מזיהום בבתי החולים, וכי אלפי אנשים מתים מדי שנה מהזיהום. במשרד אמרו כי שיעור ההדבקה הולך ופוחת וכי הקצה 50 מיליון שקלים למניעת התופעה.

 

בדיון בנושא בוועדה לביקורת המדינה שהתקיים היום (ד') בכנסת, אמרה יו"ר הוועדה ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד) כי "ישנם יותר מדי סיפורים קורעי לב על אנשים בריאים לגמרי שנכנסו לניתוח פשוט ונפטרו מזיהומים.

 

מתוך 6,000-4,000 מקרי-מוות בשנה מזיהום – לפחות אלף ניתן היה למנוע. אין די בעבודה ובכוונות טובות – והמבחן הוא בתוצאה העגומה".

 

האשפוז בבתיה"ח מסוכן

5,000 ישראלים מתים בשנה מזיהומים בבתיה"ח

דו"ח: שיעור זיהומים אחרי ניתוחים גבוה בישראל

בדרך לאשפוז? מדריך השרדות בבית החולים

 

תוכנית לאומית למניעת זיהומים בבתי החולים (צילום: Shutterstock) (צילום: Shutterstock)
תוכנית לאומית למניעת זיהומים בבתי החולים(צילום: Shutterstock)

 

50 מיליון ש"ח לתוכנית למניעת זיהומים

כדי להתמודד עם הזיהומים, נמסר ממשרד הבריאות כי הוקצו 50 מיליון שקלים לתוכנית למניעת זיהומים על ידי קביעת 80 מדדים ותמריצים לבתי החולים העומדים בהם, תוספת כוח אדם, הגדלת המרחק בין המיטות, הגדלת מספר האחיות והרופאים, הטמעת רחיצת ידיים לאנשי הצוות והסברה לציבור המבקרים בבתי החולים.

 

לדברי ד"ר ורד עזרא, ראש מינהל הרפואה במשרד הבריאות, חלק מנתוני הזיהום נאספו והשאר יושלמו עד סוף חודש יוני. הנתונים ממוחשבים ומוודאים שמקור הזיהום זהה. "אנו עובדים על הורדת ימי האשפוז כאמצעי מניעה נוסף, אך יש לבנות במקביל את החלופה לטיפול בבית או בקהילה".

 

פרופ' יהודה כרמלי, מנהל המרכז הארצי למניעת זיהומים, סיפר כי מתבצע דיווח יומיומי על מצב הזיהומים בכל בית חולים: "להערכתנו מדי שנה ישנם 100-90 אלף מקרי זיהום בבתי החולים בארץ, ברובם יש ירידה חדה ודרמטית מאז החלנו בתכנית ומעקב".

 

פרופ' מיטשל שוואבר סיפר כי בתי חולים שאיתרו זיהום ביקשו את התערבות משרד הבריאות, שביצע פעולות מנע לאחריו לא נרשמו עוד מקרי הידבקויות. "עשרות אנשים ניצלו כתוצאה מפעילות המנע", טוען הפרופ' שוואבר.

 

לדברי פרופ' אברהם בורר, מנהל מניעת הזיהומים בבתי החולים של קופת חולים כללית, כבר שנתיים וחצי, מדי חודשיים, כל מנהלי בתי החולים שבאחריותו, מתכנסים בפורום להתמודד עם התופעה: "וביצענו מהפכה מבחינת תשתיות, מיחשוב והדרכות, פיתוחים ותחקיר על חיידקים, עמידות של הזיהום והחשיפה לאותו החולה". הוא קרא להכשיר מומחים בזיהומים ומניעתם.

 

מבקר המדינה התריע על הזיהומים

אין זו הפעם הראשונה בה ניתנת התראה חמורה על מצב הזיהומים בבתי החולים. בשנת 2013 פרסם מבקר המדינה דו"ח חמור שחשף את שיעור הזיהומים הגבוה בבתי החולים. על פי המבקר, כ-5,000 מקרי מוות מדי שנה נובעים מהזיהומים, מהםניתן למנוע בין רבע לשלושה רבעים של מקרי תמותה.

 

המבקר פירט את הסיבות לשיעור הגבוה של הזיהומים, ביניהן צפיפות גבוהה במחלקות, שמירה לא מספקת על היגיינה של הצוות המטפל, חולים הסובלים מזיהום שאינם שוהים בחדרי בידוד, ציוד רפואי שאינו עובר חיטוי תקין וחוסר מודעות למניעת זיהומים של המבקרים בבתי החולים.

 

מהדו"ח עולה גם כי בתי חולים מבצעים שימוש חוזר בציוד רפואי שאמור להיות חד פעמי. על פי הדו"ח בכל בתי החולים מתבצע מחזור של לפחות עשרה אביזרים רפואיים המוגדרים לשימוש חד פעמי בלבד על פי היצרן, ולדברי המבקר ייתכן שיש בהם מוקדים שעלולים לאכלס חיידקים, נגיפים ופטריות - המועברים לחולה הבא.

 

סיבה עיקרית נוספת שמונה המבקר לשיעור הזיהומים הגבוה היא המחסור בכח אדם. על פי הדו"ח חסרים במערכת הבריאות כ-40 רופאים שעיקר עיסוקם בתחום מניעת זיהומים וכי כיום אין בישראל מסלול להתמחות במניעת זיהומים, כך שההכשרה נעשית תוך כדי עבודה.

 

מחסור נוסף נרשם באחיות העוסקות בתחום. כיום מועסקת בתחום זה אחות אחת לכל 500 מיטות, במקום אחת ל-200 על פי חוזר משרד הבריאות. המבקר קובע גם כי נדרש רוקח שתפקידו לסייע בקביעת התרופות המתאימות לטיפול בחולים, אולם בבתי החולים אין כלל רוקחים קליניים. המבקר ציין עוד את השימוש הרב באנטיביוטיקה בקהילה, הגורר עמו התפתחות של חיידקים עמידים.

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלעד גרשגורן
100 אלף נדבקים בזיהומים בבתיה"ח
צילום: אלעד גרשגורן
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים