שתף קטע נבחר

במועל יד: רוצח ההמונים חזר לבית המשפט

אנדרס ברינג ברייויק תובע את נורבגיה על "תנאים לא אנושיים" בכלא עם טלוויזיה ומחשב. היום הופיע מול שופט, תיעוד ראשון מאז הרשעתו בטבח שזעזע את העולם

ברייויק, היום (צילום: AFP) (צילום: AFP)
ברייויק, היום(צילום: AFP)
רוצח ההמונים הנורבגי אנדרס ברינג ברייויק הצדיע במועל יד כשהתייצב היום (ג') שוב בפני שופט, במסגרת התביעה שלו נגד ממשלת נורבגיה בטענה להפרת זכויות אדם.

 

זו הפעם הראשונה שבה מופיע הרוצח בן ה-37 מול כלי התקשורת מאז שהורשע בטרור וברצח המונים ב-2012. שנה קודם גבה את חייהם של 77 בני אדם ונשלח ל-21 שנות מאסר, העונש המקסימלי בנורבגיה.

בכלא של ברייויק (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
בכלא של ברייויק(צילום: רויטרס)

 

 

ברייויק טוען שממשלת נורבגיה מפרה זכויות אדם כשהיא מחזיקה אותו בבידוד בכלא סקיין. הוא האסיר היחיד באגף השמור בכלא. לטענתו מדובר בהפרת האמנה האירופית. הממשלה דחתה את הטענה ואומרת שמתייחסים אליו באנושיות ובכבוד למרות המעשים החמורים שלו.

 

במסמכים שהגישה לבית המשפט נכתב שלברייויק יש גישה לטלוויזיה, למחשב ולקונסולות משחק. אמנם נאסר עליו לפגוש אסירים אחרים, אבל הוא יכול לדבר עם סוהרים ועם הצוות המקצועי בבית הסוהר.

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

 (צילום: AFP) (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

מסיבות ביטחוניות מתנהל משפטו של ברייויק בכלא. אולם ההתעמלות הוסב לאולם בית משפט ואליו הובא ברייויק, גלוח ראש ובחליפה שחורה. אחרי שהסוהרים הורידו לו את האזיקים הוא הסתובב לעיתונאים שמסקרים את המשפט והצדיע במועל יד. כך עמד כמה שניות. עורך דינו, אויסטיין סטורביק, נראה מתוח ולגם כוס מים.

 

במכתבים ששלח לתקשורת מבית הסוהר אמר ברייויק שהוא זנח את מאבקו המזוין וכעת רוצה להקים תנועה פשיסטית במקביל לריצוי העונש. לפני הדיון שהחל היום אמר עורך דינו שהיעד של התיק הוא לשפר את תנאיו בכלא, בין השאר לאפשר לו לראות אסירים אחרים ולהפחית את ההגבלות על התכתבות הדואר שלו.

 

הנהלת הכלא כיום מאשרת לו התכתבויות חלקיות בפיקוח נוקשה, ולא מאפשרת לו ליצור קשר עם אסירים אחרים שמזוהים עם הימין הקיצוני. הממשלה אמרה שההגבלות האלה הן במסגרת האמנה האירופית לזכויות אדם, ויש בהן צורך כדי לוודא שברייויק לא יהיה מסוגל להקים תנועה קיצונית חמושה מהכלא.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים